Köpa ny batteriladdare för standard AAA batterier?
- Mizzarrogh
Köpa ny batteriladdare för standard AAA batterier?
Jag skulle behöva en hyfsad laddare för AAA batterier till mina ficklampor.
De flesta använder ett udda antal batterier, tex ett eller tre batterier.
Jag vill att de skall kunna ses av laddaren oavsett även om de är dåliga (dvs även om något batteri råkat dra ur helt).
Jag vill inte behöva oroa mig för att det skall hända grejer på grund av överhettade batterier och liknande om det går att undvika.
Gärna om detta finnes för under 300:-
Fyra batterier räcker, det är ett klart + om den även klarar AA men detta är inget krav.
(Har försökt att söka information kring detta men det verkar vara en riktig djungel även om man håller sig till kända märken)
De flesta använder ett udda antal batterier, tex ett eller tre batterier.
Jag vill att de skall kunna ses av laddaren oavsett även om de är dåliga (dvs även om något batteri råkat dra ur helt).
Jag vill inte behöva oroa mig för att det skall hända grejer på grund av överhettade batterier och liknande om det går att undvika.
Gärna om detta finnes för under 300:-
Fyra batterier räcker, det är ett klart + om den även klarar AA men detta är inget krav.
(Har försökt att söka information kring detta men det verkar vara en riktig djungel även om man håller sig till kända märken)
Re: Köpa ny batteriladdare för standard AAA batterier?
Är det litiumbatterier 1,5 Volt eller NiMH2 1,2 Volt som sa laddas?
Har inte Kjell&Co eller Clas Ohlson? Biltema eller Jula kanske?
Har inte Kjell&Co eller Clas Ohlson? Biltema eller Jula kanske?
- Mizzarrogh
Tänkte mig primärt för litiumbatterier men jag är öppen för förslag, hade ändå tänkt fylla på med nya batterier snart... 

https://www.nkon.nl/en/opus-bt-c3100-v2 ... lyzer.html
har två sådanna, fläkten är lite väl irritrtande, annars allt ok
har två sådanna, fläkten är lite väl irritrtande, annars allt ok
- Mizzarrogh
Använder själv för Ni-Mh batterier annars en Panasonic BQ-CC55 och har även en på jobbet, snabbladdar på en 2 - 3 timmar och klarar både AA och AAA. Har även temp avkänning så inget blir för varmt och klarar allt mellan 1 till 4 batterier då de laddas individuellt.
För Ni-Mh batterier kan jag sedan rekommendera Enelope Pro Ni-Mh för de garanterar minimum hela 2500mAh kapacitet för i alf AA och de räcker också länge, 900 - 930mAh för AAA.
För Ni-Mh batterier kan jag sedan rekommendera Enelope Pro Ni-Mh för de garanterar minimum hela 2500mAh kapacitet för i alf AA och de räcker också länge, 900 - 930mAh för AAA.
- Mizzarrogh
Opus-laddaren kommer inte ladda cellerna om dom är för urladdade.
Men det gäller i princip alla seriösa laddare!
Men det gäller i princip alla seriösa laddare!
- Mizzarrogh
Jo, men batterier som går att rädda. De verkar inte hittas av de billigaste laddarna.
Om ett batteri, NiMh eller litium, laddats ur till en nivå så att inte någon laddare vill kännas vid batteriet, så går det ofta att rädda, Om det inte legat urladdat för länge.
Jag tar då ett labbaggregat och ett motstånd i serie med batteriet och laddar med någon eller några enstaka milliampere. Tills batteriet når en nivå så att det accepteras av laddaren.
Jag brukar ta det lite extra försiktigt med sådana batterier. Övervaka laddningen och ladda hellre med lite för lite ström än för mycket. Tills man ser att det fungerar "normalt". Att det kan laddas till nominell spänning och inte har för hög inre resistans.
/π
Jag tar då ett labbaggregat och ett motstånd i serie med batteriet och laddar med någon eller några enstaka milliampere. Tills batteriet når en nivå så att det accepteras av laddaren.
Jag brukar ta det lite extra försiktigt med sådana batterier. Övervaka laddningen och ladda hellre med lite för lite ström än för mycket. Tills man ser att det fungerar "normalt". Att det kan laddas till nominell spänning och inte har för hög inre resistans.
/π
- Mizzarrogh
Det debatteras ju om huruvida man ska rädda/regenerera LiIon-celler som sjunkit för lågt, och vid vilken gräns.
Men visst går det ofta, iaf så länge spänningen inte sjunkit mycket under 1V. Är det noll, så ska man undvika att
försöka, ofta har då CID löst ut, och det är inte värt risken att försöka.
Jag har kört ungefär samma procedur som ovan, fast startat runt 40-50mA och sen stegvis höjt. Man bör ha det hela under uppsikt
och hålla koll så man inte får för hög temperaturhöjning. Helst även mäta IR och skippa om den är för hög.
LiPo skulle jag undvika.
NiMH och NiCad är ju inte alls samma risker och där brukar det ofta kunna löna sig att köra "regenerering" (finns speciella laddare
som sköter det, men man kan göra det manuellt också, genom att upprepat ladda/ladda ur och mäta kapaciteten och lägga av när
den inte höjs längre.
En notering om just Opus-laddaren är att den har en ynklig fläkt som brukar skära ihop rätt snabbt. Finns gott om 3D-underlag för att skriva ut en anpassad botten med en större fläkt i, rekommenderas
Annars är det en visserligen lite ålderstigen, men väl beprövad konstruktion, och en av få laddare som mäter spänningen utan laddspänning påkopplad! En fiffig detalj som gör att man kan ladda celler även utanför laddaren med en dummy och kablar, då det inte behövs SENS för att hålla koll på rätt slutspänning.
Men visst går det ofta, iaf så länge spänningen inte sjunkit mycket under 1V. Är det noll, så ska man undvika att
försöka, ofta har då CID löst ut, och det är inte värt risken att försöka.
Jag har kört ungefär samma procedur som ovan, fast startat runt 40-50mA och sen stegvis höjt. Man bör ha det hela under uppsikt
och hålla koll så man inte får för hög temperaturhöjning. Helst även mäta IR och skippa om den är för hög.
LiPo skulle jag undvika.
NiMH och NiCad är ju inte alls samma risker och där brukar det ofta kunna löna sig att köra "regenerering" (finns speciella laddare
som sköter det, men man kan göra det manuellt också, genom att upprepat ladda/ladda ur och mäta kapaciteten och lägga av när
den inte höjs längre.
En notering om just Opus-laddaren är att den har en ynklig fläkt som brukar skära ihop rätt snabbt. Finns gott om 3D-underlag för att skriva ut en anpassad botten med en större fläkt i, rekommenderas

- Mizzarrogh
Tackar, jag har ofta undrar hur detta ser ut i praktiken, finns ju massa teorier, men få som faktiskt har provat. 

Laddaren jag nämnde laddar med deltaV men inte med extremströmmar så batterierna håller länge, den har inte heller någon fläkt som kan väsnas.
Angående litium sedan så om det är urladdat under 3V så skall man ladda med en 100-del av strömmen (har läst en tiondel men håller mig till en hundradel) tills den går upp till 3V då man kan dra på med normalt men rek att ta det lugnt ändå. Görs det med högre ström vid djupurladdat under 3V så fälls lithiumet ut från elektrolyten till rent lithium som pläterar elektroderna vilket motverkar i och urladdning. Görs det istället långsamt med låg ström så är effekten så liten att den går bort vid senare normal laddning och spänningsnivå. Även läst att under 1.6V skall man inte återladda ett djupurladdat lithium.
Angående litium sedan så om det är urladdat under 3V så skall man ladda med en 100-del av strömmen (har läst en tiondel men håller mig till en hundradel) tills den går upp till 3V då man kan dra på med normalt men rek att ta det lugnt ändå. Görs det med högre ström vid djupurladdat under 3V så fälls lithiumet ut från elektrolyten till rent lithium som pläterar elektroderna vilket motverkar i och urladdning. Görs det istället långsamt med låg ström så är effekten så liten att den går bort vid senare normal laddning och spänningsnivå. Även läst att under 1.6V skall man inte återladda ett djupurladdat lithium.
- Mizzarrogh
Tackar, det skall jag titta närmare på!