Relä med tre läge?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Relä med tre läge?

Inlägg av AndLi »

Finns det relä med tre läge?
Så funktion som typ en (ON)-OFF-(ON) brytare med två poler.
230V coil.

Behöver styra riktning på en enfas motor som idag styr med en brytare, som kopplar in två olika kondensatorer på olika lindningar för att ändra riktning.

Det går ju ganska enkelt att koppla ihop två vanliga relä.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Re: Relä med tre läge?

Inlägg av petertub »

En arduino + ett enkelt program fixar väl detta tillsammans med vanliga standardreläer ?
( arduino behöver nog manöverrelän)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ja alltså två vanliga 2 poliga relä hade ju löst problemet, men 1 enhet kan vara billigare än två ibland..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Man tycker ju att någon relätillverkare skulle insett behovet. Det är ju trots allt inte så ovanligt att reversera motorer. Att då bygga in ett relä istället för två skulle många säkert uppskatta.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns stegrelän

har inte sett sådanna i kataloger på några årtionden :rofl
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Lite oklart var vinsttten skulle vara med treläges relä. Det måste ändå kunna manövreras men något som ger tre manöver-lägen.
Relän med dubbla spolar finns för specifika RF-relän men knappast kraft-relän. Man får problem med mekaniska brytkraften för återgång till mitt-läge.
I ett vanligt relä slår ankaret mot mekaniskt ändläge i minst en av riktningarna och håller stabilt läge på kontaktpunktertna medans magnetiseringen svarar för kraften i den andra riktningen. Stegrelän som nämnts finns och somliga är konfigurerbara för antal steg och riktning. Enkelt exempel på stegrelä är hel och halvljusrelät till äldre bilar typ Volvo 140.
Polariserade relän, dvs att man skiftar polaritet på spolen för att skifta tillslagsriktning finns men fungerar inte för växelspänningsmanövrering och de är ofta för specifika udda tillämpningar såsom antika mekaniska regulator-kretsar.

Om det inte är en väldigt stor elmotor så använder man sällan relän för att skifta rotations-riktning. En bra manuell mekaniska omkopplare kan hantera en hel del ström och gör den inte det är nog två rejäla relän en mer driftsäker lösning.
Många av nedan typ av brytare är enkelt byggbara för olika antal effekt-steg eller YD-koppling, med eller utan återfjädring och byggbart för önskat antal poler mm.
Power switch.png
Varianter med trycknappar är ju också vanlig variant på att växla motor-riktning. Här finns ett urval: https://www.switch-manufacturers.com/25 ... tches.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Tryckknappar är vad som sitter där idag och de är jobbiga att automatisera 😀

Det är en sån där vanlig liten 120 kg 230v vinsch motor som ska köras
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Då duger det väl bra med vanlig brytare som på ovan bild så slipper du helt fundera på relän?
Någon grad av automatisering är knappast heller nödvändigt.
En fördel är att denna brytare ger ett tvingat ögonblicks frånkoppling vid ändring av rotationsriktning för att inte tvinga motorn att skifta rotationsriktning i farten.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Och hur får du en brytare att slå till på bestämda tider?

Motorn ska alltså köras i en riktning kl 15 och en annan 16 typ
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Två reläer, med hjälpkontakt som bryter spolen för "det andra" reläet åt båda håll, lär väl vara standardlösningen.

Det finns reläer som har pneumatisk (!!) tidsgrej som t.ex. kan kopplas så att man inte kan köra motorn åt motsatt håll förrän efter en inställbar fördröjning. Skulle väl i princip kunna vara bra för en telfer? Dock onödigt om saker ska köras klockan 15 respektive 16, den lär ju hinna stanna mellan körningarna :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 19 november 2024, 11:15:14 Det finns reläer som har pneumatisk (!!) tidsgrej
Sådana fungerar väldigt dåligt tycker jag.
Jag har sådana på en fräsmaskin och jag är inte nöjd.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Känner att infon vinglar lite här..

Du har en vinsch, 230V med två tryckknappar som styr in/ut-matning.
Dessa knappar vill du ersätta med en logik/styrning som vid olika klockslag kör in/ut.

Jag skulle tro att dessa knappar inte har nån större last över sig om dom används i en kontroll.
Så ett vanligt vecko-ur skulle väl klara detta?
Ett exempel

Dessa finns med två kanaler med, och alla har i regel nåt relä i sig med växlande utgångar och tar ofta 230VAC 10A.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Annars får du väl använda ett R/C-servo kopplad till en brytare.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

FormerMazda skrev: 19 november 2024, 13:32:42 Känner att infon vinglar lite här..

Du har en vinsch, 230V med två tryckknappar som styr in/ut-matning.
Dessa knappar vill du ersätta med en logik/styrning som vid olika klockslag kör in/ut.

Jag skulle tro att dessa knappar inte har nån större last över sig om dom används i en kontroll.
Knapparna har hela motorlasten över sig.

Bifogar hur schemat ser ut idag,
20241119_144355.jpg

https://www.hornbach.se/p/elvinsch-patt ... /10256841/
(Det är alltså denna vinsch, kondensatorn sitter alltså i den gula kontrolldosan, som på mitt exemplar har typ 1.5m kabel)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Mindmapper skrev: 19 november 2024, 05:05:34 Man tycker ju att någon relätillverkare skulle insett behovet. Det är ju trots allt inte så ovanligt att reversera motorer. Att då bygga in ett relä istället för två skulle många säkert uppskatta.
Jag har hållit på med lyftinrättningar nästan hela mitt liv och som Mindmapper säger, där finns ett stort behov av att reversera motorer. Men jag har aldrig sett ett system med kontaktor och 2-läges funktion.
Däremot har Schneider en specialare där man bygger ihop 2 st vanliga kontaktorer typ LC1 i samma kontaktorhus. Se beteckning Schneider Electric LC2K0601P7. Det ser ut som 2 kontaktorer och fungerade som 2 kontaktorer, men har gemensamt hus. Bleck ingår för reverserkoppling och även mekanisk förregling.
Se https://www.conrad.se/sv/p/schneider-el ... fresh=true
Skriv svar