Mätning med bänk-DMM
Mätning med bänk-DMM
Jag köpte en av de instrumenten som det tipsades om i viewtopic.php?t=111199 .
Jag har aldrig använt en bänk-DMM tidigare men vet att med oscilloskop måste man vara försiktig med var man jordar eftersom instrumentet är jordat. Hur fungerar detta med en bänk-DMM? Kan jag mäta mellan en punkt som ligger på 10V och en som ligger på 20V jämfört med jord eller är det samma sak som med oscilloskop?
Jag har aldrig använt en bänk-DMM tidigare men vet att med oscilloskop måste man vara försiktig med var man jordar eftersom instrumentet är jordat. Hur fungerar detta med en bänk-DMM? Kan jag mäta mellan en punkt som ligger på 10V och en som ligger på 20V jämfört med jord eller är det samma sak som med oscilloskop?
- Klas-Kenny
Re: Mätning med bänk-DMM
På en bänkmultimeter är mätprobarna galvaniskt skiljda från nätet. Inte jordat som på ett oscilloskop.
Du kan hantera den på i princip samma sätt som en "vanlig" multimeter.
Det är väl i princip bara gamla rörvoltmetrar och liknande som kan vara lite luriga.
Det var vad jag misstänkte. Sköt att ha det bekräftat innan man gör något dumt dock.Klas-Kenny skrev: ↑9 november 2024, 09:47:23 På en bänkmultimeter är mätprobarna galvaniskt skiljda från nätet. Inte jordat som på ett oscilloskop.

De flesta bänkvoltmetrar jag sett har haft en separat anslutning för "chassijord".
-
Det varierar lite, men generellt ja. Egentligen till multimeterns chassi, men det är ju normalt jordat. Nyare multimetrar med plasthölje har ju inget jordat "chassi" på det viset så där går det direkt till PE.
Jag antar att den anslutningen främst är avsedd för t.ex. skärmade mätkablar eller liknande.
Det är ju ofta samma sak på lab-aggregat, de har en separat chassijord. Ibland sitter det ett metallbleck mellan den och svart som man kan ta bort om man vill ha flytande utspänning.
Jag antar att den anslutningen främst är avsedd för t.ex. skärmade mätkablar eller liknande.
Det är ju ofta samma sak på lab-aggregat, de har en separat chassijord. Ibland sitter det ett metallbleck mellan den och svart som man kan ta bort om man vill ha flytande utspänning.
Det är väl 50+ år sen bänkmultimetrar hade metallskal? Typ rörvoltmetrar osv.
Nej. 3 av mina 4 har metallhölje. Ingen är 50år gammal, inte ens i närheten.
4 av de 5 bänkmultibetrar jag har, har metallhölje, den äldsta, den klassiska Fluken med LED-display har plasthölje, de övriga har plåthölje
Den yngsta, en Keithly/Agilent 6,5 siffrors köptes för 7 år sedan, typ.
Den yngsta, en Keithly/Agilent 6,5 siffrors köptes för 7 år sedan, typ.
Min Simpson har plasthölje.
Har iofs haft en 19"-rackmonterad multimeter (eller volt+ohm, ingen strömmätning) som såklart hade metallskal, men det är ju inte direkt en bänkmultimeter.
Har iofs haft en 19"-rackmonterad multimeter (eller volt+ohm, ingen strömmätning) som såklart hade metallskal, men det är ju inte direkt en bänkmultimeter.
Jag misstänker att EMC kan vara en anledning till att man gärna vill ha metallhölje.
Platshölje är antagligen billigare, men detta är ju inte riktigt produkter där man priskonkurrerar i nån större utsträckning utan de som köper dem betalar snarare för prestandan.
Platshölje är antagligen billigare, men detta är ju inte riktigt produkter där man priskonkurrerar i nån större utsträckning utan de som köper dem betalar snarare för prestandan.