Kolla gnista
Kolla gnista
Hjälpte grannen igång med gräsklipparen.
Frågorna som kommer är, finns det bensin, finns det gnista.
Det skulle funnits i vanlig multimeter en funktion för att mäta om gnista finns.
Går det att mäta med tångampermrter? Ungefär som en tändinställningslampa.
Den senare skulle funka, med då ska man släpa ut spänningsaggregat eller batteri ut på gräsmattan.
Frågorna som kommer är, finns det bensin, finns det gnista.
Det skulle funnits i vanlig multimeter en funktion för att mäta om gnista finns.
Går det att mäta med tångampermrter? Ungefär som en tändinställningslampa.
Den senare skulle funka, med då ska man släpa ut spänningsaggregat eller batteri ut på gräsmattan.
Re: Kolla gnista
AM-radio i närheten, inställd där det inte finns nån station, och eventuell brusspärr bortkopplad. Det ska knattra i takt med gnistorna.
Men det finns enkla billiga testare att köpa t.ex. på Biltema, som har en glimlampa i serie med tändstiftet. De svarar dock inte på om det verkligen blir gnista eller om det är kortis i tändstiftet, men de säger iaf om tändspolen fungerar alls.
Tips, kanske: Filma med kamera med så hög framerate som möjligt, och dra så sakta det går men fortfarande ger gnista, och analysera sen filmen och jämför ljudet av kompression osv med var det gnistrar, för att avgöra om svänghjulet hamnat i fel läge pga att man kört på en sten eller liknande. Det sitter en vad-det-nu-heter-metallbit av mjukare material i skåra i axeln och svänghjulet som kopplar dem mekaniskt till varandra, och denna bit är avsedd att skjuvas av ifall det blir totalstopp, så att svänghjulet inte får axeln genom motorn att vridas. Givetvis kommer kolven och vevstaken också att stoppas mitt i och riskerar att skada saker, men risken för skada är nog klart mindre än om svänghjulet hade suttit stumt mot axeln.
Också tips: vet inte hur prisläget är idag, men sist jag köpte gräsklippare kostade en returnerad men fungerande 900:- på Jula i Skara. Det är väl typ bara 2-3 gånger vad det kostar att köpa en hylsnyckelsats och en sats med fasta nycklar för tummåtten för en gammal Briggs&Stratton-motor. I princip ogillar jag att slänga och köpa nytt av saker som går att laga, men å andra sidan ogillar jag gräsklipparmotorer ännu mer. Den/de som kom på att sätta tändningen så att man måste ta bort svänghjulet borde smörjas in i tjära och rullas i fjädrar. Likaså att ha tändningen på svänghjulet på detta sätt är skitdumt. Jag förstår varför svänghjulet måste kunna "släppa" om man kör på något, men om tändningen hade suttit direkt på axeln istället för på svänghjulet så hade svänghjulet inte behövt ha ett specifikt läge. Och dessutom så är det helt otroligt att dessa motorer, som är avsedda att användas utomhus, tydligen inte tål särskilt väl att förvaras utomhus :O
Annat tips: Egentligen bör man ha avdragare för att ta loss svänghjulet, men om man lägger på viss kraft att lyfta det ut från motorn och sen har en mässingsstav mot axeln och slår lagom löst så att axeln inte rör sig så långt att den träffar ändläget på spelet/glappet i lagren så kan man få svänghjulet att lossa utan att lagren dör. Eller iaf så påstår diverse folk på Youtube detta, och det verkar väl rimligt, kanske. Jag har aldrig provat, jag har inte en aning om var jag kan köpa en mässingsstav, och det beror i sin tur mestadels på att jag inte orkat ta reda på det
Ytterligare tips, kanske: Överväg att köpa en nätdriven om gräsmattan är på rimligt avstånd från eluttag. Så länge man inte totalt misshandlar en elektrisk klippare så är den klart mer driftsäker än en bensinare. Dessutom så slipper man öronproppar och slipper avgaserna.
Men det finns enkla billiga testare att köpa t.ex. på Biltema, som har en glimlampa i serie med tändstiftet. De svarar dock inte på om det verkligen blir gnista eller om det är kortis i tändstiftet, men de säger iaf om tändspolen fungerar alls.
Tips, kanske: Filma med kamera med så hög framerate som möjligt, och dra så sakta det går men fortfarande ger gnista, och analysera sen filmen och jämför ljudet av kompression osv med var det gnistrar, för att avgöra om svänghjulet hamnat i fel läge pga att man kört på en sten eller liknande. Det sitter en vad-det-nu-heter-metallbit av mjukare material i skåra i axeln och svänghjulet som kopplar dem mekaniskt till varandra, och denna bit är avsedd att skjuvas av ifall det blir totalstopp, så att svänghjulet inte får axeln genom motorn att vridas. Givetvis kommer kolven och vevstaken också att stoppas mitt i och riskerar att skada saker, men risken för skada är nog klart mindre än om svänghjulet hade suttit stumt mot axeln.
Också tips: vet inte hur prisläget är idag, men sist jag köpte gräsklippare kostade en returnerad men fungerande 900:- på Jula i Skara. Det är väl typ bara 2-3 gånger vad det kostar att köpa en hylsnyckelsats och en sats med fasta nycklar för tummåtten för en gammal Briggs&Stratton-motor. I princip ogillar jag att slänga och köpa nytt av saker som går att laga, men å andra sidan ogillar jag gräsklipparmotorer ännu mer. Den/de som kom på att sätta tändningen så att man måste ta bort svänghjulet borde smörjas in i tjära och rullas i fjädrar. Likaså att ha tändningen på svänghjulet på detta sätt är skitdumt. Jag förstår varför svänghjulet måste kunna "släppa" om man kör på något, men om tändningen hade suttit direkt på axeln istället för på svänghjulet så hade svänghjulet inte behövt ha ett specifikt läge. Och dessutom så är det helt otroligt att dessa motorer, som är avsedda att användas utomhus, tydligen inte tål särskilt väl att förvaras utomhus :O
Annat tips: Egentligen bör man ha avdragare för att ta loss svänghjulet, men om man lägger på viss kraft att lyfta det ut från motorn och sen har en mässingsstav mot axeln och slår lagom löst så att axeln inte rör sig så långt att den träffar ändläget på spelet/glappet i lagren så kan man få svänghjulet att lossa utan att lagren dör. Eller iaf så påstår diverse folk på Youtube detta, och det verkar väl rimligt, kanske. Jag har aldrig provat, jag har inte en aning om var jag kan köpa en mässingsstav, och det beror i sin tur mestadels på att jag inte orkat ta reda på det

Ytterligare tips, kanske: Överväg att köpa en nätdriven om gräsmattan är på rimligt avstånd från eluttag. Så länge man inte totalt misshandlar en elektrisk klippare så är den klart mer driftsäker än en bensinare. Dessutom så slipper man öronproppar och slipper avgaserna.
Re: Kolla gnista
Tack för tipset om Biltema-grejen:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000017037
Ingen aning om hur bra den funkar.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000017037
Ingen aning om hur bra den funkar.
Re: Kolla gnista
Hm.. Briggs&Stratton och svänghjul... har förorsakat många svordommar, då på jordfräs.
Briggs&Stratton är ju inte den bästa konstruktionen.
Briggs&Stratton är ju inte den bästa konstruktionen.
Re: Kolla gnista
Nä, det ska gudarna veta

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Kolla gnista
Varför inte testa om man har gnista som man alltid gjort. Ta ur tändstiftet men anslut kabeln. Lägg tändstiftet mot gods. Dra i snöret, såg du någon gnista
Lämpligtvis utför man detta på en skuggig mörkare plats för att se gnistan bättre.

Lämpligtvis utför man detta på en skuggig mörkare plats för att se gnistan bättre.
Re: Kolla gnista
Förr sades det att tändstiftsprovet kunde förstöra elektronisk tändning.
Om tändstiftet inte fick riktig kontakt med jord.
Ligger det någon sanning i detta?
Om tändstiftet inte fick riktig kontakt med jord.
Ligger det någon sanning i detta?
Re: Kolla gnista
Klart man kan, men då får man vara två personer. Först får man gå o hämta glasögonen. och sen ha en person till hjälp, som drar i snöret och själv då hålla stiftet mot metallen och skugga och titta efter gnista.Prins Valiant skrev: ↑13 oktober 2024, 10:35:46 Varför inte testa om man har gnista som man alltid gjort. Ta ur tändstiftet men anslut kabeln. Lägg tändstiftet mot gods. Dra i snöret, såg du någon gnista![]()
Lämpligtvis utför man detta på en skuggig mörkare plats för att se gnistan bättre.
Re: Kolla gnista
Man skulle ha en grej som tändinställningslampa, men med högtalare ist, och som drevs med 9Vs-batteri, då behövde man inte ens ta av tändstift och kabel.
Skulle det funka med en kabelsökare, en sån man kollar elledningar i väggar ?
Skulle det funka med en kabelsökare, en sån man kollar elledningar i väggar ?
Re: Kolla gnista
Ta en startkabel och fäst stiftet i ock andra klämman i motorblocket. Sedan bara att dra och hålla stiftet i andra handen.
Re: Kolla gnista
Det kan vara sant men behöver inte vara det. Spänningen över transistor som bryter strömmen genom tändspolen ska förhindras att bli för hög när strömmen bryts genom en skyddskrets. Om skyddskretsen är dimensionerad för att klara den större "spik" som blir om inte tändstiftet begränsar så händer inget dramaiskt. Om inte så kan något gå sönder.
Kuriosa
Min första bil var en VW 1200 från 1961. Jag byggde elektronisk tändning till den. Den gick inte sönder utan tändstift.
/π
-
- Inlägg: 6998
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Kolla gnista
Förmodligen inte. I så fall skulle tändningen gå sönder om det blev ett avbrott i en tändkabel eller ett fel i ett tändstift. Har det varit någon substans i detta har det nog varit i de elektroniska tändsystemens begynnelse. Förmodligen beroende på att halvledare var känsligare för transienter förr i tiden och/eller att skydden var sämre.
Re: Kolla gnista
Kan man inte helt lita på att jordningen löser sig, är ju en hanterings fråga.
Skämt åsido.
Tricket med startkablel för att säkra jordningen är bra.

Skämt åsido.
Tricket med startkablel för att säkra jordningen är bra.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22189
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Kolla gnista
Min glasögon är nästan en centimeter tjocka, men jag har alltid gjort som Prins Valiant...
Stroboskop behöver man egentligen bara om man behöver ställa in fördelardosan på gamla bilmotorer.
Men har du ett gammalt handhållet stroboskop så funkar det ju likadant som på bilmotorn, se till att jordklämma har bra kontakt mot ren metall bara.
Om du har en gammal megger med mätare som går såpass högt kan du kanske använda den, men det är igne tjag har provat eller jag vet om det riskerar att förstöra utrustning.
Som någon annan sade så kan du också ha någonting som är idiotkänsligt för RF, tex en gammal husvagns TV som du bändat bort locket på RF dosan på, eller en gammal radio, etc.
Stroboskop behöver man egentligen bara om man behöver ställa in fördelardosan på gamla bilmotorer.
Men har du ett gammalt handhållet stroboskop så funkar det ju likadant som på bilmotorn, se till att jordklämma har bra kontakt mot ren metall bara.
Om du har en gammal megger med mätare som går såpass högt kan du kanske använda den, men det är igne tjag har provat eller jag vet om det riskerar att förstöra utrustning.
Som någon annan sade så kan du också ha någonting som är idiotkänsligt för RF, tex en gammal husvagns TV som du bändat bort locket på RF dosan på, eller en gammal radio, etc.