Troligaste vägen för mobilknatter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Oortone

Troligaste vägen för mobilknatter?

Inlägg av Oortone »

Jag har ett nytt fenomen där en larmpanel med mobiluppkoppling stör den ena (närmast belägna) högtalaren i ett litet stereosystem.

Nu funderar jag på hur denna störning tar sig in.

Den aktuella högtalaren är av normal typ 4, eller 8 Ohm. Den vägen tänker jag mig att mobilstörningar inte tar sig in. Det är väl rätt mycket strömstyrka i högtalarsignal, det borde bli för svagt. Eller?

Nästa steg bakåt är förstärkaren som sitter i den andra högtalaren som står ca. 1,5 m från larmpanelen. Obalanserad RCA in från ett löst USB-ljudkort. Troligast är kanske att det är här störningen tar sig in? Men varför drabbas då enbart en högtalare?

Finns det något sätt att störa av detta. Jorda skärmen på RCA t.ex?
Nerre

Re: Troligaste vägen för mobilknatter?

Inlägg av Nerre »

Jag gissar att det som du råkar ut för är det som kallas LF-detektering.

Det kan mycket väl gå bakvägen in genom högtalarkabeln och sen skapas detekteringen i förstärkardelen.

Det går alltså inte direkt in i högtalaren.

Högtalarkabeln genom en ferrit kanske kan fungera.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

håller med, det går nog via högtalarkabeln. Håller också med om att prova att dra högtalarkabeln genom en ferrit.
Oortone

Inlägg av Oortone »

Hej, tack för tipsen. Jag glömde bort denna tråd.
Här kommer lite uppföljningsfrågor:

"Dra genom en ferrit" är det ungefär som de ibland gör med t.ex. USB-kablar. Att man virar ett var runt ett kort ferritrör?

Hur stora avstånd kan denna typ av störning verka på normalt?

Tillägg: Nu skall jag byta till 4G modul till larmet så det kan hända att det blir annorlunda av det. Annars testar jag med ferriten och tackar för tipset så långt.
Oortone

Inlägg av Oortone »

Jag köpte två rätt stora ferriter och satte på högtalarkabeln (utgångssidan i den högtalare som huserar förstärkaren) men det gjorde ingen som helst nytta tyvärr.
Provade även ingången till förstärkaren (3,5 mm stereo) men det hjälpte inte heller.
Undrar vilken väg störningen tar sig in?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En ferrit dämpar ofta bäst runt en viss frekvens, tex 20MHz, och dämpar mer där med något extra varv.
Vill du ha bredbandigt ta 2st ferriter efter varandra en bit isär på kabeln med något varv vardera.
Har du tillgång till en nanoVNA så kan du studera resultatet.
Edit...
Här är ett klipp som demonstrerar effekten...
Oortone

Inlägg av Oortone »

Tack, intressant.
Lite osäker på hur jag översätter kunskapen till hackande mobilstörning dock. Det stora problemet är själva transienterna, det är de som framförallt hörs. De lär väl täcka ett mycket brett spektrum. Men jag får testa lite.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

"Transienter" är troligen relaterat till sändarens normala modulation, vilket inte påverkar bredbandigheten.
Bredbandig RF-störning från larmpanelen verkar högst osannolikt om den inte är direkt trasig.
Dess normala RF-signaler ska normalt hålla sej inom tilldelade kanaler i frekvensspektrumet för det telesystem den använder.

Är störningen kontinuerlig eller är det bara vid uppdatering av larmpanelens uppkoppling mot basstationen?
Bägge varianterna förekommer och det är viktigt i för att göra bra åtgärder att man veta om det är sändaren i larmpanelen som stör och vilken typ av mobiltelefoni den kopplar upp med.

Det vanligaste att man upplever störning är när det sker periodisk uppdateringar mot basstationen och det ger då ett typiskt knatter vid AM demodulering i en audio-förstärkare,
Felsökning och avhjälpning sker iofs på snarlikt sätt oavsett typ av RF-störning men ju mer man vet , ju lättare är det att sätta in bra åtgärder.
Som nänts, lämplig ferrit, på rätt ställer är enklaste åtgärden för att dämpa RF-störningar något.
Ferritrör har sällan negativ inverkan på något annat än just att den kan absorbera en del av de radiosignaler som passerar igenom ett ferrit-rör.
Det är inte säkert att ferrit för någon större nytta, att det behövs andra medel, men om man saknar mätutrustning och mätvana är anadra typer av stör-skydd ofta lite för komplicerade för att de ska lyckas. Man måste veta var signalen man vill skydda sej mot kommer, dess väg in i förstärkare, annars blir det bara en blindbocklek dör man aldrig vet vad man håller på med.

Utgår från att din störning är det typiska uppkopplingsknattret. Om det är annat, spela in det och bifoga som ljudfil tillsammans med lite information om inblandade apparater telesystem.

Knattret du kanske hör är då troligen när telefonen/larmpanelen handskakar med basstationen, vilket sker då och då och är det kommer ett nytt samtal.
Vid handskakningen sänder larmpanelen på lite högre effekt 3-4 sekunder.

Om det är en uppkoppling som pågår längre sänks sändeffekten på begäran av basstationen, om basstationen tycker att det är onödigt hög effekt.
Denna handskakning är inte bredbandigare än övriga telefonin.
Detta är radiosignaler som kan AM-detekteras i annan elektronik som är mottaglig för radio-signalerna.
Om det är något som är kopplat till hörlurar/högtalare så kan man då höra sändpulserna som ljud.

Om problemet tillkommit nyligen utan att något annat ändrats, kan det vara äldre tele-system, 2G, där man nu stänger ner basstationer då det nätet ska läggas ned.
Om lokala basstationen läggs ner måste larmpanelen sända med högre effekt för att få kontakt med annan basstation.
Om det är så och larmpanelen är viktig så kan det vara dags att uppdatera dess tele-del till modernare LTE.

Störningsgraden in i din ljudanläggning beror på hur mycket RF-signal som når förstärkaren. Förbindelsevägen mellan larmpanel och förstärkare är via luft och via alla kabelstumpar som kan agera mottagande antenn.

Ett sätt att minska störningen är därför att öka överförings-avståndet. Radio-signalen sänds ut via antenn i larmpanelen. Ofta finns uttag för yttre antenn eller det går skapa anslutning. Då kan man ansluta kabel och dra iväg antennen någonstans där förbindelsen med basstationen är bättre. Med riktantenn i rätt riktning så minskar problemet ytterligare.

Om det är ett äldre tele-stsyreem kan uppgradering hjälpa då det nya systemet arbetar på andra frekvenser och då kanske klarar sej med lägre sändeffekt om det finns sådan basstation i närheten.

En en äldre förstärkare som detekterar dessa sändpulser och kanske har många kablar anslutna, nätkablar, ljud låg och högnivå, där utgör allt kablage samt delvis även inre kablage möjliga mottagnings-antenner. Det kan vara svårt utan verktyg att mäta vilken väg signalen kommer in i förstärkaren.
Det går använda enkla verktyg för att mäta, typ diod-detektor/oscilloskop och enklare spektrumanalysator men det krävs ofta god erfarenhet för att verkliga följa en sådan signals verkliga väg. Det ör t.ex. inte ovanligt att mätningen i sej påverkar signalvägen.

Ferrit-rör om kablar är enkel åtgärd att dämpa signalvägar men de ska då placeras för att minska möjliga antenn-längden som plockar upp störningen.
En ferrit om högtalarkabeln en bit in på högtalarkabeln och resterande kabeln in i förstärkaren är fortfarande en möjlig antenn.
Det gäller att välja lämplig ferrit.material och placera ferriten där den gör nytta.

Om det är en eller flera kablar eller alls kablar som mer eller mindre agerar antenn räcker det inte med en enda ferrit.
Kabelstump som går in i förstärkaren som lämnas 10 cm oskyddad, utan ferrit och kabelstumpen är fortfarande en bra antenn,
Ferriten ska sitta så att antennen blir så liten som möjligt. Gäller även andra mer avancerad störskydd och filter.

Om man inte kan göra något åt larmpanelens antenn, inte kan flytta på varken förstärkare eller panel och är utan alla mätverktyg så får man köpa en säck med ferritrör för alla kablar, även samtliga kablar som ansluter till larmpanelen. Ferriterna ska helst placeras inuti apparaterna för att lämna så korta antenner som möjligt.

Ytterligare alternativ är att man kan hoppas på tur att det räcker att flytta eller vrida på en förstärkare eller högtalare så att antenn-förhållandena påverkas till det sämre.

Om man inte har en säck med ferriter men med ett par ferriter kan man ändå göra viss nytta.

Börja med att bestämma vilken kabel som är mest antenn, plockar upp mest störninga.
Ta bort en högtalarkabel, påverkas störningen i den andra högtalaren? Växla och gör samma sak.
Samma med lågnivåingångar. Lossa en i taget för att se vilken som plockar upp mest störningar.
Ersätt tillfälligt mha korata kablar till något annat, mobiltelefon, mp3-spelare hörlurar.
Nätkabeln, prova att byta eluttag. Även om det kräver 20 meter förlängningskabel så är det intressanta att ta reda på om nätkabeln är en signalväg, en del av mottagande antennen. Det är lika intressant om man får sämre situation med 20 m,eter kabel. Det visar då att det är en signalväg som man klan påverka.
Vanligen är lågnivåingångar mest känsliga för oavsiktlig RF-detektering. Dåligt skärmade kablar, onödigt höga impedanser underlättar för RF-signalen att hitta en väg in i din förstärkare men denna typen av signalvägar är lätta att hitta genom att rycka en kabel i taget.

En ferrit på måfå halvvägs ute på en kabel till högtalaren, kan ge dämpande effekt men det är något av en chans på miljonen jobba i blindo ger något alls.
Din situation är unik, hur din larmpanel är beskaffad och vad som går påverka och det är inte säkert att alla signalvägar till förstärkaren är medtagna här då jag inte har mätt på din förstärkare, ryckt och flyttat kablar mm.

Vad gäller enklare kontroll om signalvägar så kan det vara tidsödande om man måste invänta tillfällig sändsignaler från larmpanelen för att höra om kabelurkopplingar påverkar.
Enklast är om man har en egen signalgenerator eller radiotester (som agerar basstation) som beordrar larmpanelen att tillfälligt koppla upp sej eller kan man bryta strömmen, om det går, så att den startar om.

Här två exempel på typiska uppkopplingsljud, den ena från GSM och den andra från LTE. Är det ljud du känner igen?
Oortone

Inlägg av Oortone »

Stort tack för denna långa och noggranna genomgång.

Just att uppkopplingarna sker så sällan (så det stör), ibland med timmars mellanrum, gör det verkligen svårt att pröva sig fram.Det är nog det sedvanliga knattret du beskriver som det handlar om. Däremot brukar det kunna hålla på i några minuter snarare än 3-4 sek.

Jag har fått en 4G-modul och måste byta i år, en del jobb. Så det är nog bättre att vänta och se vilken skillnad det gör. Det kan ju lösa problemet. Annars tror jag på att flytta panelen, jag har hittat ett alternativ två meter längre bort.
Skriv svar