Regenerering av silica gel (kiselgel)

Allt som rör 3D-skrivare.
hawkan

Regenerering av silica gel (kiselgel)

Inlägg av hawkan »

Brukar inte torka mitt filament, har skrivaren i tvättstugan i källaren och det är normalt inga problem att skriva med PLA.

Men nu har jag några grejor att skriva i TPU och då följde det med en påse med förslutning så tänkte stoppa in TPUn där
när jag inte skriver. Och kasta in den silica gel påse om följde med. Tänker att en sån påse rimligen har en
begränsad förmåga att dra åt sej fukt. Så hur gör man när silica gel påsen är "full"?
Slänger in den i ugnen när jag gör lasagne? Eller ja utan lasagne kanske. Vad är praxis?

Å inga extrema torkmetoder tack, jag vill bara torka ur silica gel påse så den åter fungerar. För jag tror man kan det.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Regenerering av silica gel (kiselgel)

Inlägg av Mizzarrogh »

Det skall räcka med 100 grader tills de återfår en klar, transparent färg.

Jag skulle prova att bre ut dem på en plåt eller liknande.

Edit, det verkar tydligen räcka med 60 grader men man får då torka dem i 6-7 timmar i ställetför ca 2 timmar vid 120 grader.

Alla temperaturer dessemellan verkar fungera, men som sagt så ser man på färgen när det är klart.

Edit, om man sprider det på en bakplåt skall det räcka med ca en timma i 120 grader, samma för icke indikerande som för indikerande.

Edit, det skall tydligen gå även med mikrovågs ugn, man kör det då ca 3-5 minuter i stöten och upprepar detta om det behövs.

Jag har dock ingen erfarenhet av att använda mikron, men det skall som sagt tydligen vara fullt möjligt om man vill snabba på processen.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Var det inte värre än så, va bra. Jag tänkte bara kasta in påsen i värmen, inte ta isär den.
Kan köra en hundra grader ett par timmar på gallret i ugnen, det går bra.
Jag kan inte kolla om det blir klart genom påsen, men det är i alla fall bättre än innan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte hur mycket påsen tål, kan tyvärr inte svara på om det går att torka på ännu lägre temperatur, men det kanske går.
Rent papper tål ju ett par hundra grader, men jag vet inte hur mycket lim och plast tål.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Inga problem med silica gel påsen och 120 grader i ugn i alla fall kan jag rapportera.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Man kan göra nya påsar av strumpbyxor. (Och ny silicagel kan man köpa som "kattsand", bara man väljer rätt sort.)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kan fylla i med att proceduren är ungefär densamma för aktivt kol, gips, mm som för detta.
(kan dock kräva litet högre temperatur)
bearing

Inlägg av bearing »

Jag brukar micra påsarna. Sen ibland torka ut det sista i ugnen med varmluftfläkt.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag såg man kunde göra det. Hur länge? Max effekt antar jag.
bearing

Inlägg av bearing »

Med min micro är 8 minuter för en sån här påse på 300g inte för länge, finns fukt kvar.

https://www.thansen.se/bil/biltillbehor ... j1EALw_wcB

Enligt beskrivningen ska man köra 6 minuter, men då behöver man nog en kraftigare micro. Sen måste det ju bero hur mycket fukt påsen tagit upp.
hummel

Inlägg av hummel »

Dom som har färgskiftning beroende på fuktigheten brukar ha instruktion om hur torkningen ska utföras.
hawkan

Inlägg av hawkan »

300 gram, det var en ordentlig påse. 7 gram sa köksvågen. Räknar jag rätt blir det drygt 10 sekunder. Säg 15 sekunder.
Och strumpbyxorna har jag på mej så det blir inget med de.

Jag såg, tror jag, att fukten fastnar genom adhesion. Drar sej till ytan då? Och värmen får fukten att släppa. Kan det vara rätt uppfattat.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Vågen kan ju vara intressant också för att väga före och efter torkning. När man har en säkert torr kan man skriva torrvikten på påsen till nästa gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det verkar plana av vid ca 25-40% absorption, så detta kan ju vara ett riktmärke.

Edit, Vikt alltså vid absorption av vatten ur luft.

Edit, Differens mot torrvikt.

Edit, 40 vikt% verkar vara max, men det verkar snitta ca 25-40% som sagt i en hel batch mot torrvikt. Edit, maximal absorptionsförmåga i praktiken.
Skriv svar