Jag ställde denna fråga till chatGPT :
Svar:Säg att jag vill ha samma sågblad för Björk, Teak. Mahogany i tjocklekar mellan 40 mm upptill 150 mm för klyvning. (alltså längst med fiberriktningen). Vilken bladhastighet och hur många tönder skall jag välja för att klara den kombinationen på mest effektiva vis utan att byta blad?
Så om jag väljer att göra remskivorna lika stora så hamnar jag på nästan 1500 meter/min och det verkar ju vara Ok. om man skall tro chatGPT. Kommentarer på det?Att välja ett sågblad som fungerar för klyvning av björk, teak och mahogny i tjocklekar från 40 mm till 150 mm utan att byta blad är en utmaning, men det är möjligt att hitta en balans för att hantera alla dessa träslag och tjocklekar effektivt. Här är en sammanställning av vad du behöver tänka på och en rekommendation:
1. Träegenskaper att ta hänsyn till
Björk: Medelhård, relativt lätt att såga.
Teak: Hård och oljig, vilket kräver bra spånavgång och tuffa tänder.
Mahogny: Medelhård, ofta lätt att såga men kräver ren snittyta för att undvika splitter.
Trä med hög densitet (som teak) och större tjocklek kräver:
Färre tänder i kontakt (grovtandat blad).
Högre bladhastighet för att hantera materialets hårdhet och avverka snabbt.
2. Tumregel för tänder i kontakt
För klyvsågning gäller att 3–6 tänder bör vara i kontakt med träet samtidigt. Vid tjocklekar från 40 mm till 150 mm måste vi hitta en tanddelning som passar hela intervallet.
Antal tänder i kontakt:
40 mm: Max 6 tänder i kontakt → Kräver tanddelning på 6,7 mm/tand (≈4 TPI).
150 mm: Minst 3 tänder i kontakt → Kräver tanddelning på 50 mm/tand (≈0,5 TPI).
Ett blad med 1–1,3 TPI (≈20–25 mm per tand) är ett bra kompromiss för både tunna och tjocka material.
3. Bladhastighet för träslag och tjocklekar
Bladhastigheten är en avgörande faktor för att uppnå bra resultat i olika träslag:
För hårda träslag (som teak och mahogny): En hög bladhastighet (ca 1500–2000 m/min) fungerar bäst.
För mjuka/medelhårda träslag (som björk): Liknande hastighet fungerar också bra, men det är viktigt att undvika överhettning vid långsam matning.
Rekommenderad bladhastighet för alla träslag:
1500–2000meter/min
Denna hastighet fungerar för både hårda och mjuka träslag.
4. Sammanfattad rekommendation
För att klara björk, teak och mahogny i tjocklekar från 40 mm till 150 mm utan att byta blad:
Sågblad:
Tanddelning (TPI): 1–1,3 TPI (grovtandat) för att hantera tjocka material och tillåta bra spånavgång.
Tandform: Hook-tandning (aggressiv vinkel) för effektiv avverkning och minskat tandtryck i hårda träslag.
Bredd: Ett bredare blad (20–30 mm) ger stabilitet vid klyvsågning.
Bladhastighet:
1500–2000 meter/min för att balansera kapacitet och effektivitet.
Edit: Vid en fråga om effektbehovet fick jag följande svar: (Jag hoppar över beräkningarna)
Det innebär att min motor på 0.75 kW är lite liten, men jag testar och får se hur det funkar.För klyvsågning vid låg matningshastighet och en bladhastighet på 1500–2000 m/min, behövs en motor på minst 1 MW för att hantera maxskärdjupet i hårda träslag som teak och mahogny.
Vid lägre tjocklekar (t.ex. 40 mm) och mjukare trä som björk, kan behovet minska till 0,3–0,5 MW.