Nya tryckknappar
- prototypen
Nya tryckknappar
Letar nya tryckknappar för de gamla har tagit slut.
Knapparna på bilden är det 4 år sedan de slutade tillverkas.
Ett fyrkantigt 15 mm hål och bara stoppa dit.
Det går pilla bort trycket och gör textinlägg.
Har lysdiod.
Tar liten plats bakom panel
Jättefin känsla i trycket.
Men de går inte få tag på.
Utan lysdiod finns på eBay till fantasipriser
Nu har jag lagt mycket tid att hitta något restlager så mina vänner, har ni någon ersättare med några av de bra egenskaperna?
Och det är som vanligt till en kyrkorgel.
Protte
Knapparna på bilden är det 4 år sedan de slutade tillverkas.
Ett fyrkantigt 15 mm hål och bara stoppa dit.
Det går pilla bort trycket och gör textinlägg.
Har lysdiod.
Tar liten plats bakom panel
Jättefin känsla i trycket.
Men de går inte få tag på.
Utan lysdiod finns på eBay till fantasipriser
Nu har jag lagt mycket tid att hitta något restlager så mina vänner, har ni någon ersättare med några av de bra egenskaperna?
Och det är som vanligt till en kyrkorgel.
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Nya tryckknappar
Jag gillar också dom, använde de i min CNC-panel för länge sedan.
Panelen såldes till Säter, jag vet inte om den kom till användning eller om han kan tänka sig att sälja switcharna (om den ens finns kvar). Den har/hade ca 40st i sig i alla fall.
Själv har jag tre kvar, orangea, med LED. De är dina om du vill ha dom.
Jag inser dock att båda ovanstående lösningar bara är att skjuta problemet framför sig.
Den potentiella ersättaren, måste den passa i samma 15x15mm hål eller kan du göra någon form av adapter. Eller är det för nybyggen så du kan designa om kring en ny switch?
Panelen såldes till Säter, jag vet inte om den kom till användning eller om han kan tänka sig att sälja switcharna (om den ens finns kvar). Den har/hade ca 40st i sig i alla fall.
Själv har jag tre kvar, orangea, med LED. De är dina om du vill ha dom.
Jag inser dock att båda ovanstående lösningar bara är att skjuta problemet framför sig.
Den potentiella ersättaren, måste den passa i samma 15x15mm hål eller kan du göra någon form av adapter. Eller är det för nybyggen så du kan designa om kring en ny switch?
Dom är väldigt lika knappar som sitter i en grej på jobbet, de knapparna har dock en glödlampa i sig och daterar från slutet av 90-talet. (iaf gör det dom sitter i det)
Jag försökte hitta nya sådana (knappar) för npågra år sedan utan resultat, så det slutade med att jags att och plockade isär knapparna och gjorde rent blecken i dom för dom skulle fungera, jäkla pilljobb..
Jag försökte hitta nya sådana (knappar) för npågra år sedan utan resultat, så det slutade med att jags att och plockade isär knapparna och gjorde rent blecken i dom för dom skulle fungera, jäkla pilljobb..
- prototypen
Ska höra med Säter.
Jo det är att skjuta problemet framför sig men jag går nog i pension före nästa eventuella projekt som behöver dylika knappar. Om jag bara fixar den här orgeln så får det bli någon annan lösning på nästa om det blir någon nästa.
Dina 3 orange + mina 8 så blir det 11 st vilket är vad jag behöver.
Röda är finast men får jag ihop det med orange så är jag i hamn. Ska kontrollräkna i morgon.
Protte
Jo det är att skjuta problemet framför sig men jag går nog i pension före nästa eventuella projekt som behöver dylika knappar. Om jag bara fixar den här orgeln så får det bli någon annan lösning på nästa om det blir någon nästa.
Dina 3 orange + mina 8 så blir det 11 st vilket är vad jag behöver.
Röda är finast men får jag ihop det med orange så är jag i hamn. Ska kontrollräkna i morgon.
Protte
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Hmm… det ser ut att finnas 68 av den här
https://hken.rs-online.com/web/p/push-b ... es/7625546
Den är dock vit med gult ljus, och för 48V 0,05A…
https://hken.rs-online.com/web/p/push-b ... es/7625546
Den är dock vit med gult ljus, och för 48V 0,05A…
Sidospår: Tror de där finns/fanns med rätt varierande kvalitet. Alla funkar bra om man trycker rakt, men åtminstone vissa kärvar väl rejält om man trycker snett. Reservation för att jag kan minnas fel.
Behöver du fler för att producera nya apparater, eller är det som reservdelar? Om reservdelar så kanske bygg in annan tryckknapp inne i denna? T.ex. sådana som Marta med rätta ondgjorde sig över i tråden undermåliga tryckknappar?
Behöver du fler för att producera nya apparater, eller är det som reservdelar? Om reservdelar så kanske bygg in annan tryckknapp inne i denna? T.ex. sådana som Marta med rätta ondgjorde sig över i tråden undermåliga tryckknappar?
Panelen finns kvar.
Problemet är att jag klarar inte att ta mig upp på vinden.
Sedan är det väl lite synd att skrota panelen.
- prototypen
Suck, jag hade 8 st i lådan för orange men en var röd så även med HO:s 3 orange så får jag inte ihop 11 st.
Jaha och så nästa bakslag, kyrkan har blivit K-märkt och då måste man ha länsstyrelsens tillstånd att sätta nya knappar på orgeln och Gud förbjude att det är orange knappar, så nu är vi på ruta ett.
Ska se om det går att göra en ”byrålåda” som man kan dra ut med knapparna.
Fortsättning torde följa.
Protte
Jaha och så nästa bakslag, kyrkan har blivit K-märkt och då måste man ha länsstyrelsens tillstånd att sätta nya knappar på orgeln och Gud förbjude att det är orange knappar, så nu är vi på ruta ett.
Ska se om det går att göra en ”byrålåda” som man kan dra ut med knapparna.
Fortsättning torde följa.
Protte
Vilken färg sitter nu?
Hävda att de orange är röda, fast alla med fungerande syn ser att de är orange, och om nån klagar efteråt så hävda att de solblekts (i skuggan inomhus) på något sätt...
Jag är helt för "K-märkning2 men elektriska knappar på en orgel hör ju knappast till det historiska hos en kyrka, om det inte råkar vara säg nån kyrka från 50-60-talet. Typ skulle säga att om det vore "kärnkraftverket" i Högsbo, Göteborg (kallar den så för den ser mer ut som ett kärnkraftverk än en kyrka
) så tycker jag att originalknappar från 50-60-talet ska bevaras. Men om det är en kyrka från före 1900-talet så är ju knapparna ändå en efterhandsgrej som inte är så viktiga att bevara.
Hävda att de orange är röda, fast alla med fungerande syn ser att de är orange, och om nån klagar efteråt så hävda att de solblekts (i skuggan inomhus) på något sätt...

Jag är helt för "K-märkning2 men elektriska knappar på en orgel hör ju knappast till det historiska hos en kyrka, om det inte råkar vara säg nån kyrka från 50-60-talet. Typ skulle säga att om det vore "kärnkraftverket" i Högsbo, Göteborg (kallar den så för den ser mer ut som ett kärnkraftverk än en kyrka

- prototypen
Det sitter inga knappar alls där nu, meningen var att de skulle sättas dit på tisdag men så kom det med K-märkningen......
Det är en kyrka från 50 talet, en egentligen tråkig tegellåda (åk till Vällingby och kolla)
Högsbo tycker jag är frän med sina smala fönster och den målade borden ovanför. Men den ser ju inte ut som våra klassiska vita kyrkor med torn.
Protte
Det är en kyrka från 50 talet, en egentligen tråkig tegellåda (åk till Vällingby och kolla)
Högsbo tycker jag är frän med sina smala fönster och den målade borden ovanför. Men den ser ju inte ut som våra klassiska vita kyrkor med torn.
Protte
Aha, men då förstår jag att man vill bevara femtiotalet så mycket som möjligt. Separat låda stående löst, med nån typ av fötter som gör att den inte glider runt?
Det kan hända att jag fick med mej någon orange lins till sådana knappar när jag flyttade, jag ska kolla (om någon fortfarande är intresserad). Jag använde dem när jag ritade mönsterkortet till Advetos första kontrollenhet.
Edit: Efter at ha kollat hittade jag en lins ( inkl. den diffusiva delen).
Edit: Efter at ha kollat hittade jag en lins ( inkl. den diffusiva delen).