Rotationsriktning tryckluftskompressor

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Rotationsriktning tryckluftskompressor

Inlägg av TomasL »

Vilken är rätt rotationsriktning på en luftkompressor.
Nu har jag kopplat den så att remhjulet blåser mot kompressorn.
Hittar inga pilar eller nånting sådant.
Användarvisningsbild
norlin

Re: Rotationsriktning tryckluftskompressor

Inlägg av norlin »

Kan bara bidra att jag gjorde lika dant.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den trefasare jag har pil och blåser mot kompressorn
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Pilarna saknas, tyvärr.
Men det jag har kopplat precis så.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Undrar om de ens bryr sig om riktning?

De två klassiska varianterna är väl antingen direktdriven med axel från motor till kompressor, eller remdriven med kompressor och motor bredvid varandra. För elektriska motorer så kan motorn såklart snurra åt valfritt håll, men förbränningsmotorer snurrar vad jag förstått cirka alltid åt ett givet håll. Så med förbränningsmotor så kommer kompressorn snurra åt olika håll beroende på om den är direktdriven eller om den drivs med kugghjul/rem, och också beroende på hur den monteras och om den drivs av motorns framände eller bakände.

Hur smörjs kompressorn? Om den smörjs genom att olja blaskas runt av typ nån "visp" på vevstaken/-arna så bör man kanske titta på hur den är utformad för att få bäst "skvätt". Om den smörjs med oljepump så tror jag att den har en given rotationsriktning. (Det går dock att göra motorer som kan köras åt båda hållen - om jag inte minns fel så finns det nån bil från typ kanske 40-50-talet där man kan starta motorn åt valfritt håll och detta används istället för att ha backväxel. Det lär bara ha använts på en enda bilmodell. Osäker på fabrikat, kanske amerikanskt, men idén känns väldigt brittisk...)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har remhjulet inbyggd fläkt kan man kolla den, välvningen på propellerbladen ger rimligast snurr riktning
Nerre

Inlägg av Nerre »

En kolvkompressor (som det väl mest troligt är) har väl frispelande ventiler så det enda viktiga för den är att kolven går fram och tillbaka (och det lär den ju göra oavsett åt vilket håll vevaxeln fungerar).

Så, som de flesta är inne på, då lär ju eventuell kylfläkt vara den bästa indikatorn. Kylfläktar blåser normalt alltid på det som ska kylas, efter det faktiskt inte är trivialt att "suga" med en fläkt (då en normal fläkt suger från alla håll men blåser åt ett).

Är det en skruvkompressor så lär väl rotation åt fel håll göra den till en vakuumpump.

Sen finns väl också det sällsynta fallet att elmotorn har en optimal rotationsriktning (men det är väl främst om den har en egen kylfläkt på axeln för sin egen kylning). Men jag vågar nog påstå att 99% av alla elmotorer utan problem är reverserbara.
verkstaden

Inlägg av verkstaden »

Smörjning brukar bara fungera åt rätt håll
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Slung/skvättsmörjning brukar vara oberoende av rotationsriktning.
Trycksmörjning med oljepump är beroende på varvtal.
På Kylkompressorer med oljepump sitter det en skiva som vrider sig med rotationen till två olika lägen, beroende på rotationsriktning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Slung/skvättsmörjning kan väl dock ha en "skopa" som inte är symmetrisk, dvs den slungar olika mycket beroende på riktning?

Det är väl ovanligt att det finns mer än bara vevaxel, vevstakar och kolvar som ska smörjas i en kompressor, men om det finns något mer i vevhuset så kanske det sitter på "ena väggen" och förutsätter att skvättandet sker åt just det hållet. Ingen aning vad detta skulle vara, men ändå.
peo007

Inlägg av peo007 »

komp.jpg

Det blåser på kompressorhuset
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar