randig utskrift...
randig utskrift...
Föremålen som skrivs ut har börjat bli randiga och det år ett tilltagande fenomen. Verkar inte vara knutet till rörelseriktningen. Bilden visar en 90 grader hörna. Kan inte känna att extrudern är lös eller något annat glapp. Z-matningen är jämn ooch fin, höjden stämmer perfekt. Skulle det kunna vara som extrudern drar fram tråd ojämt? Där är en viss regelbundenhet i mönstret, kanske i takt med trådrullens rörelse?
Vad har i för tips? Maskinen har presterat mycket bätre tidigare.
Vad har i för tips? Maskinen har presterat mycket bätre tidigare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: randig utskrift...
Du har inte fått in skit mellan drivhjul och rem så att hjulet upplevs som ovalt?
Svårt att veta på din bild hur det har suttit i skrivaren, jag antar att hörnet har varit 90 grader och de två sidorna gått rakt med X och Y?
I så fall tycker inte jag min teori riktigt håller,men den kan ju ha varit roterad 45 grader med.
Svårt att veta på din bild hur det har suttit i skrivaren, jag antar att hörnet har varit 90 grader och de två sidorna gått rakt med X och Y?
I så fall tycker inte jag min teori riktigt håller,men den kan ju ha varit roterad 45 grader med.
inte stegmotorn som missar steg för det vekar ju som att den är kör rakt en bit för att sedan hoppa i X eller Y led.
Ser ju att vara någon sorts vibrationer överlagrade dessutom.
Remspänningen kanske?
Remspänningen kanske?
Finns det ens tänder kvar på remmarna? Tänker inte berätta varför jag frågar
Vad är det för skrivare?
Jag skulle börja med att kolla spänningen på remmarna och så de ser fina ut. Kanske kolla så att eventuella lager är bra infettade och löper som de ska, eventuella remhjul och kullager så inte de rodret eller glider trögt. Kolla att stegmotorerna löper fritt och utan glapp och friktion.
Hur mår motordrivaren eller drivkortet, inga uppenbara problem?
Ser ju onekligen ut som en irriterande problem! Mycket störigt och bökigt!
Är något ändrat, temperaturer eller så?
Jag fick en massa vändglapp och liknande med dåligt smorda skenor, för slappa remmar osv. När jag spände det, blev som nytt igen!
Jag skulle börja med att kolla spänningen på remmarna och så de ser fina ut. Kanske kolla så att eventuella lager är bra infettade och löper som de ska, eventuella remhjul och kullager så inte de rodret eller glider trögt. Kolla att stegmotorerna löper fritt och utan glapp och friktion.
Hur mår motordrivaren eller drivkortet, inga uppenbara problem?
Ser ju onekligen ut som en irriterande problem! Mycket störigt och bökigt!
Är något ändrat, temperaturer eller så?
Jag fick en massa vändglapp och liknande med dåligt smorda skenor, för slappa remmar osv. När jag spände det, blev som nytt igen!
Väggarna på asken är 2mm och den har suttit rakt på skrivaren. Felet följer med när rörelsen byter från X- till Y-led, såtvivlar på det är något fel med rörelserna.
Skall försöka inspektera remmarna. Extrudern är en MicroSwiss direct drive. Allt verkar sitta fast som det skall.
Belysningen på bilden är nästan parallell med ytan för att framhäva felet. Asken är fullt användbar, men har en tämligen grov yta.
Den enda rörelse jag kan tänka mig som har en period som stämmer med ränderna är trådrullen, som är nu och ganska tung. Tog ur en nästan tom rulle och satte i den här. Kanske skall göra en provbit som skrivs ut snabt och dra fram tråd manuellt så extrudern kan dra utan motstånd.
Tillägg: Maskinen är en Ender-3 kopia. Den är uppgraderad med ny extruder, BLTouch och en andra Z-skruv. Inget är ändrat sedan allt fungerade OK.
Skall försöka inspektera remmarna. Extrudern är en MicroSwiss direct drive. Allt verkar sitta fast som det skall.
Belysningen på bilden är nästan parallell med ytan för att framhäva felet. Asken är fullt användbar, men har en tämligen grov yta.
Den enda rörelse jag kan tänka mig som har en period som stämmer med ränderna är trådrullen, som är nu och ganska tung. Tog ur en nästan tom rulle och satte i den här. Kanske skall göra en provbit som skrivs ut snabt och dra fram tråd manuellt så extrudern kan dra utan motstånd.
Tillägg: Maskinen är en Ender-3 kopia. Den är uppgraderad med ny extruder, BLTouch och en andra Z-skruv. Inget är ändrat sedan allt fungerade OK.