Som rubriken låter finns det några tumregler eller sätt att komma fram till startströmmen i en converter/adapter till laptops.
Har inte möjligheten att mäta så jag kastar ut frågan.
Startström i en converter till laptops
-
Re: Startström i en converter till laptops
Du måste veta storleken på tankkondensatorn för att räkna ut maximal inkopplings ström.
-
Då de flesta är primärswitchande så blir den rätt hög men kort om den inte är reglerad med hjälp av elektronik.
Så jag "tror" att I RMS värden för första halvperioden mellan 100mA och 2A är möjliga. Men att en 1A trög 5×20 säkring håller utan några problem alls.
Så jag "tror" att I RMS värden för första halvperioden mellan 100mA och 2A är möjliga. Men att en 1A trög 5×20 säkring håller utan några problem alls.
Gissar att den är lägre på vissa modernare som uppfyller moderna krav på snällare crest-faktor, kanske?
det sitter någon sorts strömbegränsning kanske ett NTC motstånd eller en "vanlig" resistor .
kan du läsa värdet på den är det bara räkna ut strömmen, den blir ju mycket kortvarig.
Vid kallstart kan du ju i startögonblicket räkna kondensatorn som en kortslutning.
Har du inget datablad kanske du kan hitta något motsvarande, tex.
Meanwell 60W 18 Volt
kan du läsa värdet på den är det bara räkna ut strömmen, den blir ju mycket kortvarig.
Vid kallstart kan du ju i startögonblicket räkna kondensatorn som en kortslutning.
Har du inget datablad kanske du kan hitta något motsvarande, tex.
Meanwell 60W 18 Volt

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.