Kommer från en diskussion i Köp/sälj, Biltemas variant med två pinnar i rät vinkel verkar inte vara något att ha?
Vilken/vilka modeller av stativ anser ni med erfarenhet vara värda att lägga pengar på? Jag har funderat på att skaffa ett stativ och en indikatorklocka för att justera in hjulen på cykeln.
Att lägga 1500:- inklusive klocka är OK, krävs det 5000:- för att få något vettig då kan jag lika gärna köpa nya hjul
För att göra lite då och då kan man ha vad som helst, det blir bara bökigare med de enklare men leder till samma resultat. Tror inte man känner sig särskilt begränsad av Biltemas för att bygga några hjul. Tror faktiskt inte ens att man tycker att det är särskilt obekvämt för en så enkel grej.
Använder man dem oftare blir det bekvämare med lite dyrare och ännu bekvämare med mycket dyrare. Men samma resultat.
Nu tror jag inte OTD-varianten har hydraulisk låsning, men det är riktigt trevligt tills det läckt ut tillräckligt och man får fylla på olja för att det ska funka igen.
NOGA är ett märke som har väldigt bra stativ(ej hyd) och magneter, men dyrt och Israeliskt. Det finns några europeiska fabrikat(Hörger Gässler, TESA bland annat) och Mitutoyo som jag skulle leta efter på begagnatmarknaden, kanske i Tyskland till och med.
Just för cykel (om det är på plats) så skulle jag välja ett med liten magnetfot och kort arm för att kunna fästa på t ex gaffeln (om man har stål i den vill säga).
Edit: Lade till en bild på fem av mina, två hydrauliska som båda läcker, ett litet NOGA som är väldigt bra, ett gigantiskt TESA som är stadigheten själv både i magnet och stativdelar, samt sist en stor tung icke-magnetfot med en egensvarvad ”pinne” på och reservdelar plockade från andra stativ.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
De riktiga har hydraulisk låsning. De billiga har inte det det även om de ser likadana ut.
De har en mekanisk låsning. Den fungerar och fördelen är en ratt låser allt.
Har samma erfarenhet av dom hydrauliska, att oljan läcker ut med tiden.
Dom flesta mekaniska stativen med centrallåsning fungerar ok, men dom dyrare typ Noga har bättre känsla och stabilitet.
Kolla på Amazon, där köpte jag min mekaniska för en tid sedan. Funkar helt perfekt än och nyare verkar även ha ett nållager vid vredet så de går mycket mjukt och fint att låsa. Den i länken verkar sedan helt ok.
Spontant så är väl det viktigaste med ett stativ att det är stadigt och håller klockan på plats?
Sen kan det såklart vara smidigt med nån justerskruv för att enklare justera in klockan, men ska man vara petig är det ju egentligen bara en bekvämlighet. Det påverkar inte själva mätningen. Mätningen behöver bara att klockan sitter stadigt.
Jag är ju uppvuxen med farsans verkstad i källaren och jag tror han bara hade nåt enstaka stativ med magnet. Sen hade han säkert ett dussin stativ som jag inte har nån aning om märket på... De är om jag inte minns fel lackade med blå hammarlack och har en justerskruv på en del i basen som liksom sitter i en skåra i mitten. Antagligen från 70-talet eller tidigare.
Ska man rikta fälgar på en cykel känns det spontant vettigare med nåt som klämmer runt gaffeln? Ett stativ med magnetfot tenderar väl att vicka om det sitter mot ett runt gaffelrör?
Tackar, jag funderade över de för under 500:- på Amazon var något att ha i så fall?
Den från Biltema duger nog bra till cykelhjul, själv brukar jag bara lägga upp det mellan två vinkeljärn eller direkt i framgaffeln och balansera det med ekrarna tills det intar ett läge av egen balans när man puttar på det försiktigt så att det inte "fastnar" på banan man använder att rikta det på, men det är gamla hojar från 80 talet jag har hemma...
X-IL skrev: ↑9 oktober 2024, 06:36:24
Nu tror jag inte OTD-varianten har hydraulisk låsning, men det är riktigt trevligt tills det läckt ut tillräckligt och man får fylla på olja för att det ska funka igen.
NOGA är ett märke som har väldigt bra stativ(ej hyd) och magneter, men dyrt och Israeliskt. Det finns några europeiska fabrikat(Hörger Gässler, TESA bland annat) och Mitutoyo som jag skulle leta efter på begagnatmarknaden, kanske i Tyskland till och med.
Just för cykel (om det är på plats) så skulle jag välja ett med liten magnetfot och kort arm för att kunna fästa på t ex gaffeln (om man har stål i den vill säga).
Edit: Lade till en bild på fem av mina, två hydrauliska som båda läcker, ett litet NOGA som är väldigt bra, ett gigantiskt TESA som är stadigheten själv både i magnet och stativdelar, samt sist en stor tung icke-magnetfot med en egensvarvad ”pinne” på och reservdelar plockade från andra stativ.
Tack för förslagen! Hydraulik låter krångligt och underhållskrävande, de mindre NOGA varianterna är inte orimligt dyra hos OTD även inklusive moms.
Jag har lättmetallram på cykeln och hade tänkt göra ett improviserat ställ av ett 30x30mm fyrkantrör där hjulet ligger horisontellt och lagren hålls fast av en lång skruv eller en bit gängstång.
Proffsen använder den här typen av ställ men de är lite väl dyra för att användas en gång om året och jag tycker det är mycket roligare att göra jobbet om man kan mäta exakt hur skevt hjulet är och hur mycket bättre det blir.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.