Gammal RC-anläggning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjornj

Gammal RC-anläggning

Inlägg av bjornj »

Jag är innehavare av en uråldrig fyrkanals radiostyrning som jag använde till RC-flygplan på 80-talet.
Det är en Futaba som opererar på 27MHZbandet FM. Jag hade tänkt sätta den i en segelbåt.
När jag provade den så funkade den inte. Sändaren avger signal. Det kan jag se på mitt oscilloskop.
Jag tog avlocket på mottagaren och hittade en signal på ca 18.4 mhz. Om det är lokaloscillatorfrekvensen
så är den ju alldeles för låg. Sändaren har 27.140 mhz så mottagaren borde väl ha 26.685 mhz om mellanfrekvensen
är 455 khz. Det kanske kan variera?
Kristallen som sitter i är märkt 26.620 vilket ju är en bit ifrån. Jag skall försöka få tag i ett nytt par kristaller
för säkerhets skull.
Vad jag tänkte fråga om är om servona fungerar på samma sätt som förr. Skulle de fungera på en modern utrustning.
Det var ju en rätt enkel funktion på den tiden. Mottagaren lämnade en fyrkanvåg med 50% dutycykle.
Servot producerade en liknande signal vars dutycykle ändrades genom att en potentiometer vreds till deras värden blev lika
efter likriktning.
Skulle jag tvingas köpa en ny utrustning skulle det vara ekonomiskt om det gick att använda de gamla servona.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Gammal RC-anläggning

Inlägg av 4kTRB »

Är det verkligen FM?
Haralt

Inlägg av Haralt »

Det är väl ampliudmodulering, dvs AM.
Får man sända på 27 MHz-bandet? Det kanske inte längre är tillåtet i Sverige.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jo jag tror de kör R/C-bilar med 27MHz faktiskt.
Sedan AM är ju mer som CW när det gäller RC-radio.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Njae, numera kör man även "riktiga" RC-bilar på 2,4Ghz hoppfrekvensradio, möjligen kör billiga leksaker på 27Mhz-bandet.

Jag tror f.ö att man körde även på FM vad det gäller flygradio förr, iaf på 40Mhz, så det kan vara antingen eller.

Men till TS: Du vill ha en modern 2,4Ghz-radio av flera skäl, och ja, du kan använda dina gamla servon till den. Möjligen får du problem med kontakterna för att förr hade tillverkarna olika egna kontaktstadarder, men det går att byta kontakter eller använda adapters.
bjornj

Inlägg av bjornj »

Jag hade fel. Det är AM. Det kan man se på oscilloskopet. Pulsfrekvensen, dvs frånvaron av bärvåg, är ungefär 1 khz.
Svårt att trigga på den signalen men det kanske går för den kunnige?
Kanske går att hitta Futaba kontakter eller liknande någonstans. Det är tre pinnar i rad med ca 2.5 och 4 mm avstånd.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om jag fattat rätt så är det väl pulsbredden på pulser som styr servon, inte pulsbreddsförhållandet. D.v.s. det spelar ingen roll hur lång/kort den undre flanken är, det är bara den övre som "räknas".

Mottagare har typiskt en 4017 eller 4022 "rinnande ljus"-krets där de olika utgångarna går till olika servon, och så är det en krets som känner av en tillräckligt lång puls (eller paus, minns inte) som nollställer räknaren, för att synkronisera allt. Sändaren har samma 4017/4022 men där driver utgångarna de olika potentiometrarna/strömbrytarna som väljer pulsbredd för de olika pulserna, och såklart behövs ingen nollställningskrets utan sista/första utgången på 4017/4022 ger önskad pulslängd för synkronisering. (Källa: minne av vad jag läste i Josty Kit AE80 del 2 på stenåldern. De hade två olika system tror jag som använde detta system, kanske?)

Allt jag läst om servon (väldigt lite, men åtminstone något) sen dess har bekräftat detta.

Extremt fritt ur minnet är pulsvariationen 1ms-2ms mellan ändarna på servorörelse eller liknande.
bjornj

Inlägg av bjornj »

Jo det stämmer väl som Miam skriver. I servot lågpassfiltreras pulsen så att en 50% dutycycle puls 5V p-p ger upphov till en 2.5V Dc.
I Servot sitter en potentiometer som även den ger 2.5 V Dc i mittposition. De båda signalerna förs till en differentialkopplad Op
som som ger 0V ut när ingångarna är lika. Ändras pulsbredden så vrids potentiometern till ingångarna är lika igen och servot har vridit sig en bit.
Jag gjorde själv ett sådant servo för länge sedan,mest för nöjes skull. Det funkade utmärkt.
Det är ganska enkelt. Man behöver en liten motor med utväxling. En potentiometer, en OP och några motstånd ock kondingar.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Vad är det för farkost du ska styra?
Om det är flygplanet så skulle jag nog överväga att gå över till 2,4 GHz.

Vilka servon är det du har?
Om dom centrerar vid en pulslängd på 1,5 ms så går dom troligen att styra med en nyare radio.

Haralt

Inlägg av Haralt »

1:a inlägget "Jag hade tänkt sätta den i en segelbåt."
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Missade det!

Då behövs väl bara två kanaker, roder och skot? Kanske fler om det är en avancerad segelbåt?

Till skot har man väl ofta ett servo som kan skota flera varv?

bjornj

Inlägg av bjornj »

Jag har inget särskilt skotservo. Jag hade tänkt lösa det med en nerväxlad dcmotor med ett linhjul som driver en lina
i en loop runt ett annat linhjul 20 cm från varandra. båda skoten, stor och fock är kopplade till denna lina.
Ett vanligt servo kontrollerar en dubbel on off on brytare som är kopplad som en H brygga.
Det finns ju även speciella skotservon som används på samma sätt har jag sett på Youtube.
De brukar gå 3 varv för fullt utslag.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

För båtar och framförallt för flygplan så bör ju mottagaren eller servona ha ett defaultläge de går till om de tappar signal. Vet inte vad som är lämpligt för en båt, kanske svänger sakta och kör motorn sakta om man kör i vatten som står stilla? Dvs så stor radie att den till slut kör mot land, men också svänger något så att den t.ex. inte kör flera kilometer längs en nästan stillastående å/älv eller liknande. (För bilar är det ju bara att stanna. För flygplan så gissar jag att man flyger relatvit plant och i cirklar)?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Ja med stor sannolikhet kommer servona fungera.

Standarden är lastgammal, så den gäller säkert för din servon. (se. https://en.wikipedia.org/wiki/Servo_control)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, moderna radios hade nog INTE använt det sättet att kommunicera med servon på om det inte vore för att det är en defactostandard sen 1700frösihjäl :)
Skriv svar