Utskriftplattor Voron
- SeniorLemuren
Utskriftplattor Voron
Med voronen jag köpte beg. följde 4 st utskriftsplattor med olika typ av beläggning.
Den första till vänster (1) har en lite tjockare hård fast plastbeläggning lite gulgrå på ena sida och blank metall på baksidan.
Plattan till höger om den (2) har en tunn ofärgad genomskinlig plastfilm på en sidan och blank metall på baksidan.
Nedre bilden, plattan till vänster (3) har en mässingsfärgad skrovlig yta som ett sandpapper och en blank mässingsfärgad plastfilm på baksidan.
Den till höger (4) har en svart lite kraftigare hård plast på ena sidan och blank metall på baksidan.
Frågan är, vad är det för typ av beläggningar och vad är de bra för.
Jag skall skriva ut ABS och då undra jag vilken platta som passar bäst och vad man skall bestryka med för att få maximal styrka mot warping.
Den första till vänster (1) har en lite tjockare hård fast plastbeläggning lite gulgrå på ena sida och blank metall på baksidan.
Plattan till höger om den (2) har en tunn ofärgad genomskinlig plastfilm på en sidan och blank metall på baksidan.
Nedre bilden, plattan till vänster (3) har en mässingsfärgad skrovlig yta som ett sandpapper och en blank mässingsfärgad plastfilm på baksidan.
Den till höger (4) har en svart lite kraftigare hård plast på ena sidan och blank metall på baksidan.
Frågan är, vad är det för typ av beläggningar och vad är de bra för.
Jag skall skriva ut ABS och då undra jag vilken platta som passar bäst och vad man skall bestryka med för att få maximal styrka mot warping.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Utskriftplattor Voron
3 är väl PEI i alla fall. Möjligt att 1 är FR4?
Och 3 lär fungera bra, bättre fäste med den skrovliga ytan än den blanka skulle jag nog gissa, förslagsvis kompletterat med 3DLac eller Dimafix på bädden före utskrift.
Och 3 lär fungera bra, bättre fäste med den skrovliga ytan än den blanka skulle jag nog gissa, förslagsvis kompletterat med 3DLac eller Dimafix på bädden före utskrift.
Det är inte säkert att det fäster bäst på den skrovliga ytan då mönstret är ganska "mjukt", men det är bara att prova.
Det är dock svårt (är min ytterst lilla erfarenhet av ABS) att skriva ut med en öppen skrivare. ABS vill gärna krympa och bryta sig loss, mycket brim hjälper en del.
Det är dock svårt (är min ytterst lilla erfarenhet av ABS) att skriva ut med en öppen skrivare. ABS vill gärna krympa och bryta sig loss, mycket brim hjälper en del.
- SeniorLemuren
Jag har testat med Voron v0.1 men med toppen öppen. platta 105 grader nozzel 240 grader. Den kullriga sidan gick inte alls, den blanka sidan gick bra med limstift upp till 2mm sedan började den släppa i ena kanten.
Den gick att skiva ut men den duger inte. Jag kunde inte köra med toppen stängd eftersom konsolen som håller extrudern fortfarande är den jag skrev ut med PLA och den blir för varm och mjuknar.
Det är en ny av ABS som jag nu försöker skriva ut. Jag ska försöka att få tag på oljefri aceton i morgon och göra en ABS-slurry att anbringa på plattan.
Den gick att skiva ut men den duger inte. Jag kunde inte köra med toppen stängd eftersom konsolen som håller extrudern fortfarande är den jag skrev ut med PLA och den blir för varm och mjuknar.
Det är en ny av ABS som jag nu försöker skriva ut. Jag ska försöka att få tag på oljefri aceton i morgon och göra en ABS-slurry att anbringa på plattan.
- SeniorLemuren
Så här gick det bra. Skrev ut på en blank plåt med en tunn beläggning ABS-aceton och extra ankare i hörnen, som var lätta att bryta bort. Den satt som berget när jag tog ut den varma plåten, när den kallnade så ramlade den av nästan av sig själv.
Ett perfekt resultat. Jag hade säkert inte behövt de extra ankarna i hörnen, men jag ville vara säker, för att slippa skriva ut en gång till. Jag är lite nervös att PLA-vinkeln som håller extrudern skall ge upp.
Så fort jag får remmarna skall PLA-vinkeln nu bytas ut mot den perfekta ABS-vinkeln och då kan jag köra med topplocket stängt för att få upp värmen i skrivaren. Då blir det lättare att få ABS-filamentet att sitta. Slipper då säkert att använda extra ankare.
Ett perfekt resultat. Jag hade säkert inte behövt de extra ankarna i hörnen, men jag ville vara säker, för att slippa skriva ut en gång till. Jag är lite nervös att PLA-vinkeln som håller extrudern skall ge upp.
Så fort jag får remmarna skall PLA-vinkeln nu bytas ut mot den perfekta ABS-vinkeln och då kan jag köra med topplocket stängt för att få upp värmen i skrivaren. Då blir det lättare att få ABS-filamentet att sitta. Slipper då säkert att använda extra ankare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Har testat lite mer med de olika plattorna med ABS. Ingen av dem tar emot ABS överhuvudtaget om de inte är bestrukna med någon typ av klister. Filamentet bara snurrar ihop sig på extrudern. Har testat med olika starthöjder från mindre än 0.1 mm och upp till 0.3 mm men inget fastnar.
Jag har gjort ren plattorna med elektronikspray.( CRC electronic cleaner) Jag funderar på om den kanske innehåller något som förhindrar vidhäftning? Skall köpa en flaska med isopropanpl och först tvätta med diskmedel sedan isopropanol och testa igen.
Någon av plattorna bör ju fungera tycker man. Även om den varpar så borde det ju fästa så att det går att skriva utan klister.
Jag har gjort ren plattorna med elektronikspray.( CRC electronic cleaner) Jag funderar på om den kanske innehåller något som förhindrar vidhäftning? Skall köpa en flaska med isopropanpl och först tvätta med diskmedel sedan isopropanol och testa igen.
Någon av plattorna bör ju fungera tycker man. Även om den varpar så borde det ju fästa så att det går att skriva utan klister.
De flesta går ifrån isopropanol och kör enbart tvål/diskmedel och vatten, ison bara klenar omkring fettet. Nåja, lite följer väl med trasan upp.
- SeniorLemuren
Efter diskmedel och isoprop så funkade den svarta plattan utan klister. En liten varp i ena kanten, men det utskrivna (liten drickaback) gick inte att få bort från plattan innan jag kylde den med kallt vatten, så den satt bra. Hade jag satt ett litet ankare varje hörn så hade den blivit perfekt.
Så nu skall jag testa de andra plattorna på samma vis. En nackdel med plattorna är att de har olika tjocklek så jag måste justera höjden på bordet när ja skiftar platta. Jag skall nog montera en levelling sensor så småningom för att förenkla.
Det verkar vara mycket noga med rätt inställning just för ABS, så att man får tillräcklig tillplattning av filamentet på första lagret. PLA fastnar ju bara den snuddar plattan, så därför är det mindre noga.
Så nu skall jag testa de andra plattorna på samma vis. En nackdel med plattorna är att de har olika tjocklek så jag måste justera höjden på bordet när ja skiftar platta. Jag skall nog montera en levelling sensor så småningom för att förenkla.
Det verkar vara mycket noga med rätt inställning just för ABS, så att man får tillräcklig tillplattning av filamentet på första lagret. PLA fastnar ju bara den snuddar plattan, så därför är det mindre noga.
- SeniorLemuren
Ingen av de andra plattorna ville fungera utan klister. Undrar vad det är för beläggning på den svarta plattan (lite hårdgummiliknande). jag skulle även vilja köpa dem till mina större skrivare (220 x 220 mm platta) Den högg bra på ABS.
Jag gissar att den svarta är "Smooth PEI Plate" och den skrovliga guldfärgade är "Textured PEI Plate". De ser likadana ut som de två jag växlar mellan, och det lilla jag kört ABS så fastnade det bäst på den svarta, släta PEI plattan.
Jag kör dock classes limstift emellan.
Jag kör dock classes limstift emellan.
- SeniorLemuren
Ok. Jag skrev just ut en drickaback på den släta blanka mässingfärgade plattan med ett mjölktunt lager ABS-aceton lösning på. Den satt som berget och var svår att få bort. Fick spola omväxlande varmt och kallt vatten på plattan och använda rakblad. Ingen varpning alls. Helt perfekt.