Nya licensmodeller från Microchip
Nya licensmodeller från Microchip
Tidigare har man behövt tre separata licenser för 8/16/32 bit XC kompilator, men nu blir det en enhetlig för alla och billigare.
https://www.microchip.com/en-us/tools-r ... nse-update
https://www.microchip.com/en-us/tools-r ... nse-update
Re: Nya licensmodeller från Microchip
Läser jag rätt att det kostar $999.99 vid köp plus $199.99/år för uppdateringar (HPA), alternativt $29.99/mån?
japp. Den månatliga kostnaden är mindre än en tredjedel av vad två kostade förut.
Hur står sig detta mitt arm gånger och sina gratis gcc kompilatorer.
Vad är microhips USP nuförtiden ?
Vad är microhips USP nuförtiden ?
- Klas-Kenny
Microchip har ju också gratis-variant av sin kompilator. Man MÅSTE inte ha licens.
Man får bara inte optimeringar över en viss nivå utan licens. Så i praktiken klarar 95+ % av alla användare sig utan licens skulle jag säga.
Har själv använt Microchip i många konstruktioner både på hobbybasis och professionellt. Hittills är det *ett* projekt där högsta nivå på optimeringar och således licens behövts.
Och där har jag då kört med månadslicens efter behov. Köpte ett par månader när det utvecklades första gången, sen har det blivit en månad då och då när någon uppdatering har behövt göras.
Man får bara inte optimeringar över en viss nivå utan licens. Så i praktiken klarar 95+ % av alla användare sig utan licens skulle jag säga.
Har själv använt Microchip i många konstruktioner både på hobbybasis och professionellt. Hittills är det *ett* projekt där högsta nivå på optimeringar och således licens behövts.
Och där har jag då kört med månadslicens efter behov. Köpte ett par månader när det utvecklades första gången, sen har det blivit en månad då och då när någon uppdatering har behövt göras.
Som Klas-Kenny säger så klarar man sig väldigt bra med gratisvarianten. Man kan bra kan ju faktiskt bara licensiera för en månad för att bygga superoptimerat. Sedan är ju Microchp kända för sin fina dokumentation och att ha ett brett spann från 8 till 32 bitar och med massvis av in/utenheter i samma kapsel.
Förstår inte varför dom håller kvar i modellen att ta betalt för verktygen.
Det måste bli en netto förlust, när så många av konkurrenterna erbjuder gratis versioner.
Det måste bli en netto förlust, när så många av konkurrenterna erbjuder gratis versioner.
Som sagt var så kan du göra jättemycket med den fria versionen och uppenbarligen är produkten konkurrenskraftig nog.
- Klas-Kenny
Och av de som behöver betalvarianten så inser nog de flesta det först när man kommit en bra bit in i utvecklingsprocessen ("Shit, prestandan räcker inte utan mer optimeringar").
Och då är det troligen betydligt billigare att köpa en licens än att byta processor.
Och då är det troligen betydligt billigare att köpa en licens än att byta processor.

Sant. Insteget är lätt. Sedan är det ju en viss skillnad vad man skall göra. Ibland räcker 8 bitar fint och i ett projekt använder jag tex Microchips CLC, Configurable Logic Cell som gör att jag eliminerar några andra chipp.
Edit:
På tak om MCUer så är annars det absolut dummaste jag sett var ARM med .Net Micro framework... (https://docs.ghielectronics.com/hardware/netmf/g30.html). Finns säkert argument för det, men del killen som jag hjälpte det med fick tillbringa det mesta av tiden med att koda runt .Net...
Edit:
På tak om MCUer så är annars det absolut dummaste jag sett var ARM med .Net Micro framework... (https://docs.ghielectronics.com/hardware/netmf/g30.html). Finns säkert argument för det, men del killen som jag hjälpte det med fick tillbringa det mesta av tiden med att koda runt .Net...
Det finna väl bra alternativ i alla fall för Atmel-hårdvara via gcc osv?
Om du bara skall ha en mikroprocessor, kanske? Om du vill ha en massa in/utenheter, tveksamt.
Vad är massa? Tycker de flesta stm32 har gott om in/ut enheter?
Men visst icke arm baserade chip har lite trillat bort från min radar de senaste decennierna...
Men visst icke arm baserade chip har lite trillat bort från min radar de senaste decennierna...
När jag kollade sist så hade Microchip inte bara sådant som de flesta har, ADC och Timers utan även saker som nollgenomgångsdetektorer, DAC, Configurable logic cells etc, men mycket av det jag gör är 5V baserat och där är utbudet bredare hos Microchip, STM32 som jag förstår har det inte, dvs bara "5V tolerant", medan NXP har en del modeller som kan köras på 5V.
Men för de grejer jag gör ser jag heller ingen vits att byta.
Men för de grejer jag gör ser jag heller ingen vits att byta.
avr-gcc har inga problem med gpio och andra peripherals på avr:er. Däremot kanske den inte optimerar så mycket som den skulle kunna. Ska forska mer i det nån gång.