Bandsåg bandhastighet.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Bandsåg bandhastighet.

Inlägg av SeniorLemuren »

Börjar bli dags att skriva ut remhjulen till bandsågen. Motorns varvtal är 1470 rpm och hjulen är ca 1 meter i omkrets. Hur vet man hur fort man skall driva sågbandet?

Jag ställde denna fråga till chatGPT :
Säg att jag vill ha samma sågblad för Björk, Teak. Mahogany i tjocklekar mellan 40 mm upptill 150 mm för klyvning. (alltså längst med fiberriktningen). Vilken bladhastighet och hur många tönder skall jag välja för att klara den kombinationen på mest effektiva vis utan att byta blad?
Svar:
Att välja ett sågblad som fungerar för klyvning av björk, teak och mahogny i tjocklekar från 40 mm till 150 mm utan att byta blad är en utmaning, men det är möjligt att hitta en balans för att hantera alla dessa träslag och tjocklekar effektivt. Här är en sammanställning av vad du behöver tänka på och en rekommendation:

1. Träegenskaper att ta hänsyn till
Björk: Medelhård, relativt lätt att såga.
Teak: Hård och oljig, vilket kräver bra spånavgång och tuffa tänder.
Mahogny: Medelhård, ofta lätt att såga men kräver ren snittyta för att undvika splitter.
Trä med hög densitet (som teak) och större tjocklek kräver:

Färre tänder i kontakt (grovtandat blad).
Högre bladhastighet för att hantera materialets hårdhet och avverka snabbt.

2. Tumregel för tänder i kontakt
För klyvsågning gäller att 3–6 tänder bör vara i kontakt med träet samtidigt. Vid tjocklekar från 40 mm till 150 mm måste vi hitta en tanddelning som passar hela intervallet.

Antal tänder i kontakt:
40 mm: Max 6 tänder i kontakt → Kräver tanddelning på 6,7 mm/tand (≈4 TPI).
150 mm: Minst 3 tänder i kontakt → Kräver tanddelning på 50 mm/tand (≈0,5 TPI).
Ett blad med 1–1,3 TPI (≈20–25 mm per tand) är ett bra kompromiss för både tunna och tjocka material.

3. Bladhastighet för träslag och tjocklekar
Bladhastigheten är en avgörande faktor för att uppnå bra resultat i olika träslag:

För hårda träslag (som teak och mahogny): En hög bladhastighet (ca 1500–2000 m/min) fungerar bäst.
För mjuka/medelhårda träslag (som björk): Liknande hastighet fungerar också bra, men det är viktigt att undvika överhettning vid långsam matning.
Rekommenderad bladhastighet för alla träslag:
1500–2000meter/min
Denna hastighet fungerar för både hårda och mjuka träslag.

4. Sammanfattad rekommendation
För att klara björk, teak och mahogny i tjocklekar från 40 mm till 150 mm utan att byta blad:

Sågblad:
Tanddelning (TPI): 1–1,3 TPI (grovtandat) för att hantera tjocka material och tillåta bra spånavgång.
Tandform: Hook-tandning (aggressiv vinkel) för effektiv avverkning och minskat tandtryck i hårda träslag.
Bredd: Ett bredare blad (20–30 mm) ger stabilitet vid klyvsågning.
Bladhastighet:
1500–2000 meter/min för att balansera kapacitet och effektivitet.
Så om jag väljer att göra remskivorna lika stora så hamnar jag på nästan 1500 meter/min och det verkar ju vara Ok. om man skall tro chatGPT. Kommentarer på det?

Edit: Vid en fråga om effektbehovet fick jag följande svar: (Jag hoppar över beräkningarna)
För klyvsågning vid låg matningshastighet och en bladhastighet på 1500–2000 m/min, behövs en motor på minst 1 MW för att hantera maxskärdjupet i hårda träslag som teak och mahogny.
Vid lägre tjocklekar (t.ex. 40 mm) och mjukare trä som björk, kan behovet minska till 0,3–0,5 MW.
Det innebär att min motor på 0.75 kW är lite liten, men jag testar och får se hur det funkar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Bandsåg bandhastighet.

Inlägg av Bonehead »

Jag gillar ändå att ChatGPT föreslår en motor på en MEGAWATT. :D

Googlade en stund och rekommendationer för olika träslag svänger mellan 2500-5000 SFPM så 762 - 1524 m/s, så långt verkar det rimligt.
Personligen hade jag velat haft en VFD för att kunna justera varvtalet efter behov.

Edit:
När jag designar eget gillar jag att jämföra mot kommersiella produkter, jag är på tok för lat för att räkna på det just nu.
Hittade en såg hos smaskin som klyver 152mm och endast har en liten 0.22kW motor.
Visserligen bara upp till 12.5mm blad.
En storlek större tar 20mm blad, klyvhöjd 165mm med 0.5kW motor.
Så tror du bör ha bra marginal med 0.75kW.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

hawkan

Inlägg av hawkan »

Bonehead skrev: 25 januari 2025, 14:17:29 Googlade en stund och rekommendationer för olika träslag svänger mellan 2500-5000 SFPM så 762 - 1524 m/s, så långt verkar det rimligt.
Tackar för möjligheten att vara besserwisser. Enheten är m/min, så bandhastigheten ligger under 25 m/s.
Sen hur mycket effekt som behövs beror på hur hårt man trycker igenom trästycket, det blir matning och spåntjocklek av det.
1 MW var roligt. 750 W borde vara tillräckligt för att kunna såga meningsfullt fort. Även om man inte kan maxa. Är det då 1 MW behövs?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Copilot säger:
Teak och Mahogany är relativt mjuka material, så en bladhastighet på 3 000 - 4 000 RPM (varv per minut) är lämplig.

Antal tänder
För tjockare material (upp till 150 mm) är det bäst att använda en sågblad med färre, starkare tänder för att hantera den stora mängden material. En sågblad med 20-24 tänder per tum (TPI) är ett bra alternativ4.

För tunnare material (40 mm) kan du använda ett sågblad med fler tänder (30-36 TPI) för en finare sågning.

Genom att använda dessa inställningar kan du uppnå en effektiv och smidig klyvning utan att behöva byta sågblad
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

hawkan skrev: 25 januari 2025, 16:39:21 Tackar för möjligheten att vara besserwisser. Enheten är m/min, så bandhastigheten ligger under 25 m/s.
Sen hur mycket effekt som behövs beror på hur hårt man trycker igenom trästycket, det blir matning och spåntjocklek av det.
1 MW var roligt. 750 W borde vara tillräckligt för att kunna såga meningsfullt fort. Även om man inte kan maxa. Är det då 1 MW behövs?
Smög in sig ett litet skrivfel där, såklart det ska vara m/min! :D
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det som kommer från CoPilot kan inte stämma. Jaha ytterligare en AI.
Då stämmer det helt säkert inte. Hur tät tandning har ett bågfilsblad och fungerar det nåt bra i trä?
Och varvtalet...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vet inte vad bågfilsblad och megawatt har med frågan att göra, men visst:

Bågfilsblad (och andra sågblad med liknande tandning) fungerar fint i trä. Man får köra lite saktare om träet är hårt, så det inte blir varmt, men det är ju likadant i metall.

Om 750W räcker beror främst på tandning på bladet. Dvs hur tätt tänderna sitter. Många som gör brädor av stockar (även ek) kör med 2 tpi (ca 1 tand per 1,5 cm) och där krävs kraftigare motor. Minst 1200W men man vill ha mer.
Men med en tand var 0,6 - 1 cm så går det fint med 750W om man tar det lugnt.

Hastigheten minns jag inte tyvärr.
Jag hade nog tittat på vad som står på olika bandsågblad (förpackningar).

Edit: Läste första inlägget igen för att se om jag missat något.
Svaren hade ju svävat i väg. Det handlade ju inte om motor, så mitt svar är nog inte heller till någon hjälp.

1 meter i diameter i omkrets. Då är det ju en rejäl sak.
Kul projekt! Jag har länge funderat på att bygga något likande.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Vad jag ville visa, som jag trodde var uppenbart, att AI svaret var helt uppåt väggarna fel.
20 tpi är alldeles för tätt, för att inte tala om 36 tpi. Det finns inte tillräckligt med utrymme för spånor i såna blad så man får såga väldigt väldigt långsamt eller bladet sätter igen sej med spånor och den slutar skära.
12 tpi och däromkring kan vara lagom. Tätast tandning jag sett efter att skannat några säljställen är 18 tpi.

För stocksågning är det regelmässigt 1.07 tpi. Ca 22 mm mellan tänderna. Trots olika profiler, bredder, längd, material och skränkning så ligger det där.
Men det är inga fina snitt, allt är relativt, men det är snarare hastighet och att hålla ytan rak som gäller.
Effekten ligger från 4 kW och uppåt. Min stocksåg fick en 15 hk motor (bensin såklart) i somras och den orkar mycket bättre.
Tidigare motor boggade ordentligt i ek, den nya skär utan problem. Det gick ju förut, men väldigt långsamt.
Och bandhastigheten där är ca 25 m/s. Hjulen drygt 0.5 m diameter.

Om man tittar på chatgpts svar är det nog okej vad gäller tandning, men förutsätter tillräckligt med effekt.
Överslagsmässigt 25 m/s är 1500 m/min. Omkrets 1 m diameter hjul är 3.14 m. Det blir knappt 500 rpm på det meterstora hjulet. Du får växla ner motorn så du får motorns maxprestanda vid hjulets 500 rpm, 3:1
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

En del missförstånd har nog inträtt. Baron3D hänvisar till en länk som behandlar ciirkelsågklingor med hårdmetallskär och det ör en viss skillnad på det och ett bandsågblad.

JimmyAndersson skriver "1 meter i diameter i omkrets. Då är det ju en rejäl sak."

Den är alltså 300 mm i diameter, ca. 1 m i omkrets. Jag bygger inte själva sågen den köpte jag utan motor för 300 kr utan motor och golvstativ. En riktig gjutjärnsklump på 100 kg bygg i Norge. Så jag bygger alltså ett stativ och monterar en 0.75 kw motor.

Copilot skriver: "Teak och Mahogany är relativt mjuka material, så en bladhastighet på 3 000 - 4 000 RPM (varv per minut) är lämplig."

Varv per minut (RPM) tyder på att man avser klingor till cirkelsågar, vilket ju är något helt annat.

Sedan detdär med effektåtgång. Det skall man kanske inte fråga AI om. Jag påpekade detta med MW så AI bad om ursäkt för att ett fel smugit sig in och räknade om det till 123 kW. Jag anmärkte på det reultatet ochså och indikerade att det nog borded rära sig runt 1 - 2 kW. AI medgav felberäkning och teöknade nu om det till 4 - 5 kW för 150 mm tjocklek vid en matningshastighet på 0.1 m/sek och ett 20 mm brett sågblad, 0.9 mm tjockt.

Även det låter mycket så jag kollade hur uträkningen såg ut och kunde konstatera att man använt sågbladets bredd i stället för tjocklek (som jag tidigare angivit till 0.9 mm). Jag informerade AI om detta och fick följande uträkning som ju är helt annorlunda.
Du har helt rätt, och jag gjorde en onödig förenkling som ledde till ett felaktigt resonemang. Det är precis som du säger: **sågbladets tjocklek**, inte dess bredd, är det som påverkar motståndet i snittet. Sågbladets bredd påverkar stabiliteten och styrkan i bladet men har ingen direkt inverkan på den kraft som krävs för att driva det genom träet. Låt oss räkna om med detta i åtanke.

---

### Reviderad Beräkning
#### 1. **Snittets Tvärsnittsarea (\(A_{\text{snitt}}\))**
Tvärsnittsarean av snittet beror på:
- **Plankans tjocklek** (träets dimension i klyvriktningen, här 150 mm).
- **Sågbladets tjocklek** (inte bredden, här 0,9 mm).

\[
A_{\text{snitt}} = \text{Plankans tjocklek} \times \text{Sågbladets tjocklek} = 150 \, \text{mm} \times 0,9 \, \text{mm} = 135 \, \text{mm}^2
\]

#### 2. **Matningskraft (\(F_{\text{matning}}\))**
Skärmotståndet för hårda träslag som teak är cirka **11 N/mm²**. Matningskraften blir:
\[
F_{\text{matning}} = A_{\text{snitt}} \cdot \text{Skärmotstånd} = 135 \cdot 11 = 1\,485 \, \text{N}
\]

#### 3. **Effekt utan Förluster**
Effekt (P) beräknas som:
\[
P = F_{\text{matning}} \cdot v_{\text{matning}}
\]
Vi använder en praktisk matningshastighet på \(v_{\text{matning}} = 0,1 \, \text{m/s}\) (100 mm/s):
\[
P = 1\,485 \cdot 0,1 = 148,5 \, \text{W}
\]

#### 4. **Effekt med Förluster**
Med förluster (20–30 %), blir den totala effekten:
\[
P_{\text{totalt}} = P \cdot (1 + \text{förluster}) = 148,5 \cdot 1,3 = 193 \, \text{W}
\]

---

### Vad Betyder Detta?
- **För en planka med tjocklek 150 mm:** Effekten är **cirka 200 W** (inklusive förluster).
- För **tunnare plankor** (t.ex. 40 mm), minskar tvärsnittsarean proportionellt:
\[
A_{\text{snitt}} = 40 \cdot 0,9 = 36 \, \text{mm}^2
\]
Matningskraften blir:
\[
F_{\text{matning}} = 36 \cdot 11 = 396 \, \text{N}
\]
Vid samma matningshastighet:
\[
P = 396 \cdot 0,1 = 39,6 \, \text{W}
\]
Med förluster:
\[
P_{\text{totalt}} = 39,6 \cdot 1,3 \approx 51,5 \, \text{W}
\]

---

### Slutsats:
- **Sågbladets tjocklek (0,9 mm)** är avgörande för beräkningen, och plankans tjocklek styr den totala kraften.
- **Effekten för klyvsågning i tjockt hårt trä (150 mm teak) ligger runt 200 W.**
- För tunnare trä (40 mm) är den **cirka 50 W**.
- Vanliga bandsågar för snickeri (1–2 kW motorer) har gott om marginal för att hantera detta, även vid högre matningshastigheter eller hårdare trä.

Jag hoppas detta klargör resonemanget! Tack för att du hjälpte mig att se detta korrekt. 😊
Min slutsats är att man måste kolla noga på metoder och bedöma rimligheter. Kul att man fick ett tack och en glad gubbe för hjälpen.
bandsåg stativ m motor.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Sådana här trådar gör mej bara mer övertygad om hur oanvändbart AI är fortfarande..
Skriv svar