PWM-Sinus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chokladgaraget

PWM-Sinus

Inlägg av Chokladgaraget »

Hej, håller på med ett projekt där jag vill omvandla en 3,3V PWM signal för att kunna ljuda tonerna C4-B4 i en liten 8 ohms högtalare.
Själva arkitekturen på projektet ser ut som följande:
1. PWM
2. Sallen-Key andra ordningens filter
3. Seriekondensator (För att ta bort DC-bias)
4. Lägg till Bias till +/-1,65V
5. Non-Inverting Amplifyer Gain = 2
6. Sallen-Key andra ordningens filter
7. Non-Inverting Amplifyer Gain = 2
8. Sallen-Key andra ordningens filter
9. Non-Inverting Amplifyer Gain = 2
10. Sallen-Key andra ordningens filter
11. Non-Inverting Amplifyer Gain = 2
12. Push-Pull-Transistor steg mellan 3,3V och GND
13. Kondensator i Serie med högtalare

Jag är ny inom analog elektronik men försöker, och tycker det är intressant och roligt.

Min fråga är: Är detta rätt approach för att kunna skapa en hyfsat ren sinusvåg till min högtalare, eller är jag ute och cyklar?
hade jag kunnat få en +/-3,3V med hjälp av en H-brygga istället? Har hört att det kan funka istället för push-pull transistorsteg.
Jag tar gärna emot tips och tricks från erfarna, mitt mål är att på ett så billigt sätt som möjligt (Alltså helst inga IC) få hyfsat bra ljud i min högtalare.

Min krets är baserad på en enda spänningskälla, 3,3V, har alltså inga negativa spänningar att tillgå.
Bifogar en bild där ni ser min krets, alla värden kan ni ta med en nypa salt, har inte direkt räknat supernoggrant på allt. Är mest ute efter att ha en fungerande grund att jobba vidare på.

Tack på förhand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman

Re: PWM-Sinus

Inlägg av malman »

Jag tolkar det som att du ej byggt en pwm till analog converter utan en fyrkantvåg till sinus (ish) omvandlaare… dvs du bara kapar ’kanterna’ på signalen för att få en rundare vågform ut.

En PWM jobbar på hög frekvens med ett efterföljande filter på mkt lägre brytfrekvens vilket filtrerar bort ’allt’ utom medelvärdet av PWM signalen. Så en fix PWM frekvens ger bara en ren stabil spänning ut vars offset beror på arbetsfaktorn.
För att generera en ton ut från en dylik måste alltså PWM signalens arbetsfaktor justeras kontinuerligt för att skapa den önskade sinus-tonen.
Chokladgaraget

Inlägg av Chokladgaraget »

malman skrev: 30 mars 2025, 18:42:07 Jag tolkar det som att du ej byggt en pwm till analog converter utan en fyrkantvåg till sinus (ish) omvandlaare… dvs du bara kapar ’kanterna’ på signalen för att få en rundare vågform ut.

En PWM jobbar på hög frekvens med ett efterföljande filter på mkt lägre brytfrekvens vilket filtrerar bort ’allt’ utom medelvärdet av PWM signalen. Så en fix PWM frekvens ger bara en ren stabil spänning ut vars offset beror på arbetsfaktorn.
För att generera en ton ut från en dylik måste alltså PWM signalens arbetsfaktor justeras kontinuerligt för att skapa den önskade sinus-tonen.
Ja precis malman.
Min STM kommer skicka 50khz med rätt duty cycle. Denna signal kommer jag sedan att filtrera och amplifiera om vartannat för att till slut landa i en sinusvåg på 200-500hz.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det finns basic info om att generera sinus mha pwm i följande notis https://www.ti.com/lit/an/spna217/spna217.pdf
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Vet inte om det är målet eller resan som är av intresse, men om din STM32 är en modell som har DAC så kan du generera sinusen direkt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kan man tänka sig att pulsbreddsmodulera en lysdiod och ta emot ljuset en bit bort
och där få ut en bra sinus?
Skriv svar