Arbetsmetod och verktyg osv för omarbetning i SMD-kretsar?

Hans3mmr

Arbetsmetod och verktyg osv för omarbetning i SMD-kretsar?

Inlägg av Hans3mmr »

Kan nån här berätta nåt om hur man helst arbetar vid reparation av kretskort med huvudsakligen SMD-komponenter?
Dvs när man ska ta bort såna och sätta dit nya i stället eller sätta tillbaka de gamla. Det sista där t ex när man ska programmera om en flashrom och ICSP inte funkar.

När jag ser på youtube-videos så finns det många olika bud om olika sätt och utrustning, och inte är det alltid så att det funkar när jag försöker härma!

Flussmedel? Vilken typ och när i processen och hur? Var köper man?
Värmning? Kolv eller hetluftsblås? Nåt annat?Temperaturer.och tider? Hur undvika överhettning?

Rengöring? Tvättmedel? Verktyg för rengöring?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Arbetsmetod och verktyg osv för omarbetning i SMD-kretsar?

Inlägg av Glenn »

Tja, det finns väl som sagt flera sätt.

Exempelvis finns det tillbehör till min JBC i olika storlekar som man sätter runt kretsen och som suger upp den och drar uppåt med vakuum, och dirigerar värme mot benen (och skyddar resten av kortet)

På mer hobbynivå brukar iaf jag skydda annat med kaptontejp (om det behövs, är det hyfsat fritt omkring struntar man i det) och värmer på med varmluft, gärna med extra tenn för bättre värmehållning,
sen petar man försiktigt under ett hörn med lämpligt verktyg tills den släpper.

Fluss ser man ofta folk på youtube som använder även vid avlödning, det tycker jag känns lite onödigt (och rökigt), däremot vid montage är det ju viktigt. (efter att man rengjort med lödfläta förstås)

Överhettning är sällan ett problem, iaf med halvledare, möjligen om man överhettar dåliga PCB så kan man enklare få tracelifts.
Skriv svar