Triac styrd fläkt panna frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bara_hence

Triac styrd fläkt panna frågor

Inlägg av bara_hence »

Håller på med en panna där styrkort gett upp.
Tidigare triacstyrd med en fast inställning sen förbi koppling av triac med ett relä för 100% hastighet.

Jag tänker mig likadan styrning men med nya färdiga komponenter ex denna: https://www.elfa.se/sv/effektregulator- ... emo%20m012

Jag tänker sedan ha samma förbi koppling så ett spdt relä som kopplar bort lasten från triac styrningen och istället kopplar fas rakt på även åt andra hållet vid lucköppning kopplar man in triac igen. Är detta något problem/ dumt att göra? Vet att det finns bättre lösningar etc är mest ute efter om detta går att göra eller något som går sönder..

Motorn är en asynkron motor kopplad enfas med kondensator 1,6A märkström
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Triac styrd fläkt panna frågor

Inlägg av MiaM »

Vet inget om den länkade produkten är bra eller inte i detta fall.

Kommenterar för att jag vill föreslå att du lagar kortet.

Om du vill så lägg gärna upp ett par bilder av kortet (komponentsida där man ser komponenternas beteckning något sånär, och lödsidan så att man kan se hur det är kopplat) så är det hygglig chans att du får råd om att laga kortet. Om felet är att triac:en ger upp då och då så kan du kanske få råd om ersättande med lite starkare spec. (Kan ju också vara läge att se över lagren på fläkten; de kan ju ha blivit dåliga med tiden så den drar mer ström, och det steker triac:en).

Eller än bättre om det finns schema.
bara_hence

Inlägg av bara_hence »

Finns elschema men inget elektronik schema, är flera saker som gett upp reläer, tempgivaren etc. Tankenär att laga med saker jag har på hyllan såsom reläer pt100 givare och en micro plc..Det är mer min värld och något jag kan lösa snabbt för att hjälpa denna person.. Det är just triac och vad man kan göra där som jag inte riktigt förstår..

Triacen är nog det enda som är helt då fläkten snurrar enbart i reducerad hastighet och stannar när man stänger luckan för reläet för fullfart är trasigt alt att den inte får köra då tempgivare. Också är trasig, vet inte vad logiken på kortet kontrollerar för att ge utgångarna..
bara_hence

Inlägg av bara_hence »

Skärmbild 2024-12-11 120707.png
Något sånt här hade jag tänkt mig.. (Ursäkta kass kludd)
Möjlighet att gå via triacstyrningen eller koppla förbi den. Vid förbikoppling kopplar man först förbi sedan kopplar man bort triac styrningen. Tänker mig att det blir mest skonsamt eller vad man ska säga..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar