Webbkamera till android läsplatta, strömförsörjningen?
- Göran Nilsson
Webbkamera till android läsplatta, strömförsörjningen?
Hej
Jag vill ha en backkamera till en android läsplatta och ha fått lära mej en hel del om webbkameror, OTG, och läsplattor. Nu har jag iallafall kommit så lång att jag har en webbkamera som presenterar sin bild på min läsplatta.
Tyvärr har jag Ingen laddning på läsplattan när kameran är inkopplad med OTG kabeln.
Läsplattan har en micro USB hona.
Webbkameran har en USB A hane
Jag har en OTG kabel däremellan.
Hur kan jag koppla in laddning, finns det kablar ? Eller kan man tjuvkoppla in 5 volt för att ladda på något sätt ?
Jag vill ha en backkamera till en android läsplatta och ha fått lära mej en hel del om webbkameror, OTG, och läsplattor. Nu har jag iallafall kommit så lång att jag har en webbkamera som presenterar sin bild på min läsplatta.
Tyvärr har jag Ingen laddning på läsplattan när kameran är inkopplad med OTG kabeln.
Läsplattan har en micro USB hona.
Webbkameran har en USB A hane
Jag har en OTG kabel däremellan.
Hur kan jag koppla in laddning, finns det kablar ? Eller kan man tjuvkoppla in 5 volt för att ladda på något sätt ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Webbkamera till android läsplatta, strömförsörjningen?
Vad är det för platta?
Många billigare har helt enkelt inte stöd för att laddas samtidigt som man har någon USB-enhet inkopplad.
Det heter något särskilt, minns inte vad just nu.
Men om plattan stödjer det, så finns det sådana adaptrar.
Googla tex. "usb otg charging adapter" så får du många träffar.
En fullösning om plattan inte stödjer det, om du ändå tänker fastmontera plattan i bilen och inte behöver batteridrift, är att öppna upp den, ta bort batteriet och koppla in en konstant matning den vägen istället. Och lura plattan att den alltid har ett fulladdat batteri.
Många billigare har helt enkelt inte stöd för att laddas samtidigt som man har någon USB-enhet inkopplad.
Det heter något särskilt, minns inte vad just nu.
Men om plattan stödjer det, så finns det sådana adaptrar.
Googla tex. "usb otg charging adapter" så får du många träffar.
En fullösning om plattan inte stödjer det, om du ändå tänker fastmontera plattan i bilen och inte behöver batteridrift, är att öppna upp den, ta bort batteriet och koppla in en konstant matning den vägen istället. Och lura plattan att den alltid har ett fulladdat batteri.
- Göran Nilsson
Okej, jag söker på det och hoppas på det bästa. Visserligen avser jag ha plattan fast monterad men att öppna den och koppla förbi batteriet är lite för avancerat för mej.
Plattan är en Lenovo TB-7306F, jag kommer att ha 3st som instrumentpanel
Plattan är en Lenovo TB-7306F, jag kommer att ha 3st som instrumentpanel
- JimmyAndersson
- Kontakt:
En annan lösning är en liten USB-hub med extern matning.
- Göran Nilsson
Trodde jag med men tyvärr så laddades inte läsplattan med den inkopplad men den överförde iallafall bilden från kameran till plattan.
Finns det kanske stöd för såndär trådlös laddning?
Håller annars med om rådet att göra lite lobotomi och koppla in separat matning direkt på anslutningen för batteriet.
En klen tröst är att USB-hubben gör åtminstone att batteriet inte används för att driva kameran.
Håller annars med om rådet att göra lite lobotomi och koppla in separat matning direkt på anslutningen för batteriet.
En klen tröst är att USB-hubben gör åtminstone att batteriet inte används för att driva kameran.
- Klas-Kenny
Ok, har du redan testat med en sån hub så är det troligen så att plattan inte stödjer det.Göran Nilsson skrev: ↑8 april 2025, 23:09:22 Trodde jag med men tyvärr så laddades inte läsplattan med den inkopplad men den överförde iallafall bilden från kameran till plattan.
Har erfarenhet av andra Lenovo som är likadana.
Där emot fungerar Samsung Galaxy Tab.
- Göran Nilsson
Nä, ingen trådlös laddning.
Jag kollade lite på om hur man skulle kunna göra Lobotomi, men bara på en kort stund hittade jag olika kopplingar, utan resistor, med 60k resistor, med 120k resistor. Bara gissningar har på hur man kopplar antar jag, inte mycket att lita på.
Nä, hubben matar inte plattan med spänning när jag har OTG kabeln kabeln mellan
Jag kollade lite på om hur man skulle kunna göra Lobotomi, men bara på en kort stund hittade jag olika kopplingar, utan resistor, med 60k resistor, med 120k resistor. Bara gissningar har på hur man kopplar antar jag, inte mycket att lita på.
Nä, hubben matar inte plattan med spänning när jag har OTG kabeln kabeln mellan
- Klas-Kenny
Aha, nej nu ser jag att det inte är en sådan hubb. Läste powered och tänkte annat, men den strömförsörjer ju enbart inkopplade periferienheter.Göran Nilsson skrev: ↑9 april 2025, 09:27:10 Nä, hubben matar inte plattan med spänning när jag har OTG kabeln kabeln mellan
Finns hubbar med inbyggt power-delivery för att ladda plattan/telefonen/datorn man använder den till. Det är vad du behöver (som sagt, om plattan stödjer det).
Som Klas-Kenny skriver finns det specifika kablar för att lösa detta problemet, jag vet dock inte om dom fungerar på alla enheter.
Om det är USB C så kan det KANSKE var värt att prova att vrida och vända på vilka kablar som sitter var.
Jag gissar att du måste ha OTG-kabeln mellan platta och hub för att kameran ska funka, men det kan vara värt att prova icke-OTG-kabel mellan hub och platta.
Angående lobotomi: Att helt ersätta batteriet med en krets som kan ge tillräckligt hög toppström och en spänning som motsvarar ett ganska väl uppladdat batteri (säg motsvarande kanske 80% SOC?) bör vara helt säkert att göra.
(Min egen erfarenhet av sånt är mobiler vars batteri blivit kass innan mobilen blivit oduglig; då har jag tagit bort det ruttna batteriet och lött in kablar direkt från batterianslutningen till batteriet i en powerbank. Men då har jag laddat med powerbankens laddkrets, och oftast med mobilen avstängd. Det är ju inte aktuellt för din del att krångla på det sättet, men visar ändå att det går bra att fixa-dona på detta sätt, ungefär).
Det kan ju dock vara värt att kolla dels hur mycket ström den drar när den är avstängd, dels om det går lätt med enkel tillsats att få den att stänga av sig när fordonets motor är avstängt, och dels kolla om den blir arg om man bryter matningen helt (dvs bara koppla den på matning styrd av fordonets nyckel).
Jag gissar att du måste ha OTG-kabeln mellan platta och hub för att kameran ska funka, men det kan vara värt att prova icke-OTG-kabel mellan hub och platta.
Angående lobotomi: Att helt ersätta batteriet med en krets som kan ge tillräckligt hög toppström och en spänning som motsvarar ett ganska väl uppladdat batteri (säg motsvarande kanske 80% SOC?) bör vara helt säkert att göra.
(Min egen erfarenhet av sånt är mobiler vars batteri blivit kass innan mobilen blivit oduglig; då har jag tagit bort det ruttna batteriet och lött in kablar direkt från batterianslutningen till batteriet i en powerbank. Men då har jag laddat med powerbankens laddkrets, och oftast med mobilen avstängd. Det är ju inte aktuellt för din del att krångla på det sättet, men visar ändå att det går bra att fixa-dona på detta sätt, ungefär).
Det kan ju dock vara värt att kolla dels hur mycket ström den drar när den är avstängd, dels om det går lätt med enkel tillsats att få den att stänga av sig när fordonets motor är avstängt, och dels kolla om den blir arg om man bryter matningen helt (dvs bara koppla den på matning styrd av fordonets nyckel).
- Göran Nilsson
Jag hittade en kabel på amason och den fungerar ihop med kameran och powerhubben. Nu kan jag fixa kamerafäste på bilen.