Ytmonterad strömbrytare "genom" kretskortet.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
limpan4all

Ytmonterad strömbrytare "genom" kretskortet.

Inlägg av limpan4all »

Jag skulle behöva en strömbrytare av typen momentan SPST strömbrytare som ytmonteras och som aktiveras med typ ett gem eller liknande genom kretskortet (från lödsidan).
Har någon av er sett någon sådan?
Vart?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: Nej.
2: Ingenstans.

Anledning: Alla komponenter som ytmonteras blir enbart belastat mot kretskortet på så sätt att den "trycks mer fast".

Du kan dock lösa det vid att göra ett större hål så att brytaren sitter "mitt i" kretskortet men jag vill definitivt inte rekommendera det, ett lite för hårt tryck och lödöerna är av.
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Men rumpa !
hade skrivit ett fint inlägg med en fin ascii bild, men sen strula IE till det så allt försvann. Nu ett nytt försök utan ascii bild:

Jo, Om det är ett hemmpulbygge så kan du montera en vanlig ytmonterad brytare på ett litet experimentkort som du sedan fäster uppochned på huvudkortet med två små stiftlister. Och ett hål i huduvkortet som du kan trycka igenom. Blir ju lite bygghöjd på det här sättet o inte speciellt 100% ytmonterat, menmen, bara en tanke.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tack för era ideer. Nej det är inte för "hobby" bruk utan för att lösa en återställningsfunktion i en produkt under skapande (detta för att bli av med den sista hålmonterade komponenten).
Så den jag behöver skulle vara på vanlig tape för montering i ytmonteringsmaskin osv.

Till Icecap:
Jag har försökt få ut information om Janfire NH från Janfire, rätt tröstlöst. Du själv kanske vill och kan svara.

Som bakgrund så kör jag redan idag den tidigare Janfire brännaren. Men i samband med att jag bygger ett nytt externt panrumm (på 70m2) så önskar jag mera information.

Kan den matas med spanmål?
Lambdasonds kompensering av luftflödet?
Har den möjlighet till extern styrning av effektstegen (dvs inte bara ratten)?
Har den möjlighet att koppla till extern styr/övervakning via RS232 eller ethernet eller liknande?
Hur ändras styrparametrarna?
Hur är den testad vad avser EMI/RFI, hos vem och mot vilken standard?
Vart den godkänd (en fånig fråga men ändå)?
Jag gör då och då egna frifältsmätningar och vill hålla koll så att jag inte inför ny störkällor (t,ex fasvinkelstyrningar mm.).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Janfire-svar:
Du verkar ha en Flex-A. Om dom vet jag hur kretskortet ser ut och såklart också mekaniken, jag vet även hur programmet är uppbyggd men that's it, jag blev kopplat in till NH'n vilket ju är en signifikant annan brännare.

Spannmål: ska ställas om en hel del och jag vet inte om den kan ställas så mycket om.
Lambdasond: inte på en Flex-A.
Extern styrning (i alla dess former): Flex-A = nej.
Ändra styrparametra: nytt prom.
Testar: vet ej men jag tror att det var i Säffle och den blev såklart godkänd.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja jag har en Janfire A just nu. Men i det nya pannrumet så är deras nya NH panna med askutmatning och automatisk sotning just nu det hetaste alternativet, så det var därför jag ställde dessa frågor till just dig.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och rörande NH'n svarer jag:
Spannmål: vet faktisk inte men i teorin ja, det går att ställa matningen osv. Är dock osäker på om den elektriska starten fungerar bra (blir ganska tät med spannmål kan jag tänka mig)
Lambda: :tyst: Ingen kommentar.
Extern kontroll/kommunikation: Definitivt! Men inte släppt än till allmänheten...
Styrparametra: via menyerna och/eller serviceprogrammet (se punkt ovan)
EMI/RFI: Jag vet faktisk lika "mycket" som om Flex-A'n men att den är godkänd är jag ganska säker på men jag vet inte.
Skriv svar