Kontaktproblem. Nytt problem. LÖST
- SeniorLemuren
Kontaktproblem. Nytt problem. LÖST
Jag skall byta moderkortet på 3D skrivaren. Kortet är ett GT2560. En gång i tiden så smälte DC in kontakten på grund av dålig kontakt. Jag lödde då dit kablarna på baksidan av kortet. Nu när jag sätter dit ett nytt kort så vill jag använde originalkontakten för att mata kortet. Den ser ut så här: (inringad i blått)
och har yttermått ca. 10 x 10 mmDu har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 4 mars 2025, 15:13:20, redigerad totalt 2 gånger.
- Klas-Kenny
Re: Kontaktproblem
Är det inte samma som fyrkantiga 12V-kontakten som brukar finnas på moderkort osv i datorer?
Brukar väl kallas ATX12V, men är någon Molex-kontakt i grunden.
Brukar väl kallas ATX12V, men är någon Molex-kontakt i grunden.
- SeniorLemuren
Hittade ett nytt makerbase MKS Gen L V1.0 i gömmorna. Det har skruvplintar i stället för pluggar för DC-in och Ut så jag skippar GT2560 och använder det i stället. Tycker det är mer säkert med skruvplintar. Så jag behöver inget kontaktstycke. Jag har med andra ord inget kontaktproblem just nu. 

- SeniorLemuren
Ser ut som om jag blir tvungen att använda GT2560 I alla fall. GT2560 har 2 separata DC-ingångar, en för 12 till heatbed och hotend och 12V fläktar och en 24 V till till stegmotorerna.
MKS Gen L V1.0 har endast en ingång för DC. Jag kan då inte använda heatbed 12V fläktar och hotend på 12 V. om jag inte vill köra även stegmotorerna på 12V. Så skall jag använda den gamla skrivarens delar så går det inte med MKS Gen L, så vitt jag kan förstå.
Jag får löda fast DC- matningarna på det nya kortet som jag gjorde på det gamla. Anledningen till att jag vill byta är att det gamla är svårt bränt vid ingångarna och att 12V säkringen på pcb är sönderbränd så jag lödde ín en bilsäkring på hängande på sladden till 12V- matningen. Inte så snyggt kanske. Båda korten har ju 2560 för Marlin så där är det ingen större skillnad.
MKS Gen L V1.0 har endast en ingång för DC. Jag kan då inte använda heatbed 12V fläktar och hotend på 12 V. om jag inte vill köra även stegmotorerna på 12V. Så skall jag använda den gamla skrivarens delar så går det inte med MKS Gen L, så vitt jag kan förstå.
Jag får löda fast DC- matningarna på det nya kortet som jag gjorde på det gamla. Anledningen till att jag vill byta är att det gamla är svårt bränt vid ingångarna och att 12V säkringen på pcb är sönderbränd så jag lödde ín en bilsäkring på hängande på sladden till 12V- matningen. Inte så snyggt kanske. Båda korten har ju 2560 för Marlin så där är det ingen större skillnad.
Den vita kontakten är en Molex Minifit...
Och som nämndes tidigare ..Samma familj som atx aggregaten använder
Och som nämndes tidigare ..Samma familj som atx aggregaten använder
- SeniorLemuren
Nytt problem. Jag skall ansluta en PWM styrd extrafläkt på hotend för att kyla plasten när den landat. Det fans ingen sådan tidigare. Den skall anslutas till en 3polig PWM-kontakt på kortet.
Den svarta kontakt som sitter på fläkten är någon mm för bred. Kan man köpa sladd med vidhängande kontakt som passar någonstans. Att köpa lösa kontakter för att själv montera sladdar på, klarar jag inte med dessa miniatyrstift.
Den svarta kontakten är ca 7.8 mm bred och hållaren på kortet är ca 7 mm. tjockleken är den samma på båda kontakterna och även hålavstånden är rätt. Sliter man bort det vita höljet så passar den svarta kontakten men sitter då dåligt fast. (testade på det kasserade kortet).
Den svarta kontakt som sitter på fläkten är någon mm för bred. Kan man köpa sladd med vidhängande kontakt som passar någonstans. Att köpa lösa kontakter för att själv montera sladdar på, klarar jag inte med dessa miniatyrstift.
Den svarta kontakten är ca 7.8 mm bred och hållaren på kortet är ca 7 mm. tjockleken är den samma på båda kontakterna och även hålavstånden är rätt. Sliter man bort det vita höljet så passar den svarta kontakten men sitter då dåligt fast. (testade på det kasserade kortet).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kontaktproblem. Nytt problem
Det brukar vara JST XH eller PH (2,5 eller 2.0mm delning), jag tror jag har någon kontakt kvar av varje om du inte vill vänta på leverans från kina.
https://vi.aliexpress.com/item/4001116331392.html
https://vi.aliexpress.com/item/1005004928676185.html
https://vi.aliexpress.com/item/4001116331392.html
https://vi.aliexpress.com/item/1005004928676185.html
- SeniorLemuren
Re: Kontaktproblem. Nytt problem
Om jag mäter cc pinnarna så verkar 2 mm vara närmast. Kan du slänga en 3 polig hona med kabelstump i ett kuvert och meddela ditt swish nummer så vore jag tacksam.
mvh/Urban
adress via pm
mvh/Urban
adress via pm