Nya licensmodeller från Microchip

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Nya licensmodeller från Microchip

Inlägg av AndersG »

Tidigare har man behövt tre separata licenser för 8/16/32 bit XC kompilator, men nu blir det en enhetlig för alla och billigare.

https://www.microchip.com/en-us/tools-r ... nse-update
H.O

Re: Nya licensmodeller från Microchip

Inlägg av H.O »

Läser jag rätt att det kostar $999.99 vid köp plus $199.99/år för uppdateringar (HPA), alternativt $29.99/mån?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

japp. Den månatliga kostnaden är mindre än en tredjedel av vad två kostade förut.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hur står sig detta mitt arm gånger och sina gratis gcc kompilatorer.

Vad är microhips USP nuförtiden ?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Microchip har ju också gratis-variant av sin kompilator. Man MÅSTE inte ha licens.
Man får bara inte optimeringar över en viss nivå utan licens. Så i praktiken klarar 95+ % av alla användare sig utan licens skulle jag säga.

Har själv använt Microchip i många konstruktioner både på hobbybasis och professionellt. Hittills är det *ett* projekt där högsta nivå på optimeringar och således licens behövts.
Och där har jag då kört med månadslicens efter behov. Köpte ett par månader när det utvecklades första gången, sen har det blivit en månad då och då när någon uppdatering har behövt göras.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

AndLi skrev: 18 februari 2025, 18:47:19 Hur står sig detta mitt arm gånger och sina gratis gcc kompilatorer.
Som Klas-Kenny säger så klarar man sig väldigt bra med gratisvarianten. Man kan bra kan ju faktiskt bara licensiera för en månad för att bygga superoptimerat. Sedan är ju Microchp kända för sin fina dokumentation och att ha ett brett spann från 8 till 32 bitar och med massvis av in/utenheter i samma kapsel.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Förstår inte varför dom håller kvar i modellen att ta betalt för verktygen.
Det måste bli en netto förlust, när så många av konkurrenterna erbjuder gratis versioner.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Som sagt var så kan du göra jättemycket med den fria versionen och uppenbarligen är produkten konkurrenskraftig nog.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Och av de som behöver betalvarianten så inser nog de flesta det först när man kommit en bra bit in i utvecklingsprocessen ("Shit, prestandan räcker inte utan mer optimeringar").
Och då är det troligen betydligt billigare att köpa en licens än att byta processor. :D
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Sant. Insteget är lätt. Sedan är det ju en viss skillnad vad man skall göra. Ibland räcker 8 bitar fint och i ett projekt använder jag tex Microchips CLC, Configurable Logic Cell som gör att jag eliminerar några andra chipp.

Edit:
På tak om MCUer så är annars det absolut dummaste jag sett var ARM med .Net Micro framework... (https://docs.ghielectronics.com/hardware/netmf/g30.html). Finns säkert argument för det, men del killen som jag hjälpte det med fick tillbringa det mesta av tiden med att koda runt .Net...
hummel

Inlägg av hummel »

Det finna väl bra alternativ i alla fall för Atmel-hårdvara via gcc osv?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Om du bara skall ha en mikroprocessor, kanske? Om du vill ha en massa in/utenheter, tveksamt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vad är massa? Tycker de flesta stm32 har gott om in/ut enheter?

Men visst icke arm baserade chip har lite trillat bort från min radar de senaste decennierna...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

När jag kollade sist så hade Microchip inte bara sådant som de flesta har, ADC och Timers utan även saker som nollgenomgångsdetektorer, DAC, Configurable logic cells etc, men mycket av det jag gör är 5V baserat och där är utbudet bredare hos Microchip, STM32 som jag förstår har det inte, dvs bara "5V tolerant", medan NXP har en del modeller som kan köras på 5V.

Men för de grejer jag gör ser jag heller ingen vits att byta.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

avr-gcc har inga problem med gpio och andra peripherals på avr:er. Däremot kanske den inte optimerar så mycket som den skulle kunna. Ska forska mer i det nån gång.
Skriv svar