Avsaknad av mönster

Allt som rör 3D-skrivare.
awe

Avsaknad av mönster

Inlägg av awe »

Jag köpte en 3D-skrivare i somras och kom igång ganska snabbt och har inte haft några direkta problem med de 15-20 projekt jag skrivit ut, dock med ett undantag som förbryllar mig.
Jag bygger på en modelljärnväg med Märklins 50-talsprylar och i sortimentet fanns bropelarsegment där de högsta var 30 mm. Plasten var ju då i sin barndom och tydligen var kvalitén inte som idag och plasten slog sig vilket gör att segmenten ser för jävliga ut och knappt går att stapla. Ett välkänt problem men jag hittade ganska snabbt en modell som verkade autentisk, problemet är att det inte blir något något utpräglat stenmönster på långsidorna. På kortsidorna och de fyra vinklade ytorna är det helt OK. I slicerprogrammet (Cura) syns ingen skillnad. Jag provade att vända modellen 90 grader men det blev likadant.

Filerna finns här: https://www.thingiverse.com/thing:2764885

Någon som har någon förklaring och/eller lösning?
IMG_1638.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Avsaknad av mönster

Inlägg av Glenn »

testat att vrida den 45 grader ?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Tog den 60.stl. Slicade med Cura och mina standardinställningar så ser jag stenarna i previewen.
Och då kommer det att skrivas ut med stenmönster. Så jag vet inte
Skärmbild 2024-10-18 230457.png
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Teoretiskt sett skall den bara spritsa ut plast när extruderns stegmotor kör, men det kan fortsätta rinna ut plast i alla fall, så gör den på min och den börjar då "drägla" plast innan den satt igång en utskrift.
Om det nu råkar vara så och den då försöker portionera ut plast medans den kör teglet rakt av utan att följa teglets ytterkontur kan jag tänka mig att det blir som på bilden, i så fall kanske andra inställningar eller en annan slicer skulle kunna hjälpa.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vad menar du med "I slicerprogrammet (Cura) syns ingen skillnad."?
awe

Inlägg av awe »

Glenn skrev: 18 oktober 2024, 22:42:29 testat att vrida den 45 grader ?
Jag är tveksam men kan prova.
awe

Inlägg av awe »

hawkan skrev: 18 oktober 2024, 23:07:29 Tog den 60.stl. Slicade med Cura och mina standardinställningar så ser jag stenarna i previewen.
Och då kommer det att skrivas ut med stenmönster. Så jag vet inte
Skärmbild 2024-10-18 230457.png
Exakt, det ser ju bra ut i Cura.
awe

Inlägg av awe »

Synesthesia skrev: 19 oktober 2024, 04:29:46 Teoretiskt sett skall den bara spritsa ut plast när extruderns stegmotor kör, men det kan fortsätta rinna ut plast i alla fall, så gör den på min och den börjar då "drägla" plast innan den satt igång en utskrift.
Om det nu råkar vara så och den då försöker portionera ut plast medans den kör teglet rakt av utan att följa teglets ytterkontur kan jag tänka mig att det blir som på bilden, i så fall kanske andra inställningar eller en annan slicer skulle kunna hjälpa.
Det låter som en tänkbar orsak. Frågan är vilken inställning man skall peta på.
awe

Inlägg av awe »

Gimbal skrev: 19 oktober 2024, 06:45:12 Vad menar du med "I slicerprogrammet (Cura) syns ingen skillnad."?
Skillnad mellan långsidorna och de vinklade sidorna. Kanske var lite otydlig.
För jag antar att du inte undrade vad Cura är för något. :D :D :D :D
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Sänka hastigheten på yttersta lagret, om det nu inte redan går långsamt.
Christer_A

Inlägg av Christer_A »

Jag tog hem modellen och slicade den i Bambu lab studio och gjorde en liten testuskrift. Inga problem. Så det är ju inget problem med modellen.

Har du testat en annan slicer? Prusa?

Arachne engine kan ge problem som liknar detta. Testa att slå av "print thin walls" om du inta kan byta slicer för ett test.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Tänkte precis testa på en Bambu, men då skippar jag det om det redan visat sig fungera!
Christer_A

Inlägg av Christer_A »

Ordningen på väggarna, inifrån och ut lär ju vara viktig med iom att designen skriver med överhäng på tegelstenarna. Borde iofs hända på alla sidor, men kolla så att det inte är utifrån och in, det lär förvärra ev problem.
awe

Inlägg av awe »

Gimbal skrev: 19 oktober 2024, 09:47:12 Sänka hastigheten på yttersta lagret, om det nu inte redan går långsamt.
Jag kör jättesakta. Kanske kan prova att sänka ytterligare.
awe

Inlägg av awe »

Christer_A skrev: 19 oktober 2024, 10:00:46 Jag tog hem modellen och slicade den i Bambu lab studio och gjorde en liten testuskrift. Inga problem. Så det är ju inget problem med modellen.

Har du testat en annan slicer? Prusa?

Arachne engine kan ge problem som liknar detta. Testa att slå av "print thin walls" om du inta kan byta slicer för ett test.
Tusen tack för att du bemödade dig!
Jag får prova men tyvärr har jag det lite körigt just nu så det blir förmodligen inte på någon vecka.
Skriv svar