Hej
Jag ska göra ett projekt som jag tänkt driva med Bosch 18v skruvdragarbatteri.
Jag behöver ett underspänningsskydd för att inte skada batterierna.
Projektet kommer dra lite ström "i tomgång" c:a 25mA. (8A när en motor går, men det är bara korta stunder)
Jag vill ha så lång stand-by tid som möjligt.
Jag har kollat på underspänningsskydd som detta: https://techfun.sk/en/product/load-disc ... s-xh-m609/
Tyvärr drar den 1.5W i både tillslaget och frånslaget läge som jag förstått det. Då kommer ju batteriet att skadas av djupurladdning ändå om batteriet sitter kvar i sin hållare en längre period.
Jag har funderat på något liknande detta: https://www.tinytronics.nl/en/power/bms ... t-(bms)-5s
Men jag vet inte om det går att använda när jag inte har access till cellspäningarna utan bara kompletta batteriets spänning.
Någon som har erfarenhet av detta och förslag på lösning som klipper från batteriet vid c:a 15v, med låg strömförbrukning i tillslaget läge och ingen strömförbrukning i frånslaget läge?
Jag vill inte lägga tid på att göra kretskort/bygga med lösa komponenter i detta projektet utan vill bygga med moduler.
En lösning kanske är att använda XH-M609 modulen i kombination med ett externt relä i hållkretskoppling som bryter matningen till modulen vid underspänning och sedan kräver en återställning med ett knapptryck när man byter batteri.
Kanske också i kombination med en inhackad strömbrytare på led-displayen för att minska den förbrukningen när inställningarna är klara.
Skydd verktygsbatteri
Re: Skydd verktygsbatteri
Är du säker på att där inte är inbyggd skyddskrets i Batteriet?
Brukar ju vara på i princip alla sådana batteripack.
Brukar ju vara på i princip alla sådana batteripack.
Nej det är jag inte säker på. Men all info jag hittat vid sökning på nätet säger att nästan alla verktygsbatterier bara har skydd för överhettning och kortslutning och att underspänningsskydd sitter i maskinen.
Några modeller av Makita LXT brukar nämnas som kan ha underspänningsskydd inbyggt i batteriet.
Har du erfarenhet eller länkar som visar att det finns djupurladdningsskydd i fler verktygsbatterier?
Några modeller av Makita LXT brukar nämnas som kan ha underspänningsskydd inbyggt i batteriet.
Har du erfarenhet eller länkar som visar att det finns djupurladdningsskydd i fler verktygsbatterier?
Hade liknande planer... Och försökte för något år sedan få ut lite info från Borsch om deras AmpShare initiativ, dvs försök till gemensam std för batterier...
Men fick inga svar öht...
Tolkade det som de bara var intresserade av stora spelare, och inte att 'folk' och småskruttar skulle uppmuntras nyttja deras batteri koncept...
Men fick inga svar öht...

Tolkade det som de bara var intresserade av stora spelare, och inte att 'folk' och småskruttar skulle uppmuntras nyttja deras batteri koncept...
Några batterier som har inbyggt skydd:
Makitas 5Ah (men inte mindre)
Ryobi
Einhell
Worx
Exempel på några som inte har avstängning i batteriet:
Makita under 5Ah (samt en del pirat 5Ah)
Bosch
DeWalt
Milwaukee
Metabo
De flesta i andra kategorin skickar data seriellt från batteriet till styrenheten i verktyget, och den använder de feta mosfets som redan sitter där för att stänga av baserat på temperatur, spänning etc, det blir ju totalt sett billigare.
Makitas 5Ah (men inte mindre)
Ryobi
Einhell
Worx
Exempel på några som inte har avstängning i batteriet:
Makita under 5Ah (samt en del pirat 5Ah)
Bosch
DeWalt
Milwaukee
Metabo
De flesta i andra kategorin skickar data seriellt från batteriet till styrenheten i verktyget, och den använder de feta mosfets som redan sitter där för att stänga av baserat på temperatur, spänning etc, det blir ju totalt sett billigare.
Är det så enkelt som att välja Makita över 5Ah så kanske det får bli lösningen.
Men egentligen var jag lite mer sugen på att använda Bosch batterier... I detta projektet funkar vilket som, men i andra projekt...
Men egentligen var jag lite mer sugen på att använda Bosch batterier... I detta projektet funkar vilket som, men i andra projekt...