Kikar på ett kretskort från en Combifire-panna åt en bekant. Märket är Janfire, men den är tillverkad av Mescoli. Någon som har lite erfarenheter med sådana?
Beskrivningen av felet är som följer: När pannan slås på så låter det som ett relä klickar av och på. Displayen ska tydligen visa "Ln03" och blinka.
Jag tyckte inte jag såg något uppenbart trasigt när jag kikade på kortet. Försökte mäta kondensatorerna medan de var monterade. Alla de grå MKP X25H (blå i bilden) gav mig 22 nF förutom den ensamma i mitten, så testade att peta dit en 22nF MKT X2 310VADC som jag hade liggande.
Elektrolytkondensatorerna mätte nära sina värden, förutom de två på 1000 uF (orange i bilden). De visade båda 3 uF och jag fick känslan av att de var sammankopplade på något sätt, då båda gav mig samma mätvärde. Så jag tror inte jag fick ut det rätta värdet med dem monterade. Min multimeter går bara upp till 100 uF, så kommer inte kunna se rätt värde ändå, men den kanske skulle gå upp till sitt max om jag monterade av kondensatorerna och de mådde bra?
Hur som haver så fick han tillbaka kortet med MKP-kondensatorn bytt. Fick dock höra nu att det inte hjälpte. Några idéer? Kanske ska ge mig på att montera av elektrolyterna?
Vad jag förstod så skulle säkringen i nedre högra hörnet vara hel.
edit:
X2-kondensatorn jag lödde bort mätte 4.4 nF utanför kretsen.
Insikt: Jag borde kunna mäta "för stora" kondingar genom att seriekoppla med en annan konding. Är nog också så de två orange var kopplade.
Combifire-elektronik - Pannan startar inte, reläklick
Combifire-elektronik - Pannan startar inte, reläklick
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Combifire-elektronik - Pannan startar inte, reläklick
Vad är detta för något? De ser inte ut att vara lödda:
Har du en bild av kortets undersida också?Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja, missade den bilden. Bra spanat! Ser ut som att det är tryckknapparna (har inte kortet just nu), så jag antar att det är en okej pengabesparande åtgärd.
Har speglat sidan med panelen, så att bildern ska passa ihop.
Gjorde ett försök att lägga båda sidorna på varandra i Gimp nu också.
edit: Nu minns jag varför jag skaffade en digitalkamera. Skulle använt den. Ber om ursäkt för suddigheter.
edit2: Och nu är andra sidan speglad åt rätt håll...

Har speglat sidan med panelen, så att bildern ska passa ihop.
Gjorde ett försök att lägga båda sidorna på varandra i Gimp nu också.
edit: Nu minns jag varför jag skaffade en digitalkamera. Skulle använt den. Ber om ursäkt för suddigheter.
edit2: Och nu är andra sidan speglad åt rätt håll...
Fina bilder!
Det behövs om man ska titta på lödningar och komponentbeteckningar.

Det behövs om man ska titta på lödningar och komponentbeteckningar.
Ännu bättre foto blir det utan blixt, blixtblänket undviks då. Men man behöver då dagsljus eller god belysning.
De är faktiskt tagna utan blixt - men med en stark skrivbordslampa (dålig belysning i hörnan). 
Lyckades hitta den här informationen i en Janfire-manual ( http://janfire.com/wp-content/uploads/M ... _R3-SV.pdf ): Jag tolkar felbeskrivningen som att mjukvaran startas om innan programversionen hinner visas.
Min nuvarande plan är att är att löda av de stora elektrolyterna och mäta dem utanför kretsen när jag får tillfälle. Kanske också försöka förstå om någon agerar buffer till relästyrningen, ifall det blir en spänningsdipp när reläet drar.

Lyckades hitta den här informationen i en Janfire-manual ( http://janfire.com/wp-content/uploads/M ... _R3-SV.pdf ): Jag tolkar felbeskrivningen som att mjukvaran startas om innan programversionen hinner visas.
Min nuvarande plan är att är att löda av de stora elektrolyterna och mäta dem utanför kretsen när jag får tillfälle. Kanske också försöka förstå om någon agerar buffer till relästyrningen, ifall det blir en spänningsdipp när reläet drar.
-
Det finns väl några indikeringar på vilka matningsspänningar det ska finnas till kretsarna. Relät t.ex brukar ha en spännginsangivelse för vilken spänning spolen ska ha.
Mät alla dessa matningsspänningar och se om de ligger rätt i förhållande till vad IC-kretsar ska ha. Det finns t.ex en 12V modul, har den 12V?
Mät alla dessa matningsspänningar och se om de ligger rätt i förhållande till vad IC-kretsar ska ha. Det finns t.ex en 12V modul, har den 12V?