Hej.
Som rubriken säger, använda ett honingsverktyg för att ta bot grader i en verktygskona. Är det en utopi eller finns någon substans i detta. Honingsverktygen används oftast för att ta bort små repor och grader i cylindrar i motorer. Vet inte om verktyget använd vid reparation av hydrual och luft kolvar. Men tasnken finns dock hos mig. Tänker att det är lite som att använda ett bryne för att ta bort grader på ett fräsbord och kanske även planskivor.
Någon mer som har haft samma tanke? Synpunkter tas tacksamt emot.
Använda ett honingsverktyg föf att ta bort graderi en kona.
-
Re: Använda ett honingsverktyg föf att ta bort graderi en kona.
Honingsverktyg brukar oftast vara ledade och fjäderbelastade.
Så dom borde inte bry sig det minsta om vad vinkeln är bortsett från att dom rimligen pressar hårdare ju mindre hålet är. Ska inte spela någon roll så länge du inte planerar att hona ner flera millimeter typ.
Edit: När jag har fått ett "märke" i en kona brukar jag bara vira ett 1000-papper eller högre runt verktyget och se till att det inte överlappar, sen dra några varv runt.
Så dom borde inte bry sig det minsta om vad vinkeln är bortsett från att dom rimligen pressar hårdare ju mindre hålet är. Ska inte spela någon roll så länge du inte planerar att hona ner flera millimeter typ.
Edit: När jag har fått ett "märke" i en kona brukar jag bara vira ett 1000-papper eller högre runt verktyget och se till att det inte överlappar, sen dra några varv runt.
Re: Använda ett honingsverktyg föf att ta bort graderi en kona.
gjorde dumheten att fräsa med borrchucken, vilket gjorde att den lossnade och slamrade runt i konan som fick skavsår och sen fastnade den inte...
och det hjälpte inte med en ny chuck/kona....
köpte en MK brotch och brotchade konan i fräsen, sen funkade det igen...
och lärde mig av misstaget...
konan har förmodligen hål i ytan men om det inte finns några upphöjda märken så fäster det bra iaf.
brotchen kostade ngn tusing men det fanns inget alternativ.
och det hjälpte inte med en ny chuck/kona....
köpte en MK brotch och brotchade konan i fräsen, sen funkade det igen...
och lärde mig av misstaget...
konan har förmodligen hål i ytan men om det inte finns några upphöjda märken så fäster det bra iaf.
brotchen kostade ngn tusing men det fanns inget alternativ.