AC motorstyrning hastighet och riktning - maxfart byter håll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Flintan

AC motorstyrning hastighet och riktning - maxfart byter håll?

Inlägg av Flintan »

Hej, hoppas någon som kan det här området lite bättre än mig skulle vilja komma med lite input.

Installerade en mini FTX ventilator igår: https://ventilation.se/sv/products/mini ... ast-1/2686

Mycket enkel och billig konstruktion men den är tyst och gör sitt jobb mycket bra. Finns dock en sak som stör mig: Jag kör på lägsta hastigheten för att den ska vara tyst (finns två hastigheter och en mekanisk omkopplare som växlar mellan). Var 70:e sekund byter fläkten riktning. Innan den byter så stannar den helt men precis när den börjar rotera igen så går varvtalet upp på max under ca en sekund.

Vad kan detta bero på? Utgår från att det är enklast / billigast möjliga teknik bakom motorstyrningen och någon bieffekt av detta som gör att den inte klarar att starta på långsamt varv direkt. Kan det gå att bygga in någon form av timer / buffertkrets för att undvika detta? Annars borde man ju kunna hitta / bygga in någon annan styrning som inte beter sig så.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: AC motorstyrning hastighet och riktning - maxfart byter håll?

Inlägg av mrfrenzy »

Är det inte så att värmeväxlaren är mer varm på ena sidan?
Genom att växla riktning på fläkten återvinner man mer av värmen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tror den går upp i varv för att den garanterat skall snurra
Flintan

Inlägg av Flintan »

mrfrenzy skrev: 25 november 2024, 19:31:34 Är det inte så att värmeväxlaren är mer varm på ena sidan?
Genom att växla riktning på fläkten återvinner man mer av värmen.
Jo precis det är ju liksom hela poängen med konstruktionen, fläkten blåser ut luft och då värms elementet upp, sen vänder det håll och suger in luft och då värms den kalla uteluften upp av elementet, o.s.v. Om den inte skulle byta håll så uteblir värmeåtervinningen helt. Frågan var varför motorstyrningen gör så att fläkten väsnas varje gång den byter håll.
Flintan

Inlägg av Flintan »

grym skrev: 25 november 2024, 21:34:39 tror den går upp i varv för att den garanterat skall snurra
Så du menar att det isf finns en designad timer mekanism som drar igång motorn på maxvarv. Kan inte en AC motor med styrning som reglerar varvtalet startas på ett lägre varvtal?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har tittat på dessa och varit sugen på att skaffa en. Fast det har inte blivit av pga osäkerhet om ljudet från dom. Nu väcker du tanken igen.

Det är förmodligen som du säger, den enklaste lösningen för att få motorn att starta upp så säkert som möjligt. Ska man starta den sakta och säkert måste man ha en återföring som känner av att motorn börjar snurra. Står den still värms den upp och blir till sist överhettad. Enklast då med en timer som ger fullt ös till dess man är säker på att motorn startat upp med god marginal.

Skulle man sätta in en rotationsgivare och mäta att motorn snurrar igång skulle man kunna gå från läge fullt ös när motorn snurrar. Man skulle då inte behöva vänta så länge att motorn går på fullt varv innan man går över i normaldriftläge.

Om den står inställd på högvarv, hör man då någon förändring i varvtal efter först sekunden? Frågar eftersom jag vill försöka få koll på om den går på fullt blås i högvarvläge, eller om den har mer att ge. Förmodligen är högvarv lika med fullt ös.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har varit in på deras hemsida och tittat. Den du har är en billigare variant som har en ljudnivå runt 20dB. Det finns en dyrare variant (ca 1000kr dyrare) som har ca 10dB som lägst. Förmodligen har de en mera avancerad varvtalsstyrning på den varianten. Har skickat en fråga till dom. Återkommer när jag får svar.
H.O

Inlägg av H.O »

När "fas två" är slut och den återgår till "fas ett" för att på nytt ventilera ut luft och värma upp växlaren, gör den samma sak då? Alltså startar på hög hastighet för att sedan gå ner på låg?
Flintan

Inlägg av Flintan »

Mindmapper skrev: 26 november 2024, 04:54:46 Har tittat på dessa och varit sugen på att skaffa en. Fast det har inte blivit av pga osäkerhet om ljudet från dom. Nu väcker du tanken igen.

Det är förmodligen som du säger, den enklaste lösningen för att få motorn att starta upp så säkert som möjligt. Ska man starta den sakta och säkert måste man ha en återföring som känner av att motorn börjar snurra. Står den still värms den upp och blir till sist överhettad. Enklast då med en timer som ger fullt ös till dess man är säker på att motorn startat upp med god marginal.

Skulle man sätta in en rotationsgivare och mäta att motorn snurrar igång skulle man kunna gå från läge fullt ös när motorn snurrar. Man skulle då inte behöva vänta så länge att motorn går på fullt varv innan man går över i normaldriftläge.

Om den står inställd på högvarv, hör man då någon förändring i varvtal efter först sekunden? Frågar eftersom jag vill försöka få koll på om den går på fullt blås i högvarvläge, eller om den har mer att ge. Förmodligen är högvarv lika med fullt ös.
Tack, mycket intressant!

Jag tror att högvarv är fullt ös. Men när det byter riktning i högvarvsläge så beter den sig lite annorlunda, även olika beroende på vilken riktning den vänder till.

När den växlar till att blåsa ut luft (ur rummet) så gör den så här:
stannar till helt stillastående i någon sekund --> drar upp på maxvarv ca 1 s --> går ner något i varvtal ett par sekunder --> återgår till maxvarv

När den växlar till att suga in luft (i rummet) så gör den så här:
stannar till helt stillastående i någon sekund --> startar långsamt på lägre varvtal --> går sakta upp i varv men (baserat på ljudet) når inte riktigt lika högt i varv

Observerade precis hur den beter sig nu under ca 10 min. Vid ett tillfälle gick fläkten inte igång när den skulle växla till att suga in luft på högre varvtalet. Då försökte den dra igång igen efter en liten stund och då funkade det. Gissar också att de olika varvtalen för luft in / ut är beräknat för att den ska blåsa ut en större mängd varm luft som värmer det keramiska elementet för värmeåtervinning mer än den mängd kall luft som blåses in och värms av elementet.

Mindmapper skrev: 26 november 2024, 05:20:10 Har varit in på deras hemsida och tittat. Den du har är en billigare variant som har en ljudnivå runt 20dB. Det finns en dyrare variant (ca 1000kr dyrare) som har ca 10dB som lägst. Förmodligen har de en mera avancerad varvtalsstyrning på den varianten. Har skickat en fråga till dom. Återkommer när jag får svar.
Antar att du syftar på den som heter "Alnor" som kostar lite mer? Berätta gärna vad dom säger sen! Jag tycker som sagt att den här varianten är väldigt tyst också, bortsett från när den byter håll då. 20dB är otroligt tyst.. Jag har installerat fläkten i en mix/ljud/musik-studio, ca två meter bort från arbetsplatsen och har inga problem att jobba när fläkten går på lägsta varv. Har även en kalibrerad mätmikrofon som just nu registrerar ambientljudnivån som ligger på ca 49dB, ingen större skillnad om fläkten är av eller på, hårddiskar m.m. i närheten låter starkare. Dock så går volymen upp 17dB (till 66dB) när fanskapet byter håll.
Flintan

Inlägg av Flintan »

H.O skrev: 26 november 2024, 06:34:40 När "fas två" är slut och den återgår till "fas ett" för att på nytt ventilera ut luft och värma upp växlaren, gör den samma sak då? Alltså startar på hög hastighet för att sedan gå ner på låg?
På lågt varvtal upplever jag att den gör ungefär samma sak både olika vändningarna. Men när den växlar till att blåsa ut luft så väsnas den lite mer och går upp högre i varv än när den växlar till att suga in luft utifrån igen. Se svaret ovan för hur den beter sig inställd för det högre varvtalet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Flintan skrev: 26 november 2024, 18:19:51
Mindmapper skrev: 26 november 2024, 04:54:46 Har tittat på dessa och varit sugen på att skaffa en. Fast det har inte blivit av pga osäkerhet om ljudet från dom. Nu väcker du tanken igen.

Tack, mycket intressant!

Jag tror att högvarv är fullt ös. Men när det byter riktning i högvarvsläge så beter den sig lite annorlunda, även olika beroende på vilken riktning den vänder till.

När den växlar till att blåsa ut luft (ur rummet) så gör den så här:
stannar till helt stillastående i någon sekund --> drar upp på maxvarv ca 1 s --> går ner något i varvtal ett par sekunder --> återgår till maxvarv

När den växlar till att suga in luft (i rummet) så gör den så här:
stannar till helt stillastående i någon sekund --> startar långsamt på lägre varvtal --> går sakta upp i varv men (baserat på ljudet) når inte riktigt lika högt i varv

Observerade precis hur den beter sig nu under ca 10 min. Vid ett tillfälle gick fläkten inte igång när den skulle växla till att suga in luft på högre varvtalet. Då försökte den dra igång igen efter en liten stund och då funkade det. Gissar också att de olika varvtalen för luft in / ut är beräknat för att den ska blåsa ut en större mängd varm luft som värmer det keramiska elementet för värmeåtervinning mer än den mängd kall luft som blåses in och värms av elementet.

Mindmapper skrev: 26 november 2024, 05:20:10 Har varit in på deras hemsida och tittat. Den du har är en billigare variant som har en ljudnivå runt 20dB. Det finns en dyrare variant (ca 1000kr dyrare) som har ca 10dB som lägst. Förmodligen har de en mera avancerad varvtalsstyrning på den varianten. Har skickat en fråga till dom. Återkommer när jag får svar.
Antar att du syftar på den som heter "Alnor" som kostar lite mer? Berätta gärna vad dom säger sen! Jag tycker som sagt att den här varianten är väldigt tyst också, bortsett från när den byter håll då. 20dB är otroligt tyst.. Jag har installerat fläkten i en mix/ljud/musik-studio, ca två meter bort från arbetsplatsen och har inga problem att jobba när fläkten går på lägsta varv. Har även en kalibrerad mätmikrofon som just nu registrerar ambientljudnivån som ligger på ca 49dB, ingen större skillnad om fläkten är av eller på, hårddiskar m.m. i närheten låter starkare. Dock så går volymen upp 17dB (till 66dB) när fanskapet byter håll.
Intressant att höra det du säger om dess beteende. Att den verkar skicka ut mer luft än den tar in beror nog på att man ska skapa ett undertryck i lokalen. Genom att skapa ett undertyck undviker man att trycka in fukt i vägarna. Fukten följer istället lättare med luftströmmen ut. Man minskar alltså risken för mögel på detta sätt. Det är nog den primära anledningen. En mycket trolig sekundär effekt kan vara som du säger.

Den tystare varianten är som du säger Alnor. Jag fick snabbt ett svar från dom men det var bara allmänt blaj om att Alnor var tystare. Jag skickade tillbaka frågan med tillägget att det de svarade på var inte det jag frågade om och att det de svarade om hade jag redan läst på deras hemsida. Återkommer så fort jag får ett bättre svar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fick nytt svar igår.
Alnor beter sig på samma sätt.
Skickade en följdfråga om ljudtoppen vid uppvarvning var 10 dB mindre på Alnor.

För mig som ska ha den i sovrummet är det viktigt att veta. Även om den är tyst i normaldrift är ju ljudtopparna vid uppvarvning något som kan göra det svårare att somna. Det kanske fungerar om man istället för att räkna får, räknar riktningsbyten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det kan finnas ett viktigt skäl till uppvarvningen - att blåsa rent värmeväxlaren från damm och pollen.
Fossingarna

Inlägg av Fossingarna »

Om man har utrymmet på insidan i rummet, så kan jag istället rekommendera denna:
https://ventilation.se/sv/products/mit ... entilation
Den har både inblås/utblås samtidigt, och på lågfart, så hörs den inte.
Flintan

Inlägg av Flintan »

Mindmapper skrev: 28 november 2024, 03:15:11
Fick nytt svar igår.
Alnor beter sig på samma sätt.
Skickade en följdfråga om ljudtoppen vid uppvarvning var 10 dB mindre på Alnor.

För mig som ska ha den i sovrummet är det viktigt att veta. Även om den är tyst i normaldrift är ju ljudtopparna vid uppvarvning något som kan göra det svårare att somna. Det kanske fungerar om man istället för att räkna får, räknar riktningsbyten.
Tack, bra att veta, ingen vits att lägga en extra slant på att skaffa den istället då. Om den verkligen skulle vara 10dB svagare även vid uppvarvning (vilket jag har svårt att tro, men man vet ju aldrig..) så skulle det kanske kunna vara hanterbart. Jag skulle inte rekommendera modellen jag har till ett sovrum. Har suttit och jobbat (med ljudbearbetning) en vecka nu och störs oerhört varje gång den surrar. Går ju att stänga av den som tur är och köra när man inte är på plats.

Om man skulle ge sig på att försöka bygga om den, vad är enklast då tro? Försöka bygga en bättre motorstyrning eller bara byta ut motorn till en DC motor där varvtal och riktning enkelt kan styras på spänning och polaritet?
Skriv svar