Newbie startup

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
KrilleKrokodil

Newbie startup

Inlägg av KrilleKrokodil »

Hejsan och tack för insläpp :D :D

Jag har blivit vansinnigt intresserad av el och nu intresserad av att testa lite grejor för att förstå bättre.
Tanken är att gå mot logik men är idag mera intresserad av att försöka bygga enklare kretsar.

Har skaffat labplattor, kablar etc men undrar nu vad ni tycker man skall ha för setup på komponenter.
Bör jag välja MOSFET transistorer framför vanliga tex, vilka föredrar ni?
Vad har ni för motståndssortiment och vilken typ av resistorer tycker ni är mest användbara.

Bomba med förslag och gärna vad ni handlar dessa.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Newbie startup

Inlägg av Bonehead »

Nu är jag enormt långt från att vara bra/någon expert på elektronik MEN ..

Mosfet eller inte beror helt på vad du ska göra.
Jag gillar att ha några olika sorter hemma ifall man vill göra något spontant:
IRFZ44(mosfet) om man vill driva något med högre ström
TIP122, billiga hos elektrokit och enkla att använda. 5A 100V så man kommer rätt långt med dom.
BC547 och BC557 för simplare signalhantering och dylikt, NPN och PNP beroende på vad man vill göra.

Lysdioder är aldrig fel att ha en hög olika färger av, typ röd, gul, grön osv.
Jag använder dom oftast bara för att indikera status på olika kretsar.

Om du inte redan gjort det, köp valfritt motståndsortiment av typ 1/4W. Finns billigt på amazon så har du till alla möjliga kretsar.
Skulle du behöva någon mer udda resistor, typ effektmotstånd, så är det bättre att köpa det inför ett sånt projekt.

Jag gillar att kombinera programmering med elektronik så diverse olika arduinos är trevligt att ha hemma.

Potentiometrar med 10k, 100k, 470k osv kan komma till användning i felsökningssyfte eller om det man gör behöver justeras in.

Diverse olika, enklare, dioder kan vara bra. Jag brukar ha 1n4007 och någon större modell jag glömt namnet på hemma.
1n4007 är 1A 1000V och den andra modellen klarar något högre ström. Där får man väga lite vad man gör, jag pillar en del med >300V därav den höga spänningstoleransen.

Likriktare om du vill hålla på med AC/DC. Jag är lat och gillar färdiga likriktare ist för att behöva löda ihop dioder.
SB340 var en sån jag hittade relativt billigt, enkelt att hålla på med.

Tittar man på diverse "hjälpkretsar" så har dessa varit användbara för mig:
LM317, relativt enkelt sätt att få en justerbar utspänning upp till 1.5A(med kylfläns osv visserligen)
NE555, går att göra mycket med dessa, använda som timers, oscillatorer osv.
LM393, 2 komparatorer i en krets, kul att ha när man vill jämföra signaler eller dyl.
Pysslar du med såna kretsar är det även trevligt att ha socklar för dom, så kan man löda in dom och enkelt byta kretsarna utan avlödning.

Nåt som jag alltid önskar jag hade hemma är olika sorters kondensatorer och spolar/induktanser. Finns färdiga kit med massa olika värden så man kan experimentera lite men inte orkat köpa hem.

I princip allt detta hittar du på amazon.se, elektrokit.com, conrad.se osv.

Övrigt bra att ha beroende på vad man gör:
Variabelt nätaggregat med 0-30V 0-10A har räckt ganska långt för mig. Tror kjell.com hade den för ca 1tkr.
Oscillioskåp, jag vet på tok för lite om vilket man ska ha men hade underlättat för mig i många situationer...
Lödstation med tempreglering.
Användarvisningsbild
KrilleKrokodil

Supertack för infon "Bonhead"!

Jag har nätagget och oscilloskopet (även om det är ett handhållet elektroniskt men funkar bra).
Du verkar arbeta med höga spänningar, vad gör du då för applikationer?
Jag tänkte hålla mig på säkrare spänningar då jag som sagt inte behärskar detta.

Återigen, tack för tipsen :D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

KrilleKrokodil skrev: 10 oktober 2024, 16:28:04 Hejsan och tack för insläpp :D :D
Det var ett olyckligt användarnamn, då det redan finns en med det namnet här.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Krille Krokodil med mellanslag verkar inte ha varit aktiv på senaste tiden, med visst finns det lite fara för förväxling.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är jättesvårt att sätta samman ett bra nybörjarpaket, tänker jag. När du sedan får luft under vingarna kommer du att inse att du saknar en massa komponenter av en sort medan du har högvis med andra som aldrig kommer till användning. Dock har man bättre koll på vad man behöver och vad man inte behöver när man kört en handfull projekt.
Detta är lite av "disencouraging facts" men ...

... din fråga kan lite slarvigt besvaras med "hur långt är ett snöre?", eller mer specifikt - vad vill du syssla med? Vilka sorters elektronikprojekt vill du engagera dig i? Är programmering något som verkar kul kanske ett nybörjarkit med Arduino vore något. Är det mer att mäta/reglera/ljudskapande är det mycket fokus på operationsförstärkare, motstånd på 1k/10k/100K. Jag använder uteslutande bipolära trissor (2N3904/06) i mina syntprojekt men det är jag. Jag har komponentlådor men försöker tömma dem och beställer till varje pryl jag ska bygga exakt de komponenter jag behöver.

Helt nyligen skapades en snarlik tråd med snarlik fråga, vilken jag givetvis inte hittar.

Edit. Är krokodil viktigt i namnet, försök byta, som sagt eftersom ditt namn är alldeles för lika ett tidigare men fundera på Alligator, Kajman eller varför inte ...

Bild

Ännu mer edit. Heter du Krille/Krister varför inte Krille Dillsås?? :wink:
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

KrilleKrokodil skrev: 10 oktober 2024, 18:02:02 Du verkar arbeta med höga spänningar, vad gör du då för applikationer?
Ingen fara, bara kul att kunna hjälpa till!
Mestadels har det varit diverse styrning av 230V AC vid CNC konvertering av en fräs och en svarv.
För rätt många år sen nu var det coilguns med >700V DC lagrat i kondensatorer och så vidare.
Mestadels håller jag mig dock under 24V och DC, brukar bli enklare så.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det är ett utmärkt namn. Nog om det nu, eller hur?

Jag undrar om det är värt att skaffa på sej en massa komponenter i fall att.
Motståndssats är naturligtvis bra, det går alltid åt. Några lysdioder likaså.
Men sedan köps de komponenter som behövs för ett projekt.
Jag köper på electrokit om de har och behövs snabbt. Annars på aliexpress med 14 dagars väntetid.
Har köpt på tme.eu ibland. Digikey, farnell, elfa och vad de heter handlar jag inte hos. Inte av något speciellt
skäl utan jag är nöjd med min kanaler.

Ett projekt för mej har alltid en planeringsfas innan det blir dags att skaffa komponenter och bygga.
Hur ska man göra X, vilka komponenter behövs? Vilka egenskaper är viktiga? Spänningsnivåer? Effekter?
Reaktionstider? Annat? Sedan söka reda på lämpliga komponenter. Här lägger jag mycket tid, mycket
googling och titta i datablad. Ibland räcker det med allmänna komponenter, ibland behövs lite special.
Sen är det dags att handla.

Med tiden samlar man på sej komponenter som mest bara ligger där. De är bra att ha så det bär emot att slänga,
vilket egentligen borde vara rätt sak att göra.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Här under i länken har du en bra samling att börja med. Om du inte redan vet så lär dig skillnad på att seriekoppla och parallellkoppla komponenter. Då kan du åstadkomma oändligt med kombinationer med ett hyffsat litet antal komponenter. Åtminstone med kondensatorer och motstånd.
https://vi.aliexpress.com/item/1005005417688851.html
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Frågan var visserligen inte vilka böcker som är bra, men jag svarar på frågan som inte ställts, och säger att den klassiska serien Elektronik för alla, från 80-talet, är fortfarande nog bland de bästa för att lära sig grunderna på en nivå som inte kräver att man pluggat matte på universitet/högskola, utan det duger med att ha fått godkänt på matten i högstadiet för att förstå alla beräkningar.

Tyvärr så pratar serien nästan inget om FET-trissor, mer än lite i förbigående om jag minns rätt, och allt relaterat till mikroprocessorer är givetvis rykande inaktuellt. Men analogkretsarna i del 1, 2 och fortsättningarna i del 5 och 6 är såpass gångbar att de ändå nog är bästa alternativet. Och digitaldelarna i del 3 och 7 är nog fortfarande gångbara, och även det lilla som inte är mikroprocessorrelaterat i del 4 och 8.

Så ett tips är att dels skaffa dessa böcker, de finns *host host* scannade som PDF på ett annat ställe elektronik diskuteras, och dels köpa de komponenter osv som ingår till bok 1, 2, 5 och 6, och kanske konsultera denna tråd igen angående del 3 och 7 (och pyttelite av del 4 och 8, kanske). Typ tror att digitalkretsarna är 74LS-kretsar och idag så kör man väl 74HC eller HCT, och de kräver att man är försiktigare med statisk elektricitet osv.

Del 4 är totalt stenålder med 1802, en mikroprocessor som är rätt krånglig att programmera och aldrig fick nån framgång i datorer. (Den användes dels i ett fåtal hobbygrejer på 70-talet, och dels i den totalfloppande hemdatorn Comx 35). Del 8 använder nån mikrokontroller som också är totalt omodern. Arduino och alla grejer relaterat till det är mycket bättre för att lära sig mikroprocessorstyrda saker.

I en tråd på fejjan så diskuterades dessa böcker, och förslaget var väl ungefär att vi borde som nån slags communityprojekt skriva del 9-12 som fortsättning, med moderna halvledare, speciellt FET-trissor, switchade nätdelar, switchade ljudslutsteg, samt Arduino och kanske Raspberry Pi för processorrelaterade saker.
Användarvisningsbild
KrilleKrokodil

säter skrev: 10 oktober 2024, 19:37:05 Det var ett olyckligt användarnamn, då det redan finns en med det namnet här.
Hmm, var det var du tog in?!
Inga förslag i det stora ämnet elektronik?? :)
Användarvisningsbild
KrilleKrokodil

HUGGBÄVERN skrev: 10 oktober 2024, 20:58:12 ... din fråga kan lite slarvigt besvaras med "hur långt är ett snöre?", eller mer specifikt - vad vill du syssla med? Vilka sorters elektronikprojekt vill du engagera dig i? Är programmering något som verkar kul kanske ett nybörjarkit med Arduino vore något. Är det mer att mäta/reglera/ljudskapande är det mycket fokus på operationsförstärkare, motstånd på 1k/10k/100K. Jag använder uteslutande bipolära trissor (2N3904/06) i mina syntprojekt men det är jag. Jag har komponentlådor men försöker tömma dem och beställer till varje pryl jag ska bygga exakt de komponenter jag behöver.

Helt nyligen skapades en snarlik tråd med snarlik fråga, vilken jag givetvis inte hittar.

Ännu mer edit. Heter du Krille/Krister varför inte Krille Dillsås?? :wink:
Jag är inne i att testa bygga kretsar och gärna logiska kretsar såsom nor/or /and grindar etc men har snöat in lite på spolars enorma effekter som verkar kul.
Tack förslagen.......även Krille Dillsås...I consider that one :rofl
Användarvisningsbild
KrilleKrokodil

hawkan skrev: 11 oktober 2024, 08:06:17 Det är ett utmärkt namn. Nog om det nu, eller hur?

Motståndssats är naturligtvis bra, det går alltid åt. Några lysdioder likaså.
Men sedan köps de komponenter som behövs för ett projekt.
Jag köper på electrokit om de har och behövs snabbt. Annars på aliexpress med 14 dagars väntetid.
Har köpt på tme.eu ibland. Digikey, farnell, elfa och vad de heter handlar jag inte hos. Inte av något speciellt
skäl utan jag är nöjd med min kanaler.
Jättetack för tipset, insikten.
Visst ligger det något i att det blir myyycket liggandes :D :D

Tack också för gillandet av namnet, tycker det passade mig bra, även om alla inte uppskattade det lika mycket :rofl :rofl
Användarvisningsbild
KrilleKrokodil

thomas_gbg skrev: 11 oktober 2024, 10:07:10 Här under i länken har du en bra samling att börja med. Om du inte redan vet så lär dig skillnad på att seriekoppla och parallellkoppla komponenter. Då kan du åstadkomma oändligt med kombinationer med ett hyffsat litet antal komponenter. Åtminstone med kondensatorer och motstånd.
https://vi.aliexpress.com/item/1005005417688851.html
Toppen, tack för tipset :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
KrilleKrokodil

MiaM skrev: 11 oktober 2024, 10:35:56 Frågan var visserligen inte vilka böcker som är bra, men jag svarar på frågan som inte ställts, och säger att den klassiska serien Elektronik för alla, från 80-talet, är fortfarande nog bland de bästa för att lära sig grunderna på en nivå som inte kräver att man pluggat matte på universitet/högskola, utan det duger med att ha fått godkänt på matten i högstadiet för att förstå alla beräkningar.
Jättetack, information/kunskap är ju modern till skapandet, briljant :tumupp: :tumupp: :D
Skriv svar