extraljusknapp volvo s60
extraljusknapp volvo s60
satte på extraljus på andrabilen, vanliga halogen men med led lampor som lyser kanonbra...
problemet är brytaren för att kunna koppla bort dem...
det finns ingen plats för en öht för en egen analog, de lediga platser som finns har en busskontakt för brytarna, det finns knappar att köpa men vet någon på forumet om det kommer att fungera att bara sätta i en avsedd för just extraljus?
ser att på en kabelsats ska det finnas en kontakt i motorrummet att koppla in ett relä på?
men finns funktionen klar i bilen?
eller ska det till ngn abbrovink typ ladda ner en applikation e.d.? i datan
ngn här som vet?
S60 -01
problemet är brytaren för att kunna koppla bort dem...
det finns ingen plats för en öht för en egen analog, de lediga platser som finns har en busskontakt för brytarna, det finns knappar att köpa men vet någon på forumet om det kommer att fungera att bara sätta i en avsedd för just extraljus?
ser att på en kabelsats ska det finnas en kontakt i motorrummet att koppla in ett relä på?
men finns funktionen klar i bilen?
eller ska det till ngn abbrovink typ ladda ner en applikation e.d.? i datan
ngn här som vet?
S60 -01
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: extraljusknapp volvo s60
Har gjort det på V70 och funktionen finns i knappen, spelar ingen roll på vilken plats man sätter den. Jag gissar på att det är någon form av binär bygling i knappen.
Har för mig att det fanns en utsignal i säkringsboxen, kommer dock inte ihåg om det var för relä direkt..
Fungerar direkt, behöver inte koppla upp med PC.
Har för mig att det fanns en utsignal i säkringsboxen, kommer dock inte ihåg om det var för relä direkt..
Fungerar direkt, behöver inte koppla upp med PC.
Jag tittade på det för att montera en ledramp på en liknande årsmodell som din och håller med Joe.
Tror det fanns en lös kontakt bakom någon luftfilter eller säkringsbox i motorrummet.
MEN Jag blev aldrig klar med att faktiskt montera denna..
Jag hade gissat att det satt ett can chip i knappen som skicka ut ett paket på bussen om att etraljus skulle tändas..
Tror det fanns en lös kontakt bakom någon luftfilter eller säkringsbox i motorrummet.
MEN Jag blev aldrig klar med att faktiskt montera denna..
Jag hade gissat att det satt ett can chip i knappen som skicka ut ett paket på bussen om att etraljus skulle tändas..
tack....ok, logik i knappen, låter bra....
ska leta kontakten...
drog iaf in en kabel från motorrummet till kupén och det var inte enkelt...
fick ta loss torkarmotorn för att få upp kåpan över genomföringen...
hittar jag kontakten behövs inte den...
ska leta kontakten...
drog iaf in en kabel från motorrummet till kupén och det var inte enkelt...
fick ta loss torkarmotorn för att få upp kåpan över genomföringen...

hittar jag kontakten behövs inte den...
På en V70 -08:a så var det likadana knappar så förmodligen liknande process på V60 - köpte kabelsats från Volvo (inte dyr) och fick då med relä, knapp och en kabelsats där en tråd i härvan skulle in i cupe och anslutas på ledig plats i CEM:ens kontaktstycke.
Vill dock minnas att det äve behövdes programmering för att få in knappen i systemet
Kolla med Volvo vad ett kit kostar
Vill dock minnas att det äve behövdes programmering för att få in knappen i systemet
Kolla med Volvo vad ett kit kostar
Vilka LED lampor köpte du som funkar bra? Just specifikationen på LED lampor har ju spårat ur fullständigt. Nu skriver kineserna 50.000 lumens och 200 watt i annonsen och de svenska återförsäljarna återger dessa fantasier. Så man får nästan gå på recensioner istället.
det är sant, effekten de anger är ju helknäppt....
de anger den effekt en motsvarande halogen har?!?!?!
dessa:
https://www.ebay.com/itm/135102191908
står det 50W på?!?!
men de drar 1A i 14V
har bara testat dem för justering av höjden, ingående test blir efter helgerna...
dessa:
står det 50W på?!?!
men de drar 1A i 14V
har bara testat dem för justering av höjden, ingående test blir efter helgerna...
Under luftfilterboxen skall det visst finnas en kontakt med styrspänning på modell 2001 - 2007 och på något sätt är knappen förkodad på de här modellerna till skillnad från senare årsmodeller så ut och leta en kontakt. Borde vara ett 2-poligt kontaktstycke och skall gå hitta om man tar bort luftfilterboxen enligt vad som skrevs på Volvoforum (tyvärr var det bara döda länkar där till bilder / manual)
Dina var bara 16.000 lumenssvanted skrev: ↑1 januari 2025, 19:50:45 det är sant, effekten de anger är ju helknäppt....
dessa:
står det 50W på?!?!
men de drar 1A i 14V

svårt att avgöra styrkan de lyser iaf minst lika med 50w halogen, men mycket mera blått.
hur länge de funkar får vi se...
verkningsgraden på en vit led är kanske 75% så 25% blir värme, och de är på 15W så 3 - 4W blir värme i lampan, hur varmt kan det bli?
norr om dalälven används de några månader på vintern då det dessutom är kallt...
man kan göra ngt hemsnickrat special för att kyla,
man vill ju INTE ventilera själva reflektorn bakom glaset det ska vara hermetisk.
och det finns kanske 1cm luft bakom lampan.
frågan är hur bra värmeöverföringen från led chippet till själva lamphuset är?
om den är bra går det att sätta en extern kylare bakom reflektorn.
testade att ett 4W keramiskt trådlindat motstånd, det blir inte 100 grader men kanske 80,
och det är stort jfr med iaf diodchippen, så avgörande är avledningen till lamphuset,
är den bra når den kanske 50 grader, och med en extra kylfläns bakom reflektorn långt därunder.
ska ta loss en lampa och verkligen mäta hur varm den blir,
har ett skrotat lamphus...
hur länge de funkar får vi se...
verkningsgraden på en vit led är kanske 75% så 25% blir värme, och de är på 15W så 3 - 4W blir värme i lampan, hur varmt kan det bli?
norr om dalälven används de några månader på vintern då det dessutom är kallt...
man kan göra ngt hemsnickrat special för att kyla,
man vill ju INTE ventilera själva reflektorn bakom glaset det ska vara hermetisk.
och det finns kanske 1cm luft bakom lampan.
frågan är hur bra värmeöverföringen från led chippet till själva lamphuset är?
om den är bra går det att sätta en extern kylare bakom reflektorn.
testade att ett 4W keramiskt trådlindat motstånd, det blir inte 100 grader men kanske 80,
och det är stort jfr med iaf diodchippen, så avgörande är avledningen till lamphuset,
är den bra når den kanske 50 grader, och med en extra kylfläns bakom reflektorn långt därunder.
ska ta loss en lampa och verkligen mäta hur varm den blir,
har ett skrotat lamphus...
Med 12 pinnar för knappen så är det väl troligare att det är byglade för olika funktioner, än att det är chip i knappen?
I så fall bör det gå att bygla om en knapp tänkt till något annat. Kan ju vara värt att ta isär en befintlig knapp, eller bara ohm-mäta om ett gäng stift är ihopkopplade. Sen gäller det ju att gissa vilka pinnar som ska byglas för extraljus.
Annars så finns det väl sällan nån anledning att kunna stänga av extraljus. Typ ska man åta utomlands där de inte är tillåtna så kan man ju ta ur säkringen. D.v.s. koppla relä som styrs av vanliga helljusets matning?
I så fall bör det gå att bygla om en knapp tänkt till något annat. Kan ju vara värt att ta isär en befintlig knapp, eller bara ohm-mäta om ett gäng stift är ihopkopplade. Sen gäller det ju att gissa vilka pinnar som ska byglas för extraljus.
Annars så finns det väl sällan nån anledning att kunna stänga av extraljus. Typ ska man åta utomlands där de inte är tillåtna så kan man ju ta ur säkringen. D.v.s. koppla relä som styrs av vanliga helljusets matning?
jo, på sommaren då man har plastskydden på vill man inte köra med dem påslagna av misstag. kanske inte led men 100w halogen blir varmt.Annars så finns det väl sällan nån anledning att kunna stänga av extraljus.
eller i kraftigt snöfall/dimma...
när det kan bli sämre sikt med mycket ljus..
provade aktivera knapp 2 och flytta den till plats 3, då tappade den funktionen...Med 12 pinnar för knappen så är det väl troligare att det är byglade för olika funktioner, än att det är chip i knappen?
men den låg kvar aktiv då jag flyttade tillbaka den i 2,
och man kunde stänga av.
så ngn slags unik funktions finns det på de olika platserna.
kodat i knappen eller inte?
- BallInPlay
- Kontakt:
svanted : flyttar du en knapp, eller tillför en knapp så tar det en stund innan bilen 'upptäcker' förändringen.
Jag vill minnas att det var en resistor i knappen som talade om vad den har för 'funktion' men hittar ingen källa på det.
Ang kontakten som ligger vid luftburken under huven så är det positiv + spänning där hela tiden och styrningen sker med negativa - polen.
Så det gäller att koppla rätt om man vill ha funktion som det är tänkt.
Vill minnas den är avsäkrad 10A men jag har alltid satt dit ett extra relä med säkring.
Jag vill minnas att det var en resistor i knappen som talade om vad den har för 'funktion' men hittar ingen källa på det.
Ang kontakten som ligger vid luftburken under huven så är det positiv + spänning där hela tiden och styrningen sker med negativa - polen.
Så det gäller att koppla rätt om man vill ha funktion som det är tänkt.
Vill minnas den är avsäkrad 10A men jag har alltid satt dit ett extra relä med säkring.
ok, tack för infon...
ska skaffa en knapp, kan mäta på den..
har satt dit ett rälä som styrs med +12V
och det går inte att ändra då det är kopplat internt...
så det blir att byta relä...
och säkra av.
ska skaffa en knapp, kan mäta på den..
har satt dit ett rälä som styrs med +12V

och det går inte att ändra då det är kopplat internt...
så det blir att byta relä...
och säkra av.
Aha, sånadär skydd har jag nog aldrig använt. Ni som bor längre norröver har väl så lång sommar att det faktiskt är meningsfullt att stänga av extraljusen. Men då kan man ju ta ur säkringen, eller sätta en omkopplare under huven. Här söderöver så är det rätt kort tid som skymning övergår direkt i gryning och helljus gör ändå nytta.
Värt att tänka på är att helljus och gärna med extraljus gör det klart lättare att upptäcka en del vilda djur längs vägarna, tack vare att ljuset reflekteras av deras ögon.
Värt att tänka på är att helljus och gärna med extraljus gör det klart lättare att upptäcka en del vilda djur längs vägarna, tack vare att ljuset reflekteras av deras ögon.