Webasto Thermo Top C glödstift

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bomfalleralla69

Webasto Thermo Top C glödstift

Inlägg av bomfalleralla69 »

Halloj, har en Webasto Thermo Top C som inte vill starta pågrund av att det är för hög resistans i glödstiftet dessa glödstift nya kostar en slant. Min fråga då går det tex att köpa nya billigare Air Top stift och sätta in, funkar de tro?
svanted

Re: Webasto Thermo Top C glödstift

Inlägg av svanted »

är det bara samma spänning och till en dieselvärmare så borde det fungera,
glödstift till dieselvärmare ska bli rödglödande på några sekunder, blir det det så kanske det funkar.
bomfalleralla69

Inlägg av bomfalleralla69 »

Ok, får testa med ett sådant stift. Det går inte att minska motståndet på något vis, stiftet är inte helt dött utan det är styrenheten i värmaren som inte vill starta förbränningen om det är mer än 0,38 ohm i glödstiftet. Tänker om det går att lura värmaren?
svanted

Inlägg av svanted »

glödtråden vittrar sönder med tid och användning och resistansen ökar,
man kan tänka sig att det inte är lång livslängd kvar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har ingen aning om specifikt denna modell, men det lär förekomma att pelletsbrännare använder exakt samma glödstifttyp som vissa dieselmotorer, och därmed kan man tydligen köpa glödstift för nån dieselbil på Biltema för en struntsumma jämfört med vad tillverkaren vill ha.

Jag har ingen aning om vilka eventuella säkerhetsfaror det kan vara att ha "fel" glödstift i en pelletsbrännare - nån annan kan förhoppningsvis fylla i här - men allmänt så kolla mått och specar (ström osv) och se vilka bilmotor-stift som kanske kan funka.

Eller bara ta med glödstiftet till nån bilverkstad/reservdelssäljare som kan identifiera saker genom att titta på dem. Eller jämför själv ditt gamla med nya på t.ex. Biltema eller Mekonomen osv ifall de finns framme eller om de låter dig jämföra med vad de har bakom disk. (Vissa varor ligger ju bakom disk på Biltema, nästan allt ligger bakom disk på Mekonomen, och vissa varor är väl mer eller mindre plomberade och de är väl inte sugna på att bryta förpackningen på 20 olika varianter).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Alltså Thermo Top C är en bränslevärmare för bil (finns både för bensin och diesel) , det glödstiftet är mycket mindre än ett avsett för en bilmotor.

Air top är också en bränslevärmare (också från webasto), men den värmer luft istället för vatten (som thermo top gör).

Jag vet inte om glödstiften i dessa är identiska, men jag gissar att dom inte är det.
Användarvisningsbild
zwanzig

Inlägg av zwanzig »

Min samlade erfarenhet kommer från youtube och kinakopior av eberspächer/Webasto från Aliexpress. Ta mig därför med en nypa salt.
Vad jag förstår är glödstiften ganska kompatibla mellan dessa. Man byter gärna "atomiser" samtidigt. Sökning med trådens rubrik på Aliexpress (Webasto Thermo Top C glow plug) ger träffar kring hundralappen.
Värt att prova?
Skriv svar