230V brytare från lågnivåbrytare
230V brytare från lågnivåbrytare
Typ som vanliga ATX nätaggregat har, dvs en lågnivåsignal som slår på och av? Knappen på datorn är ju bara lågspänning. Nu har min grunka inget ATX-aggregat, utan två vanliga switchade. Visst kunde man ha en liten väggvårta och relä, men finns det inget enklare?
Re: 230V brytare från lågnivåbrytare
Blir ju lite moment 22 finns ingen lågspänning att slå på aggregaten med vid avstängt läge.
ATX går ju in i sleep läge vilket dina switchade aggregat saknar så du behöver något som kan slå till matningen på primärsidan via ett relä och kanske en batteruppbackat lågspänningskälla?
Fungerar det med en brytare på sladden?
IKEA Tretakt som styrs av deras fjärrkontroll som du lött in din brytare för att sända på/av?
Du kan även skruva isär Tretakten och använda kretskortet samt koppla in dig direkt via en optokopplare på deras befintliga on/off knapp?
ATX går ju in i sleep läge vilket dina switchade aggregat saknar så du behöver något som kan slå till matningen på primärsidan via ett relä och kanske en batteruppbackat lågspänningskälla?
Fungerar det med en brytare på sladden?
IKEA Tretakt som styrs av deras fjärrkontroll som du lött in din brytare för att sända på/av?
Du kan även skruva isär Tretakten och använda kretskortet samt koppla in dig direkt via en optokopplare på deras befintliga on/off knapp?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Man använder ett nätaggregat som har denna funktion inbyggd.
Här är ett exempel
https://www.elipse.eu/en/product/cp20-241-v1/
Även Schneider och Wago har motsvarande.
Jag har använt funktionen när jag byggt maskiner som ska kunna stängas av ifrån PLCn beroende på användningsstatus. En vanlig tryckknapp byglar remote-ingången och startar maskinen.
Här är ett exempel
https://www.elipse.eu/en/product/cp20-241-v1/
Även Schneider och Wago har motsvarande.
Jag har använt funktionen när jag byggt maskiner som ska kunna stängas av ifrån PLCn beroende på användningsstatus. En vanlig tryckknapp byglar remote-ingången och startar maskinen.
Precis, men nu tänkte jag inte på det så jag skaffade nätdelarna
Det är två

Eltako ETR61-230V borde fungera då. Den styrs av en knapp med klenspänning.
Precis eller en pytteliten 5v eller 12 AC/DC och ett relä 

Det är ungefär så ATX-nätagg funkar, d.v.s. de består av två nätagg, ett litet som ger standbyström som bl.a. räcker för att starta det stora nätagget, och såklart också det stora agget. Det är givetvis inget relä, men ändå.
Istället för relä så är ju MOC 3040 och en stark nog triac det klassiska sättet att styra 230V från klenspänning. Detta ihop med en USB-laddare är nog mest prisvärda sättet. Om du ska ha det i nån apparat som inte ska tävla om skönhetspris så är ett tips att sockerbitar av rätt storlek går bra att skruva fast på stiften på euro-stickproppar, så slipper du montera ett vägguttag ifall du inte vill. (I mitt tycke är det något otroligt pretentiöst att klaga på en sån installation).
Jo. Detta är ju inte jätteviktigt, bara det att ATX låddan jag klämt in min HP1000 A400 i har en momentanbrytare på framsidan, men jag orkar nog sträcka mig till bakkantens vippa:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.