Hej,
Har en kombinerad kyl/frys med EN kompressor där frysen fungerar fint men kylskåpet har plötsligt rumstemperatur.
Det kommer upp kanaler i kyldelens bakkant där jag tänker att det ska blåsa kall luft in i kyldelen vilket det inte gör MEN av en slump upptäckte jag att när jag öppnar dörren till frysen så börjar det blåsa kallt i dessa kanaler. Stänger jag dörren till frysen så slutar det blåsa.
Vad kan vara orsaken? Sitter det något spjäll som tar in luft utifrån som fastnat stängt? Eller vad kan det finnas för förklaringar?
Mvh
Fredrik
Kombinerad kyl/frys där kyldel har rumstemperatur
-
Re: Kombinerad kyl/frys där kyldel har rumstemperatur
Du vet inte vad det är för fabrikat och modell? Serienummer? Gärna foto på märkskylten.
Ber man om hjälp underlättar det.
Ber man om hjälp underlättar det.
-
Hej,
Sorry, här kommer bilder på dekaler.
Mvh
Fredrik
Sorry, här kommer bilder på dekaler.
Mvh
Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sitter ett motorstyrt spjäll mellan frys och kyl.
Kan vara att det isat igen.
Elektroniken kan ha hakat upp sig. Testa att göra skåpet strömlöst i en timme.
Ett vanligt fel är även kabelbrott vid gångleden som går till display'n.
Kontrollera även dörrkontakt.
Vanligt fel är även att hela förångaren i frysdelen isar igen. Avfrosta med dörrarna öppna 2 dygn.
Kan vara att det isat igen.
Elektroniken kan ha hakat upp sig. Testa att göra skåpet strömlöst i en timme.
Ett vanligt fel är även kabelbrott vid gångleden som går till display'n.
Kontrollera även dörrkontakt.
Vanligt fel är även att hela förångaren i frysdelen isar igen. Avfrosta med dörrarna öppna 2 dygn.
Jag tror det kan ha något att göra med det som står längst upp till vänster på dekalen. Frågan är väl vad man vågar köpa idag? Allt är ju av skräpkvalite nu för tiden. Har ett kylskåp från tidigt 80 tal i lillstugan med R12 som fungerar perfekt.
Jag felsökte en kyl/frys av märket samsung åt en kompis för en tids sen som inte kylde i kylen. där visade det sig att en kontakt till fläkten i frysdelen hade läckt in vatten och ärjat upp. Fläkten blåser upp kall luft från frysen genom en kanal med spjäll som reglerar temperaturen.
Kontakterna var typ sånna 3-pin som sitter på moderkort för fläktarna, dvs inte ett dugg gjort för en fuktig/isig miljö.
Vi knipsade bort Kontakterna och lödde kablaget och drog på krympslang med lim i och kylan infann sig fort igen
Kontakterna var typ sånna 3-pin som sitter på moderkort för fläktarna, dvs inte ett dugg gjort för en fuktig/isig miljö.
Vi knipsade bort Kontakterna och lödde kablaget och drog på krympslang med lim i och kylan infann sig fort igen