Cyckel baserad elbiloped!
- funkis
- Utsparkad, på semester
- Inlägg: 1158
- Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
- Ort: Lite här och lite där!
Cyckel baserad elbiloped!
Halloo!
Satt och små spånade på en lättvikts elbil på skojj!
Tänk vad några burkar öl kan ställa till med! Raaaaaaaaaaaaaap!
Och med elbil menar jag då att man INTE ska bygga från
skratch en kopia på en vanlig bil med allt tjafs det innebär.
Innan alla dagisbarnen här börjar leva rövare med iden,
låt mig först få förklara närmare!
Man tager två stycken mountain bikes från Biltema tex den med stålram
art no 27344 tar bort sadeln kapar ramen i höjd med S'et på ramen, tar bort
styret och styrstolpen sänker ner styrsstaget till nivån av S'et vinklar
framgaffeln såpass att den kommer ner i höjd med S'et. Sätter i mellan ett
lämpligt förlägning tex 35cm stål balk, svettsar ihop detta.
Gör likadant med den andra cykeln, sedan gör man en lättvikts balk/ram av
något slag som senare sammanforgar dessa vå moddade cycklar via svetts
lågan/bågen. Denna ram skall även hålla sätet, något man torde hitta på
bilskroten, ratt styr snäckväxel färddator, battladdaren, motor, varvtals
regulatorn och den dubbla växelåds mekanismen, (man måste växla
samtidigt på båda cyklarna) samt alla batterierna.(frågan är om lagren
håller för all dessa batterier?)
Jaaavell, nu när detta är gjort så har man grundstommen, dvs 21 växlar
skivbroms fram, klämbroms bak, stötdämpare både fram och bak.
Motorn!
Ja den är endera en fläskig med igenomgående drivaxel vilket jag tycker
verkar bökigt att göra bättre torde vara två små motorer på vardera cykeln
man skulle med lättet kunna använda sig av den yttre kuggkransen och
igenom att låta koppla motorn med ett förhållande på 1:1 (en likadan
kuggkrans på motor axel, behöver inte vara så beror på vilket varvtal
motorn har sin bästa verknings grad på ) på så sätt enkelt kunna driva
bakhjulen. Motorerna monteras således på vardera sidan på var sin cykel
ram snett ovan pedalerna som naturligtvis är borttagna. Motor/erna är
naturligtvis en DC multiphase synkron historia.
Nu kommer man till frågan vilket drivmedel skulle användas
vanliga laddningsbara batterier eller någon typ av bränsleceller?
Vassego nu äre fritt fram för dagisbarnen att leva rövare med ide'n!:D
/funkis
Satt och små spånade på en lättvikts elbil på skojj!
Tänk vad några burkar öl kan ställa till med! Raaaaaaaaaaaaaap!
Och med elbil menar jag då att man INTE ska bygga från
skratch en kopia på en vanlig bil med allt tjafs det innebär.
Innan alla dagisbarnen här börjar leva rövare med iden,
låt mig först få förklara närmare!
Man tager två stycken mountain bikes från Biltema tex den med stålram
art no 27344 tar bort sadeln kapar ramen i höjd med S'et på ramen, tar bort
styret och styrstolpen sänker ner styrsstaget till nivån av S'et vinklar
framgaffeln såpass att den kommer ner i höjd med S'et. Sätter i mellan ett
lämpligt förlägning tex 35cm stål balk, svettsar ihop detta.
Gör likadant med den andra cykeln, sedan gör man en lättvikts balk/ram av
något slag som senare sammanforgar dessa vå moddade cycklar via svetts
lågan/bågen. Denna ram skall även hålla sätet, något man torde hitta på
bilskroten, ratt styr snäckväxel färddator, battladdaren, motor, varvtals
regulatorn och den dubbla växelåds mekanismen, (man måste växla
samtidigt på båda cyklarna) samt alla batterierna.(frågan är om lagren
håller för all dessa batterier?)
Jaaavell, nu när detta är gjort så har man grundstommen, dvs 21 växlar
skivbroms fram, klämbroms bak, stötdämpare både fram och bak.
Motorn!
Ja den är endera en fläskig med igenomgående drivaxel vilket jag tycker
verkar bökigt att göra bättre torde vara två små motorer på vardera cykeln
man skulle med lättet kunna använda sig av den yttre kuggkransen och
igenom att låta koppla motorn med ett förhållande på 1:1 (en likadan
kuggkrans på motor axel, behöver inte vara så beror på vilket varvtal
motorn har sin bästa verknings grad på ) på så sätt enkelt kunna driva
bakhjulen. Motorerna monteras således på vardera sidan på var sin cykel
ram snett ovan pedalerna som naturligtvis är borttagna. Motor/erna är
naturligtvis en DC multiphase synkron historia.
Nu kommer man till frågan vilket drivmedel skulle användas
vanliga laddningsbara batterier eller någon typ av bränsleceller?
Vassego nu äre fritt fram för dagisbarnen att leva rövare med ide'n!:D
/funkis
Senast redigerad av funkis 11 maj 2006, 22:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Du måste ju givetvis ha en H brygga till motorn så du får möjlighet att polvända den och använda motorn som elbroms och på så sätt ladda upp batterierna med bromsenergin istället för att bränna din rörelseenergi till värme i en skivbroms. Skivbromsen bör väl för all del vara kvar som backup ifall elsystemet falierar, men i huvudsak borde "elbromsen" användas.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26568
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
- funkis
- Utsparkad, på semester
- Inlägg: 1158
- Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
- Ort: Lite här och lite där!
Pagge:
Jaavell ,det jobbiga med H bryggor är att om backen är för brant så
genereras för höga spänningar och du får spännings igenomslag och H bryggan brinner, där rök den så kallade motor bromsen, detta är väl känt inom elbilsbranshen hur dom har fixat detta vet jag inte men jag vet att detta har diskuterats intensivt på ett elmotor forum för några år sedan.
(nån hade byggt skydds elektronik för detta men likväll så bran h bryggan)
Jimmy:
Japp en billig elbil, man skulle kunna bygga den
för 5-6000kr utan batterier.
Meduza!
Skulle det funka, blir det inte väl dyrt?
/funkis
Jaavell ,det jobbiga med H bryggor är att om backen är för brant så
genereras för höga spänningar och du får spännings igenomslag och H bryggan brinner, där rök den så kallade motor bromsen, detta är väl känt inom elbilsbranshen hur dom har fixat detta vet jag inte men jag vet att detta har diskuterats intensivt på ett elmotor forum för några år sedan.
(nån hade byggt skydds elektronik för detta men likväll så bran h bryggan)
Jimmy:
Japp en billig elbil, man skulle kunna bygga den
för 5-6000kr utan batterier.
Meduza!
Skulle det funka, blir det inte väl dyrt?
/funkis
Problem är till för att lösas :)
Hur höga spänningar pratar vi om?
Vilken spänning ungefär induceras i nerförsbacken och vilken drivspänning hade du tänkt ha till motorn och vilken typ av lindning, shunt, permanent m.m.?
Edit: Min nya signatur kom till då läraren kom förbi vid testning av min H brygga. Min teori var att det nog går bra att låta bli kylning om man bara testar motorn en jättekort stund.
Hur höga spänningar pratar vi om?
Vilken spänning ungefär induceras i nerförsbacken och vilken drivspänning hade du tänkt ha till motorn och vilken typ av lindning, shunt, permanent m.m.?
Edit: Min nya signatur kom till då läraren kom förbi vid testning av min H brygga. Min teori var att det nog går bra att låta bli kylning om man bara testar motorn en jättekort stund.
Visst skulle en stor Li-Poly stack fungera, dom vore nog rätt optimala pga sin stora kapacitet i förhållande till vikten och tillåter stora strömuttag..
Dock är det... skitdyrt rent ut sagt...
Ett 48v Li-Poly pack från cheapbatterypacks.com:
13st celler i serie, 2ah, $208
Väger 666gram
Säg att du behöver kanske 50st för att komma upp i
100ah så att du kan köra en hyfsad sträcka...
Slutpris: $208 * 50 = 10.400 U.S. dollars = 76.250 Swedish kronor
Och det är för batterier...
Tror att du ska välja en billigare energikälla än så...
Dock är det... skitdyrt rent ut sagt...
Ett 48v Li-Poly pack från cheapbatterypacks.com:
13st celler i serie, 2ah, $208
Väger 666gram

Säg att du behöver kanske 50st för att komma upp i
100ah så att du kan köra en hyfsad sträcka...
Slutpris: $208 * 50 = 10.400 U.S. dollars = 76.250 Swedish kronor
Och det är för batterier...
Tror att du ska välja en billigare energikälla än så...