op integration tid
op integration tid
ser ett problem som jag troligen kan lösa med en op och intreagtionskoppling
frågan är bara hur lång tid den klarar utan att driva iväg i volt räknat
säg insignaler i 0-10v, och behöver inte vara mer än att man använder 0.1v men 1v fel i intregrationen inte ställer till det för mycket
men behöver kanske upp till timme integrationstid utan att det driver bort en volt
någon som provat hur långa tider man kan ha utan att det driver iväg för mycket?
frågan är bara hur lång tid den klarar utan att driva iväg i volt räknat
säg insignaler i 0-10v, och behöver inte vara mer än att man använder 0.1v men 1v fel i intregrationen inte ställer till det för mycket
men behöver kanske upp till timme integrationstid utan att det driver bort en volt
någon som provat hur långa tider man kan ha utan att det driver iväg för mycket?
Re: op integration tid
Ekvivalent ingångsoffset hos operationsförstärkaren är viktig, både spänning och ström. Sedan behöver du bestämma vilken förstärkning du behöver. Lägre förstärkning ger lägre drift. Ren integration utan en resistor parallell med integrationskondensatorn har jag aldrig sätt i praktiken av förklarliga skäl.
-
Det fanns förr analoga integratorer för gaskromatografer. Ett relä nollställde integratorn.
Använder en sådan i mitt dimmer projekt. Laddar en kondensator med konstant ström. Använder en ganska liten kondensator i kombination med en kapacitans multiplicerar. 1h är inget problem med hygglig precision.
Finns i projekttråden.
Finns i projekttråden.
Gör man inte sådant här med en mikroprocessor i dag ? En arduino har väl det som behövs ?
och en massa programering
när en op och en konding och kanske två motstånd behövs
när en op och en konding och kanske två motstånd behövs
Så här ser timern ut som jag använder i mitt dimmerprojekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det lär väl behövas särdeles bra kondingar, eller riktigt bra koll på var strömmar läcker, för att lyckas lagra en timme analogt.
Jag håller med petertub i (den antagligen retoriska?) frågan om mikrokontrollers.
Du behöver i princip sampla med jämna mellanrum och cirkulärt fylla i en tabell motsvarande den timme du vill integrera, och sen bara räkna medelvärde över tabellen och trycka ut på lämplig utgång.
Om du integrerar någon sekund analogt så kan mikrokontrollern köras så att den bara vaknar till en gång per sekund, och om utdatan behövs konstant så kan den samplas analogt, ifall strömsparande är av intresse, typ batteridriven apparat.
Det känns som att med analoga grejer så riskerar man en tillverkningsvariation eller åldrande av komponenter som saboterar resultatet.
Jag håller med petertub i (den antagligen retoriska?) frågan om mikrokontrollers.
Du behöver i princip sampla med jämna mellanrum och cirkulärt fylla i en tabell motsvarande den timme du vill integrera, och sen bara räkna medelvärde över tabellen och trycka ut på lämplig utgång.
Om du integrerar någon sekund analogt så kan mikrokontrollern köras så att den bara vaknar till en gång per sekund, och om utdatan behövs konstant så kan den samplas analogt, ifall strömsparande är av intresse, typ batteridriven apparat.
Det känns som att med analoga grejer så riskerar man en tillverkningsvariation eller åldrande av komponenter som saboterar resultatet.
Kretsen jag använder går att testa i LTSpice och då kan man testa att "läcka" lite ström på olika ställen och studera resultatet.
Kan ge en uppfattning om lämpligt kondensatorval och op-val. Men 1h ...?? - ja det fungerar bra om man nu inte vill ha på minuten korrekt.
Kan ge en uppfattning om lämpligt kondensatorval och op-val. Men 1h ...?? - ja det fungerar bra om man nu inte vill ha på minuten korrekt.
ok plastkondingar finns ju 10µf , 10 sådana och 10Mohm ger hyggliga tider
kan fundera på återkopplingsmotstånd runt 200Mohm för balansens skull
ska fundera lite mer på hur man göra en del saker innan jag går vidare
digital integration är utan drift, helt klart bra, men jag vill ha lite olinjära komponenter på ingången med
ex två dioder med olika motstånd, som ger olika ladd och urladdnings tider
om allt funkar
vilket blir jobbig programering
kan fundera på återkopplingsmotstånd runt 200Mohm för balansens skull
ska fundera lite mer på hur man göra en del saker innan jag går vidare
digital integration är utan drift, helt klart bra, men jag vill ha lite olinjära komponenter på ingången med
ex två dioder med olika motstånd, som ger olika ladd och urladdnings tider
om allt funkar
vilket blir jobbig programering
10uF, den där kapacitansmultipliceraren och en lägre uppladdnings ström. Du får ju räkna på det, är ju bara gymnasiematte.
Sen nyser någon en kilometer ifrån kretsen, och ändringen i luftfuktighet på 0,0000001% i området gör att tiden sjunker från 1h till 30m
Dvs om du tänker ha 200M så lär du väl bygga in allt i en hermetiskt tillsluten låda som du fyller med kväve eller kanske argon eller nån annan inert gas?

Dvs om du tänker ha 200M så lär du väl bygga in allt i en hermetiskt tillsluten låda som du fyller med kväve eller kanske argon eller nån annan inert gas?
Vet inte riktigt vad de avser med Long Time för den här lösningen men det går ju testa i LTSpice.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sidospår: Känner spice till toleranserna för vanligt förekommande komponenter, och kan man få den att klura ut vad som blir max tolerans på prestandan?