Hallå!
För att kunna skjuta upp massa tråkiga måsten så började jag fundera på en version 2 på ett projekt jag gjorde för minst 10 år sedan.
Då skulle vi ha en quiz på en AW med jobbet så jag svängde ihop en snabb lösning med fyra stora (100mm) arkadknappar och en arduino så man kan se vilket av fyra lag som trycker på sin knapp först...
Detta gamla ful-hack har sedan använts många gånger genom åren...
Nu till mina tänkta önskemål på en ny bättre och mer överarbetad version:
* Fler knappar minst 8, gärna fler
Samma typ som i gamla lösningen, 100mm arkadknappar med LED belysning både för att indikera att knappen är aktiv och för att visa vilken knapp som vann... Man skulle även kunna ha några mindre knappar i varje låda för olika svar typ A/B/C/D...
* Riktiga ljudeffekter. (gamla systemet PWM:ar lite enkla melodier)
Med en MP3 modul kan jag ge varje knapp en egen melodi eller kanske en röst som säger vinnaren...
Det skulle också lättare gå att koppla till en extern ljudanläggning. (Nuvarande PWM låter skit i en riktig ljudanläggning)
* Buss med kabel från knapp till knapp istället för en kabel från varje knapp
Gärna möjlighet att koppla både bus och stjärna beroende på hur lagen är placerade.
Varje knapp kan ha två kontakter, in och ut eller ännu hellre parallella kontakter så kabeldragningen blir mer flexibel...
* Nån form av standardkabel, XLR eller RJ45
Vanlig xlr mik-kabel hade varit trevligt men ska frågan är om 3 ledare räcker. GND, VCC och DATA skulle ju funka men då finns det en större risk för kollisioner om centralenheten håller på och pratar med knapparna (t.ex. för att styra lampan i knapparna) samtidigt som en knapp vill rapportera en tryckning. Det blir oxå svårare att skilja två knappar åt om båda försöker rapportera in en tryckning samtidigt... Mer om det senare...
* Mer rättvist (gamla läser 4-bitar från en port, kan komma två tryck vid samma poll)
Nästan största problemet. Lagen trycker ofta väldigt nära i tid. Är tryckningarna tillräckligt nära i tid kan man ju dock fuska lite och slumpa vinnare av de två som tryckte.
* Möjlighet att aktivera och avaktivera knapparna från centralenheten. Så inte tryck före frågan ställts klart registreras. Aktiveringen ska så klart markeras med ljus- och ljudeffekt.
* Möjlighet att återaktivera knapparna om ett lag svarat fel så får alla andra som inte tryckte första gången en ny chans.
Jag tänker en enkel mikroprocessor i varje knapp som man kan tilldela ett unikt ID.
Bussen mellan knapparna skulle kunna vara GND, VCC, RS485-A och B samt IRQ.
När knapparna är aktiva drar centralenheten IRQ högohmigt hög.
När någon trycker på en knapp kollar knapp-cpun om IRQ är hög och om den är det så tvingar den IRQ låg.
Nästa knapp som trycks kommer inte att aktiveras då IRQ då redan är låg.
Centralenheten ser att IRQ går låg och pollar då via RS485 knapparna efter vilken det var som trycktes.
När en knapp rapporterat att den tryckts så släpper den upp IRQ. Om två tryck skulle skett så simultant att två knappar tror att dom var först och drar ner IRQ så kommer centralen fortsätta polla eftersom IRQ fortfarande är låg och sedan får centralen fuska lite och slumpa vem av de samtidiga knapparna som vann.
Med en separat IRQ linje är ju RS485 bussen ledig och kan användas för att styra led:arna i knapparna på något kul sätt, typ blinka fortare och fortare tills någon trycker.
Är det någon som byggt något liknande?
Några kul ideer på hur man kan överarbeta detta ännu mera?
Nån smart lösning på timing-problematiken?
Eller några tankar på hur man skulle kunna göra detta med endast tre ledare?
//B1N4RY
Quiz Buzzers
Re: Quiz Buzzers
Trådlöst med ESP32 och nyttja deras esp-now-protokoll som inte är beroende av existerande Wifi https://randomnerdtutorials.com/esp-now ... duino-ide/ kanske skulle vara intressant?
Jag har inte använt det själv men såg det på hackaday tror jag det var.
Jag har inte använt det själv men såg det på hackaday tror jag det var.
Re: Quiz Buzzers
Jag har funderat på trådlöst, det är ju helt klart trevligt. Men jag är lite osäker på hur svårt det är att få tillräckligt stabilt och samtidigt tidsexakt... Jag antar att det borde bli en del fördröjning på grund av "carrier-detect" och sådant. Men det klart om man skulle köra wifi eller något liknande och ha företeblerade dataströmmar så är det ju förutsägbart iaf...
Får kolla lite på esp-now...
//B1N4RY
Får kolla lite på esp-now...
//B1N4RY