Enkel strömbegränsare 10A?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon

Enkel strömbegränsare 10A?

Inlägg av Agamemnon »

Har skaffat en kinesisk dieselvärmare till en av mina byggnader så jag kan fixa lite värme där vid behov. Kommer inte köras hela tiden av ekonomiska skäl. Men nu till "problemet". Den drivs av en 12 volt DC agg och med ett växlande relä så kopplar den över till ett batteri om det skulle bli ett strömavbrott. Dessa värmare går sönder om de inte får kylas av kontrollerat vid avstängning. Iallafall, detta funkar ju enkelt och bra men jag vill gärna utöka det hela med att ladda batteriet med PSUn när spänningen sjunker under säg 11 volt. Tänker då ha ytterligare ett relä som kopplar ihop batteriet och PSUn ett tag för att ladda batteriet. Batteriet har en BMS som sköter laddningen men tänkte låta PSUn ladda säg 3 timmar eller så via en timer och sedan bryta. Men hur gör jag en enkel 10A strömbegränsare så PSUn inte överbelastas när det hungriga batteriet vill ha ström? Hur funkar en vanlig 100W halogen lampa i serie?
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Enkel strömbegränsare 10A?

Inlägg av 4kTRB »

Om du har en 60W 12V halogenlampa och lyckas trycka 5A igenom den lägger sig 12V över den.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En enklare lösning vore annars att köra ett vanligt blysyrabatteri och ställa nätagget på 13,8V (förutsatt att nätagget inte drar nämnvärd backström eller skadas när 230V saknas) och bara köra allt parallellt.

Om det är ett litiumbaserat batteri så är det okej att hålla det laddat till önskad laddningsnivå konstant.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Har hört tvärtom att det inte är så bra att hålla Lifepo4 på 100% hela tiden. Ser på mina solcellsbatterier att stacken med 16 celler växer några milimeter vid fulladdning. Ändå har jag dem i spänn enligt tillverkarens rekommendationer för att erhålla maximalt med laddcykler. Batteriet kan få interna skador av att vara på 100% och blir då degraderade snabbare. Hur känsligt detta är i praktiken vet jag inte men vill helst bara ladda och ladda ur när det behövs. 99% av tiden kommer allt köras på DC agget ändå. Men iallfall, att begränsa strömmen med lampa verkar ju inte vara lösningen. Och en mosfet blir väl hiskeligt varm om den ska ligga och bromsa i linjärt läge?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, "önskad nivå" får väl anses vara 40-60% vid lagring, och kanske 80% om batteriet ska användas.

Räkna hur många procent av batteriet som det går åt att stänga av värmaren på rätt sätt, och sätt "önskad nivå" därefter.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

"Problemet" med Lifepo4 är att veta vad som är 50 respektive 80% SOC. Denna typ av batteri har extremt flack kurva och du har samma spänning i princip på 20% och 80%.
Skriv svar