VR - Head-mounted display

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
JBV

VR - Head-mounted display

Inlägg av JBV »

Jag är grymt sugen på att pröva Vr! Har dock inte lust att kasta ut så många tusenlappar på det! :) Tänkte kasta ihop "spelet" själv!

Gyrochip verkar ju vara hemsk dyra.. Typ 1000+ spänn per axel. Så jag tänkte man bygger en gyro i en gimbal och offrar en mus för att läsa av vridningen av huvet och vinken framåt.. (sidovinkeln kan jag tänka mig att strunta i).

Sen ett par lcd displayer på 320*240 eller bättre... Och ett par hörlurar förtåss ;P

Vad tycker ni? Är det nå som man kan genomföra utan att börsen blir för tom!?
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Klart det går att genomföra. Köpa begagnade grejor gör ju budgeten lite bättre. Däremot är det svårt att få bra bild billigt. Rejält svårt t.om. Det finns wands som man borde kunna använda. Finns säkert på ebay eller liknande. Det ger dig en sorts 3D mus som man kan koppla till. Skärmen är det värre med men det funkar med en display och en lämplig lins. Problemet här är storleken. En liten skärm med hög upplösning blir väldigt dyrt. Klart man kan köra med en lite större display men jag har en känsla av att allt över 2-3" blir för stort när det väl är på plats.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

http://www.gyration.com/en-US säljer intressanta 3D-pekdon. Jag har försökt få dem att sälja ett gäng mikrogyro till mig de senaste veckorna, men de svarar inte mig :cry:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Skulle det inte funka med en accelerometer då? Kanske inte samma precision iofs :(
JBV

Inlägg av JBV »

Accelerometer vore åtminstonde ett intressant tilllägg så man kan böja sig enkelt runt hörn tex hehe :) Den där MG1101 från gyratron verkar ju onekligen intressant! Du har inte fått några priser?

Någon som vet var man kan få tag på billiga bluetooth moduler? Vore ju klart intressant och praktiskt om man kan få det hela trådlöst!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

chille skrev:Skulle det inte funka med en accelerometer då? Kanske inte samma precision iofs :(
Accelerometern täcker ju inte in om man roterar huvudet i sidled (inte tilta).
decube
Kontakt:

Inlägg av decube »

Du vill nog ha VGA upplösning åtminstone. Sen behöver du prismor och linser på det.

Annars kan man ju köpa en eMagin Z800 med OLED, 800*600 och inbyggd 3d-tracker. kostar c.a 4030kr(ex.frakt) då :)
www.3dvisor.com
Skriv svar