Framtida projekt??? Musik via laserlänk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Framtida projekt??? Musik via laserlänk

Inlägg av Jeppsson »

Länken här under är till en film där en kille har byggt ihop en laserlänk med hjälp av laserpek, där han skickar över musik.

Allt är väldigt tydligt förklarat... Klart se värd :)

Laser länk

/

Jeppsson
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant projekt!

Som sagt: Bra förklarat.


Vem blir först med att testa? :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Klart intressant. Det verkar som fototransistorn är den del som begränsar överföringshastigheten, så med en snabbare sådan borde man kunna skruva upp sampligsfrekvensen och få bättre ljudkvalitet (svårt att avgöra den aktuella kvaliteten via en web-film). Detta påminner mycket om dessa 1-bit D/A's som CD-spelare försågs med, fast mycket enklare.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Vet inte vilken det är men blir inte den transistorn kraftigt mättad med en laser riktad rakt in i den? Vet iofs inte om han har filter framför den för att dämpa. Sedan så hade kanske tex en PIN diod kunnat fungerat perfekt för snabbare överföring.
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 627
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

På mitt förra jobb tillverkade vi just laserdioder och PIN'ar för höghastighetskommunikation.
"Lånade" hem lite innan jag slutade , har PIN'ar med inbyggda förstärkare,
sk pin-preampar som torde lämpa sig väl....
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En studiekamrat gjorde detdär med en vanlig laserpekare och fototransistor. Räckte ett dussintals meter, genom två dubbelglasrutor, överförde S/PDIF-rådata (eller något sånt).
Användarvisningsbild
Qbert
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 april 2006, 16:39:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Qbert »

Grymt. Helt klart användbart för att slippa dra kabel över ett större rum. Dock synd att han hade så dålig musiksmak 8)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag har kommit över ett höghastighets dataöverföringsystem med laser.
Jag vet inte exakt vilka avstånd och hastigheter, maskinen heter F400 och är tillverkad av Case Communications. Man hittar inte så mycket på google dock...
De liknar denna: http://www.mobilecomms-technology.com/c ... /pav1.html

Det är en IR diodlaser (klass 3b) med ett objektiv (25mm 1:1.8) och en mottagare med en fokuseringlins framör. Sen finns även ett system med halvgenomskinlig spegel och en diod för "pointsight" att sikta in med.

Det finns en kontrollbox till med en "arm"-nyckel för att slå på den med samt lite drivelektronik, det mesta sitter i en vattentät låda vid själva sändar och mottagarenheterna.
Den verkar drivas av likspänning, gissningsvis 24V, men jag vet inte.
Datan kommer in och ut på coax så jag vet inget om hastigheter, jag har sett allt från 1Mbps till 1,5Gbps på andra system på nätet, detta är dock några år gammalt!

Jag har ett par stycken och ingen aning om vad jag ska göra med dom! Förslag? Bytesförslag?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Som $stiff nämde tidigare har jag testat att överföra SPDIF över en billig laserpekare in till ett ljudkort med SPDIF in. detta gick bra över 20 meter och 2st dubbelglasfönster. Linser kan vara en bra ide så man inte behöver sikta så bra. SPDIF mottagare finns på elfa t.ex. och laserpekaren var från kjell & co för 49 kr, de dyrare laserpekarna innehåller styrelektronik och är för långsamma att styra.
Skriv svar