Vektorsumma strömmätning 3fas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Vektorsumma strömmätning 3fas

Inlägg av FormerMazda »

Har en elmätare, Janitza UMG96, denna ger mig en himla massa mätvärden. Och att mäta är kul!
Men strömmarna gav mig ett litet huvudbry, och jag tror jag fattar rätt, men vill dubbelkolla här.

Var fas mäts och ger en ström i Ampere. Enkelt.
Sen finns en vektorsumma som aldrig (vad jag sett) är summan av de tre fasernas strömmar.
Mätaren sitter i en villa, så belastningen är inte jämn över faserna och har inte ett CosFi på 1 direkt.

Så denna vektorsumma är egentligen strömmen i nollan, eller är den en uträkning av ström genom nolla och med nån faktor på CosFi ?
Haralt

Re: Vektorsumma strömmätning 3fas

Inlägg av Haralt »

Fick med bruksanvisningen till energimätaren? Där kan stå matnyttigt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Varje fasström har en vinkel relativt sin fasspänning samt amplitud. Alla dessa kan summeras och kallas då vektorsummaström. Man skulle kunna tro att skillnaden hamnar i nollan men det är inte riktigt så.
Det som stökar till det hela är alla övertoner. Så i varje enskilt ögonblick så stämmer det att all ström summerar till noll i de tre fasledarna+nolla+PE.
Men när man skall presentera det hela så är det inte ögonblicksvärden utan aggregerad information, endera över tio perioder eller någonstans mellan 1 till 10 sekunder samt en hel massa andra varianter existerar också.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Egentligen behöver jag inte den infon, jag har liksom ingen nytta av den.
Men jag blev nyfiken på hur den räknades fram och inser att jag nu har ännu mindre nytta av den. :D
Främst kanske för jag inte fullt förstår vad det ens är för ett värde, trots förklaringen.

Jag får ju ut övertoner, fasvinkel, reaktiv och allt, men det är ju för mig inte intressant faktiskt.
Det jag vill se är väl så jag inte snedlastar FÖR mycket och sen har jag ju lite koll på förbrukningen med.
Skriv svar