Tvättmaskinen slutar inte centrifugera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Telder

Tvättmaskinen slutar inte centrifugera

Inlägg av Telder »

IMG_20250430_162158.jpg
Den här Elektroluxen , Wascator WE66MP, är säkert 25 år och har gått fint i ett litet hyreshus tills nu, då en hyresgäst rapporterade att maskinen centrifugerar oändligt länge. Den är ju styrd av en mcu och programmet bor i ett EPROM. Den 'väger' tvätten i början av programmet och sen räknar tiden ner på displayen under tvätten.
När den centrifugerar i slutet så räknar tiden ner till 0 minuter, sen går den upp till en minut och verkar stå där medan den centrifugerar på högsta farten.

Vet ni vad den kan tänkas vänta på?

Lokala firman som sålde den säger att de inte har några kretskort till den, samt att en ny ersättare kostar ca 50000 + moms. :(

Okulärt ser jag dåliga lödningar 'ringar' på panelens kretskort. Men inte så illa att jag misstänker avbrott.

/Dick
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ajje

Re: Tvättmaskinen slutar inte centrifugera

Inlägg av ajje »

Ser du ringar i lödningarna är det stor risk att det finns avbrott.

Det är ju relativt snabbt provat genom att gå över kortet med en lödpenna och lite färskt tenn och göra om dem.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Alltså myntinkast, det är bra kontanter ska användas.
Telder

Inlägg av Telder »

Ja, jag ska löda om kortet, men kompisen/husägar'n vill gärna ha en backup-maskin innan jag får plocka isär denna. Det sker inom nån vecka. Jag återkommer med hur det går.

Myntinkastet var i bruk så länge man använde de gamla femmorna. Nu är det gratis. ;)

En kul detalj är att någon har satt dit en liten återfjädrande vippbrytare i maskinen. Först trodde jag det var för att forcera lucköppning, sen gissade jag att det var för att låtsas betala. Men det är nåt med programmering. När man håller inne den så kan man skriva siffror i displayen med touchknapparna. Jag hoppas inte jag pajjat nåt innan jag förstod hur det funkade...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En RIKTIG tvättmaskin.

Två sådana (eller iaf mycket lika denna) stod det i tvättstugan när jag bodde i lägenhet, snabba och pålitliga.

Sen kom nån idiot på att man skulle byta ut de väl fungerande maskinerna för dom var gamla och ersatte med två nya maskiner, som var mycket långsammare,
sköljde tvätten dåligt (lödder i sista sköljvattnet) och centrifugerade uselt.

Allt blir bara sämre..
Haralt

Inlägg av Haralt »

Myntinkastet är förmodligen för att man även ska kunna tvätta pengar.
Skriv svar