Byta ut högtalare till TV.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
John Eriksson

Byta ut högtalare till TV.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.
Vi har en ljudanläggning 5+1 system till vår TV med högtalare som har en impedans på 4 Ohm. Har även högtalare från ett annat 5+1 system som jag tror är bättre men dessa har en impedans på 3 Ohm. Är lite osäker på om jag använda dessa 3 Ohms högtalare i vår 4 Ohms ljudanläggning. Med tanke på att impedansen är 1 Ohm lägre. Detta borde då bli att dessa 3 Ohms högtalre belaster ljudanläggningen mer an vad 4 Ohms högtalarna gör. Tänker jag fel där? Riskerar jag att köra sönder förstärkaren?

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Akai

Re: Byta ut högtalare till TV.

Inlägg av Akai »

Ett generellt svar.

Det kommer att fungera perfekt i 99 fall av 100.

Om du inte spelar otroligt högt och länge så skulle jag inte oroa mig. Det är vid förstärkarens övre gräns som en lägre impedans känner på komponenterna väldigt mycket då strömmen ökar.

En korrekt designad förstärkare ska klara av en kortslutning på utgången utan att gå sönder, tycker jag :)

Det kan dock vara en liten risk att förstärkaren blir ostabil och självsvänger eller liknande. Jag har varit med om detta, fast åt andra hållet, kopplade tillfälligt in en 4ohm högtalare till ett KlassD slutsteg avsett för 2ohm subwofer. Det var omöjligt att få förstärkaren och fungera som den skulle.
John Eriksson

Re: Byta ut högtalare till TV.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Tack för ditt svar. Brukar inte ha högsta volym på, så det kanske vore värt att prova.
Skriv svar