Hej,
I somras höll jag på med ett litet projekt som jag inte riktigt kom i mål i pga för klen motor. Det är ett transportband som jag byggt och jag har använt en dc-motor köpt på amazon. Till motorn har jag en PWM controller för att reglera hastigheten samt HTD3M rem och hjul för att driva transportbandet.
Men som sagt var den för klen men jag vet inte riktigt vad jag ska köpa. Nästan alla dc-motorer på amazon är av liknande storlek. Är det bättre att köra på en borstlös dc-motor med annan hastighetsreglering? Jag tror att kanske 100-250 watt motor skulle räcka. Nuvarande motor är 200 rpm och jag har växlat ner ytterliggare med rem och hjul.
Någon som har tips/råd på vilken väg jag ska ta och vart jag kan hitta en passande motor?
/Vegard
Transportband - tips på passande motor
Re: Transportband - tips på passande motor
Du säger väldigt lite om vad motorn behöver klara av.
Hur ser bandlösningen ut och vad behöver det transportera och på vilken tid?
Hur ser bandlösningen ut och vad behöver det transportera och på vilken tid?
Den behöver i princip bara klara något kilo, ska användas för att rensa bär. Det tunga blir nog att driva själva bandet som är ca 1 cm tjockt och 30 cm brett. Så jag tänker en motor på ca 100-200 rpm och runt 100-250 watt. Den motorn jag länkade och använder nu kan dra runt transportbandet men den går väldigt tungt och är högljudd.
vindrutetorkarmotor lär funka
men annars bara kolla på alix efter något som är större
men annars bara kolla på alix efter något som är större