Kylning till NESDR Nano 2+
Kylning till NESDR Nano 2+
Bygger en Stratux med en Raspberry Pi 3B och två Nooelec NESDR Nano2+ radiomottagare.Detta är en enhet som man har med sig uppe i sitt flygplan så man kan se var andra plan är och få varningar om man håller på att krocka. Ganska bra säkerhetsgrej alltså. Men har upptäckt ett problem nu när jag provkör med en Nano 2+ radio. Dom blir fruktansvärt varma! Mäter 105 grader C med värmekameran när den är fritt i luften utan plasthöljet. Hur varm tål elektronik att vara egentligen? Min känsla är att dessa inte kommer hålla särskilt länge med den värmen. Nu tänker jag bygga en låda med fläkt som blåser på dem men är ändå orolig för värmen. Vad tror ni?
Re: Kylning till NESDR Nano 2+
Återförsäljarna tycker inte det är ett problem.
KällaThe Nano series SDRs are expected to get very warm during extended operation. The device is designed for elevated temperatures, so this will not affect the performance. However, it is important to always have the antenna plugged into the MCX port during extended operation.
Tack, Jo det verkar som att det är normalt men nyttigt kan det knappast vara. Ja får försöka fläktkyla dem på något sätt. Då kommer nästa fråga, är det bättre att blåsa på dem eller ha en sugande fläkt som drar ur värmen? Om man har en evaluerande fläkt så måste det ju vara tätt runtom men med en blåsande fläkt behövs inte detta? Vad är för o nackdelar?
Du ska definitivt blåsa. Sug når fram dåligt till det som ska kylas.
Jag skulle göra något för att få upp ytan på NESDR Nano 2+.
T.ex. ett par små alu-plåtar på dom större ytorna som ökar kyld yta med, t.ex. en faktor 5-8.
Det är fortfarande litet och väger inte många gram.
/π
Jag skulle göra något för att få upp ytan på NESDR Nano 2+.
T.ex. ett par små alu-plåtar på dom större ytorna som ökar kyld yta med, t.ex. en faktor 5-8.
Det är fortfarande litet och väger inte många gram.
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack för info! Jag har pillat av plasthöljet på dem så nu kan man nog få bättre kylning om man blåser på dem.