Undvika plastkladd på printbädd vid Z-probning

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Undvika plastkladd på printbädd vid Z-probning

Inlägg av Klas-Kenny »

Vissa filament tenderar att läcka ut lite ur munstycket ur uppvärmning ("oozing"), så det blir en liten kladd hängande ur munstycket när det värms upp.

När man sen kör Z-probning med BL-touch (eller vad man nu använder) mitt på bädden så kan det hända att denna kladd hamnar någonstans mitt på printbädden. Med lite otur hamnar den på ett olämpligt ställe, vilket ibland kan påverka utskriften.

Någon som har några bra metoder för att undvika detta?
Har funderat på att proba någonstans i kanten av bädden istället för att undvika det, men känns inte helt optimalt. Större risk för fel höjd då, även om bed-levelingen *ska* ta hand om det.
Kanske någon halvavancerad procedur med att proba i kanten på bädden så man vet var man är, sen köra och torka av munstycket på lämpligt ställe, därefter ny probning mitt på...

Jag har redan 4mm "retract" vid avslut av varje utskrift, vilket har varit tillräckligt med det filament jag använt sista tiden (Add:North). Men nu köpte jag en rulle på Classe, och det läcker ut mycket mer så det blir ofta en kladd mitt på printbädden.
Gimbal

Re: Undvika plastkladd på printbädd vid Z-probning

Inlägg av Gimbal »

Det går inte att sätta en lägre temp på extrudern tills probningen är avklarad?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det låter för enkelt. :mrgreen:

Ska prova. Borde ju kunna vara tillräckligt.
Det viktiga vid probning är ju att eventuellt redan uthängande plast från munstycket är mjukt nog att inte skada printbädden. Men det borde det ju vara redan vid 150°C eller något sådant.
Wihelm

Inlägg av Wihelm »

Prusa kör med 175C när den mäter in bädden på MK4. Den kör även ner munstycket ett antal gånger mot bädden först för att rengöra.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Provade detta med 175°C och det verkar fungera bra. :)

Kommer lite ur munstycket även då men tycks inte vara tillräckligt mycket för att nå ner till printbädden under probning, proben når ju några millimeter lägre än munstycket.

Så kör nu följande sekvens:
1. Starta bäddvärme på inställd temperatur och extruder på 175°C, vänta tills båda temperaturer uppnåtts.
2. Nolla alla tre axlar
3. Flytta till ett hörn på printbädden, Z=5mm
4. Höj extrudertemp till slutgiltig temperatur, vänta tills den uppnåtts
5. Sänk ned Z till 0.3mm och lägg ett par linjer längs kanten för att prime'a extrudern och kleta av det som eventuellt hänger ut efter uppvärmning.
Skriv svar