Är dessa kopplingar flexibla?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson

Är dessa kopplingar flexibla?

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Jag undrar som rubriken säger. Är länkade "kopplingar" flexibla i mening att de kan "ta upp" excentriska rörelser, om axlarna har en liten vinkel gentemot varandra, eller kombinerat excentriska och vinkelfel. Och en följdfråga blir då, hur stora fel "tar" kopplingen upp? Är den glappfri ihopmonterad?

https://www.amazon.se/dp/B07H326QQN/ref ... 9kZXRhaWwy

Jag har svårt att se om det står något om detta annat än att kopplingen skall vara flexibel. Tittar jag på bilderna så verkar "vingarna" på centrumdelen ha en liten radie och motsvarande radie återfinns på de två andra delarna. Sammantaget tycker jag det verkar som att kopplingen blir mer eller mindre stel.

Tacksam för synpunkter från någon som har använt likadana kopplingar.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
jihe

Re: Är dessa kopplingar flexibla?

Inlägg av jihe »

Det är många som använder såna där, så uppenbarligen måste de ju fungera.

Men personligen har jag alltid haft större förtroende för oldhamkopplingar eftersom de har en vettig mekanisk princip som inte bygger på ett mjukt material som skall flexa, med alla nackdelar det för med sig (t ex flex även i rörelseriktningen). Jag har använt oldham i allt cncigt jag byggt.
oldham.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jihe 11 december 2024, 15:34:24, redigerad totalt 1 gång.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja den tar upp diverse felaktigheter. Och ja den är flexibel. Det röda är något flexibelt plastmaterial.
På det stora hela fungerar den bra. Är man ute noll glapp/flexibilitet är den fel dock.
John Eriksson

Hrj.
Sökte lite grand på EBAY, Amazon på dessa Oldham kopplingar. Fick mest träffar på kopplingar gjorda i mässing och med laxstjärt tvärsnitt istället för rektangulära eller kvadratiska tvärsnitt kopplingen. Samt att de skruvades fast på respektive axel. I min verkstad skall kopplingen förbinda en Stegmotoraxel 8mm och en14 mm axel på en snäckskruv i min delningsapparat.
Hur är det med vändglapp i dessa mässings kopplingar? Hur är med slitage över tid?

John i Bollnäs.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Jag har bara såna med mittbit i acetal. Tror det är bättre, åtminstone om det inte är väldigt högt vridmomemt. Mässingsbiten måste ha perfekta mått för att inte ge glapp. Med plast kan den göras med lätt presspassning och håller förmodligen längre innan glapp uppstår.

Jag har den här varianten som Arc Eurotrade säljer: https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Stepper-Motors
Acetal och klämfästning. De borde gå att hitta på andra ställen tycker jag.

Jag har också gjort egna, det är inte så komplicerat.
John Eriksson

Hej.

Har hittat några bitar som verkar mycket lika POM/Acetal tror jag det kallas. Har även aluminiumbitar som jag kan använda. Köpekopplingarna tycks vara gjorda av Acetal och aluminium, så jag skall prova att göra en egen koppling..
Funderar dock lite grand hur stort "övermått" det skall vara på acetal biten i dess spår i aluminiumbiten, 0,1 mm eller 0,05 mm. Gissar att det gäller att få det rätt i första försöket. Tänker just nu att det kanske skulle vara lite koniska spår så att det går att justera spelet genom att pressa ihop hela kopplingen och sedan låsa med stoppskruvar mot axlarna.
John i Bollnäs.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Har du koniska spår så tror jag det kommer röra sig för trögt. Förutom då att positionen i längsled blir känslig. Jag brukar montera med typ en tiondels spel axiellt så grejerna kan röra på sig. Typiskt med en bit papper inklämt mellan som jag tar bort sen.

Det går att fräsa av med små skärdjup i acetalen, så det är inte så noga att få det rätt direkt. Jag har kört på känsla tills det gått att trycka ihop bitarna. Tror inte det skall vara så stort övermått.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk på att den där kopplingen verkar fungera ungefär som ett knutkors. Vinkel mellan axlarna gör att du får något varierande utväxling beroende på i vilket läge kopplingen ligger. (Att knutkors fungerar t.ex. på bilar beror på att en stel bakaxel ligger i vinkel med växellådans utgående axel även när bakaxeln fjädrar upp-ned).

Om du ska köra högre varvtal och krafter så är CV-kopplingar det enda som garanterat fungerar, men de kostar väl bra mycket mer för att överföra samma energi.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Det är nog rätt marginellt. De vinklar och andra fel som uppstår i såna här sammanhang handlar ju bara om vad som uppstår pga bristande toleranser när man tillverkar delarna, alltså i klassen hundradels millimetrar.
hummel

Inlägg av hummel »

Denna typ av koppling, stållamell är väldigt vridstyv (glappfri).
https://www.aratron.se/vara-produkter/k ... opplingar/
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Ser dyr ut. Fast verkar hemligt, så kanske är gratis :-)
John Eriksson

Hej.

Har funderat lite grand om det sker någon varierande utväxling. Så jag har gjort en CAD modell och en sammanställning av en Oldham koppling. Satte en "Vinkel Mate" mellan den drivande delen av kopplingen och ett plan i sammanställningen. Satte in ett mått på vinkeln mellan ett plan i den drivan delen av kopplingen och ett plan i sammanställningen. Sedan ändrade jag värdena i denna "Vinkel Mate".
Jag började med att ändra 1 grad i taget, den mätta vinkeln ändrades hela tiden med en grad. Sedan ändrade jag så "Vinkel Maten"ändrades 10 grader i taget, varvid mätta vinkeln också ändrades 10 grader.
Vad kan man då tro av detta expriment. Jag gissar att det inte är någon varierande utväxling i en Oldham koppling. I en utväxling ändras varvtalet på utgående axel med utväxlings förhållandet, är detta förhållande 1 till 1 så blir varvtalen lika. Både drivande hjul och drivet hjul rör sig lika mycket, lika många grader av ett varv. Skulle då förhållandet då vara 2 till 1 så innebar det att drivande hjul rör sig dubbelt så mycket som drivet hjul, som då rör sig halva antalet grader.

Detta är då bara en "gissning" från min sida som jag tycker verkar rimlig. Men rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot. Kanske någon med goda kunskaper i matematik kan sätta ihop ett samband som stöder min teori eller förkastar den.

John från Bollnäs.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Är det bara förskjutning av centrumlinjer är kopplingen vinkelriktig.
För snedställning så kan jag inte se att kopplingen tål det alls.
Fast i praktiken finns det väl lite glapp och flexibilitet som får det att fungera ändå.
Och det verkar som den fungerar som en kardankoppling och de är inte vinkelriktiga
vid snedställning. I praktiken är det så litet att om du bara riktar upp axlarna,
det behöver inte vara perfekt, så kommer du aldrig att märka något av det.
John Eriksson

Hej.
Kanske lite ointressant för forummedlemmarna men jag delger alla hur jag har gått tillväga för att försöka göra denna koppling. Själv är jag rätt nöjd att jag lyckats göra
dessa delar så det finns möjlighet att få till en fungerande koppling.

Började göra delar till min oldham koppling igår. Tog en alubit sågade och fräste ner till 80x40x16 mm. Gjorde samma med en bit POM till 40x40x14 mm. Fräste spår i ena sidan i POM biten så de blev 10,14 mm och 4,5 mm djup. med en 9,5 mm pinnfräs. Vände biten upp och ner samt vred den 90 grader, fräste ett nytt spår som blev lite tunnare kanske 0.02 mm. Borrade och brotchade ett 8 mm hål i mitten av biten.

Fräste alubiten så att det blev motsvarande upphöjda "ryggar" hela vägen 80 mm. Fick en lite lätt presspassning i POM biten lite olika beroende vilket spår jag använde på POM biten. Borrade och brotchade ett 8 mm hål 20 mm från ena änden och ett 14 mm hål i andra änden, mha av ett "Boring Head" kommer inte på något svenskt namn på denna. Detta hål blev dock ca 14,09 mm, lite väl stort. Tanken var sedan att jag skulle kapa ner aluibiten till 40 mm lång. Svarva en stål bit till 8 och 14 mm borra och gänga ett hål så jag kan spänna upp dessa bitar och svarva ner till 35 mm diameter. Samt göra samma sak med POM biten.

Skulle dock ha fräst spåren i POM biten till 9,5 mm som fräsen hade. Hade nog varit enklare att få samma, eller så lika, breda som möjligt och sedan fräsa ryggarna till lagom presspassning. Funderar att jag skall göra om POM biten och fräsa spåren till 9,5 mm sedan fräsa om ryggarna till lagom presspassning.

John i Bollnäs.
John Eriksson

Hej
Så här blev det till slut. Jag är nöjd med mitt arbete, fick göra lite små justering på totala längden på kopplingen. Annars är jag nöjd trots en tillverkningsmetod som kunde varit på ett annat sätt, får ta med den erfarenheten till något annat projekt.
DSC_1295.jpg
DSC_1294.jpg
DSC_1293.jpg
DSC_1291.jpg
DSC_1290.jpg
Samt en länk till en film som var för stor att ladda upp direkt på forumet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar