Marlin Auto PID

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Marlin Auto PID

Inlägg av SeniorLemuren »

Håller på att trimma in den nya tvåfärgsextruderns tempsensor. Jag har kört AutoPID ett antal gånger och får ungefär samma resultat varje gång. Kp=12.76, Ki = 0.49, Kd = 84.6. Om jag ställer temperaturen på t.ex. 200 grader C så svänger den över till 206 grader och ner till 196 grader första gången sedan närmar det sig succesivt 200 grader med en precision på ca 0.2 grader efter ca 30 sek. Frågan är vad det beror på att det tar så många insvängningar för att komma rätt. Jag kör auoPID i 6 looper men resultatet blir inte bättre.

Om jag skall börja ändra på några värden manuellt. Vart skall jag börja? Man vill ju att temperaturen skall smyga sig in underifrån, helst utan att den skjuter över alls. det kanske tar längre tid att komma dit, men problemet med övertemp är ju att filamentet smälter och rinner ut lättare.
Användarvisningsbild
ojz0r

Re: Marlin Auto PID

Inlägg av ojz0r »

Lägre förstärkning, längre I-tid och ingen derivata.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det är nog konstruktionen på hotenden som gör det. Värmaren långt ifrån tempgivaren t ex då blir det lite svårare.
Frågan är om det gör något. Det är under extrudering man vill ha stabilt temp både vid långsam och snabb matning
och vid förändringar. Är det så, så är det inte mycket att oroa sej för.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Min erfarenhet av PID vid värme:
D = 0.0
I = 10% av P.
P = Så hög det går utan självsväng.

Detta till ett ganska värmetrögt system så I kan nog behöva justeras något.
Skriv svar