MCU (Microcontroller) var börjar man.
-
MCU (Microcontroller) var börjar man.
Har blivit lite nyfiken på MCU (Microcontroller). Har insett vilket otroligt litet chip det kan va. Men var börjar man för att dyka ner i den spännande världen med MCU. Vill helst inte dyka ner för djupt utan skrapa lite på ytan till att börja med räcker. Programmering är inget då tiden inte räcker till. Så färdiga chip och roliga tillämpningar eller länkar är det som gäller. Så min fråga är, var börjar man.
Re: MCU (Microcontroller) var börjar man.
Hej!
Jag förstår inte riktigt vad du menar om programmering? Man kan inte leka med en MCU utan att programmera i princip.
Tipset är väl att börja med en arduino om du bara vill skrapa på ytan. Miljön är enkel. Vill du dyka djupare ner kan du gå direkt på C på arduinon.
Alternativt är att hoppa på STM32 eller liknande direkt.
Av ditt efterled gbg att döma så har du kanske en makersförening eller liknande i närheten där du kan få mer handfast hjälp att komma igång.
Annars är tipset att köpa en Arduino och lite roliga tillbehör och googla loss, fråga här om du har funderingar sen!
Ska du gå på mer "rå" MCU behöver du en programmerare av något slag ISP/JTAG/SWD samt en processor och ett egetdesignat kretskort att sätta den på. Alternativt en ATmega328 t.ex. som går att sätta direkt i ett breadboard och programmera.
MVH: Mikael
Jag förstår inte riktigt vad du menar om programmering? Man kan inte leka med en MCU utan att programmera i princip.
Tipset är väl att börja med en arduino om du bara vill skrapa på ytan. Miljön är enkel. Vill du dyka djupare ner kan du gå direkt på C på arduinon.
Alternativt är att hoppa på STM32 eller liknande direkt.
Av ditt efterled gbg att döma så har du kanske en makersförening eller liknande i närheten där du kan få mer handfast hjälp att komma igång.
Annars är tipset att köpa en Arduino och lite roliga tillbehör och googla loss, fråga här om du har funderingar sen!
Ska du gå på mer "rå" MCU behöver du en programmerare av något slag ISP/JTAG/SWD samt en processor och ett egetdesignat kretskort att sätta den på. Alternativt en ATmega328 t.ex. som går att sätta direkt i ett breadboard och programmera.
MVH: Mikael
-
Ska man inte programmera så är nog inte MCU rätt väg att gå. Även om man börjar med färdiga program så måste dessa laddas ner i MCU. Är det så långt du kan sträcka dig?
Eller vill du ha färdiga burkar som är färdiga att bara ge matning? (tyder väl inte på det)
Jag skulle rekommendera att börja med ESP8266 och leta reda på nybörjar övningar till dessa. Det blir programmering, men inte så mycket. Det finns också mycket färdiga program till dessa så att du bara kan koppla upp ladda ner och köra.
Hur duktig är du på elektronik. Kan du läsa datablad och beräkna resistorer till LED (serie och parallell-kopplade?
Eller vill du ha färdiga burkar som är färdiga att bara ge matning? (tyder väl inte på det)
Jag skulle rekommendera att börja med ESP8266 och leta reda på nybörjar övningar till dessa. Det blir programmering, men inte så mycket. Det finns också mycket färdiga program till dessa så att du bara kan koppla upp ladda ner och köra.
Hur duktig är du på elektronik. Kan du läsa datablad och beräkna resistorer till LED (serie och parallell-kopplade?
-
Ok så det finns inga färdiga chip med någon form av standardprogram som man kan leka med.
-
Det löser jag enkelt.
Det löser jag enkelt.
Grejen med MCU (µC) är just att skapa programmet som ska i dom.
Jovisst finns det nog "standard"-program att lägga in - med betoning på just 'att lägga in', alltså skriva in programmet i minnet på µC'n. Detta sker ofta med en programmeringsenhet i någon form.
Sedan kommer det tråkiga: "standard"-program på internet lär inte vara standard och är ofta fokuserat på specifika funktioner som oftast bara är en del av en större funktion.
Jovisst finns det nog "standard"-program att lägga in - med betoning på just 'att lägga in', alltså skriva in programmet i minnet på µC'n. Detta sker ofta med en programmeringsenhet i någon form.
Sedan kommer det tråkiga: "standard"-program på internet lär inte vara standard och är ofta fokuserat på specifika funktioner som oftast bara är en del av en större funktion.
-
Är det färdiga grejor du är ute efter är det inte MCU du kanske ska börja med?
Jag föreslog ESP8266 för att den går att ansluta till WIFI och du kan ladda ner enkla program till den för att tända en LED ansluten till kretsen via din smartphone.
Naturligtvis finns ett visst ingångssteg. Blir det för stort fungerar det inte.
Jag såg att du svarat medans jag skrev detta. Så jag modifierade lite på det jag skrev.
Själv tycker jag att det här är en bra sida. Lite svår kanske om man inte har rätt nivå på engelskan. Men det finns mycket färdiga lösningar.
https://randomnerdtutorials.com/getting ... er-review/
ESP8266 kan programmeras med samma grejor som Arduino
https://docs.arduino.cc/learn/starting- ... d-arduino/
Titta lite och kom med synpunkter.
Jag föreslog ESP8266 för att den går att ansluta till WIFI och du kan ladda ner enkla program till den för att tända en LED ansluten till kretsen via din smartphone.
Naturligtvis finns ett visst ingångssteg. Blir det för stort fungerar det inte.
Jag såg att du svarat medans jag skrev detta. Så jag modifierade lite på det jag skrev.
Själv tycker jag att det här är en bra sida. Lite svår kanske om man inte har rätt nivå på engelskan. Men det finns mycket färdiga lösningar.
https://randomnerdtutorials.com/getting ... er-review/
ESP8266 kan programmeras med samma grejor som Arduino
https://docs.arduino.cc/learn/starting- ... d-arduino/
Titta lite och kom med synpunkter.
-
Kikar på länkarna så återkommer jag senare med frågor.
Litet motsägelsefullt detdär med att inte programmera...
Men kolla ändå gärna upp Raspberry Pi Pico och besläktade moduler. Billiga, väldokumenterade och har stor användarskara.
Men kolla ändå gärna upp Raspberry Pi Pico och besläktade moduler. Billiga, väldokumenterade och har stor användarskara.
Jag är benägen att hålla med dom som skriver att man inte kan göra något med en processor utan att programmera.
Men...
Om man t.ex. börjar med en Arduino, en STM32, en ESP8266, en Raspberry Pi Pico eller något annat, i kombination med en kopplingsplatta, några motstånd, ett par lysdioder och ett par strömbrytare eller tryckknappar, så kan man göra en hel del utan att programmera.
Här är ett exempel som blinkar med en lysdiod kopplad till en Arduino.
https://www.geeksforgeeks.org/led-blink ... g-arduino/
Det finns många andra exempel.
Min gissning är att om man t.ex. blinkar med en lysdiod, då vill man testa att ändra lite i programmet så att lysdioden blinkar snabbare eller långsammare.
/π
Men...
Om man t.ex. börjar med en Arduino, en STM32, en ESP8266, en Raspberry Pi Pico eller något annat, i kombination med en kopplingsplatta, några motstånd, ett par lysdioder och ett par strömbrytare eller tryckknappar, så kan man göra en hel del utan att programmera.
Här är ett exempel som blinkar med en lysdiod kopplad till en Arduino.
https://www.geeksforgeeks.org/led-blink ... g-arduino/
Det finns många andra exempel.
Min gissning är att om man t.ex. blinkar med en lysdiod, då vill man testa att ändra lite i programmet så att lysdioden blinkar snabbare eller långsammare.

/π
Skaffa en esp32 eller esp8266, installera arduino utvecklingsmiljö (ett program), gå till fliken File -> Examples och grotta runt där.
Ladda ner exempel till MCUn och se den göra det.
Då kan du även se hur mycket programmering som behövs för exemplet.
En esp därför den har inbyggd WiFi och det gör det hela lite roligare.
Ladda ner exempel till MCUn och se den göra det.
Då kan du även se hur mycket programmering som behövs för exemplet.
En esp därför den har inbyggd WiFi och det gör det hela lite roligare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Synesthesia
Det finns program där du kan rita mer som ett schema istället, som t.ex "Visuino", fast det kostar pengar, om du googlar på "arduino graphical programming" kan du säkert hitta andra. Annars finns FPGA och PLD där du kan rita helt vanligt kopplingsschema med grindar, flip-flop, räknare, minnen, eller vad du nu vill koppla ihop, utan en enda programrad.
Edit: hittade ett annat program där du kan rita vad du vill ha:
Edit: hittade ett annat program där du kan rita vad du vill ha:
Om du vill bygga saker med mikrokontrollers men inte programmera själv så finns det väl enorma mängder av olika specialtillämpningar, där man kan bygga samma hårdvara som andra byggt. Det blir lite mer lödövning och mindre lärorikt än att experimentera själv.
-
Många bra länkar och tips, Tackar. Viger lördagen och söndagen till att gå igenom alla tips.
-
Har läst alla kommentarer och tittat på alla länkar och fördjupat mig någorlunda. Har då kommit fram till att esp32 är den vägen jag vill utforska. Så min första fråga blir då. Gör jag rätt val eller finns det några negativa aspekter jag missat.