Mäta på frekvensare

Användarvisningsbild
FormerMazda

Mäta på frekvensare

Inlägg av FormerMazda »

Tänkte med oscilloskop mäta spänningen ut från en frekvensare till en trefasmotor.

Frekvensaren matas trefas och oscilloskopet kommer sitta på samma jord och nolla.

Men om jag på proben sätter på den skyddshylsa som finns så jorden är skyddad så ska det väl inte vara några konstigheter att proba på faserna?
Det är väl bara om man försöker sätta mätjord på spänningsförande det kan bli problem med kortslutning?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Mäta på frekvensare

Inlägg av Icecap »

Per definition är GND inte skyddsjord!

Ska du mäta på det vis ska oscilloskopets GND vara på NOLL.

Och då får du definitivt problem med jordström.

Detta är grunden till att du som minst bör ha en isoleringstransformator (230V -> 230V) för att isolera oscilloskopet från nätet och sedan behandlar hela oscilloskopet - inkl. mätprober - som ansluten till fas.

Bäst ville vara isolerade mätprobar - men OM de finns lär priset vara "lite drygt" besvärligt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Per definition nej, men i praktiken väl?

Men utan jordklämma/kabel/liknande på proben så borde det väl gå att mäta?
Blir inte oscilloskopets skyddsjord dess mät-nolla mot frekvensarens fasen?
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Varför inte bara använda de inbyggda funktionerna i display, där kan man ju alltid se både spänning och ström.
Misstänker du att frekvensaren mäter fel, kör utan motor inkopplad och se om den fortfarande löser för osymmetri i ström, då är frekvensaren sönder.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Varför mätning ska ske är en annan fråga, nu är det bara att vi vill se hur kurvan ser ut från den.

Men jag har stött på ytterligare en fråga, oscilloskopet är ett Rigol DS1054Z, och det är Cat II 300V bara.
En länk med lite data

Så det kanske faller på det oavsett?
Prins Valiant

Med anledning av frågan: Är frekvensaren 3x400V in eller 1x230V in?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Utan att veta, men nästan säkert veta, så 3x400V

Visst, jag har ju 1X/10X probar, men det hjälper ju föga vad gäller klassningen.
Prins Valiant

Spänningen bestäms av mellanledet i frekvensaren. Den blir nätets matningsspänning x 1,35.
Den kan bli betydligt högre vid snabb retardation av motorn, då den återmatar energi.

Mer utförligt:
Nätspänningen kommer in till VFD, där den likriktas i fullvågsbrygga. Resultatet i VFD blir 1,35 x nätspänningen i det som kallas mellanledet, en DC spänning. Detta matar de 6 IGBT-transistorerna, parvis skapar dessa varje fas.
Varje fas består således av mellanledspänningen, som med pulsbreddsmodulering, "upphackning", skapar ett medelvärde som påminner om sinusvåg med önskvärd utfrekvens. Tätheten på denna upphackning bestämmer den spänning som motorn upplever. Den skall rent teoretiskt vara linjär mot frekvensen upp till motorns nominella frekvens, den s.k. V/f-kurvan.
H.O

Inlägg av H.O »

Spara dig själv och skopet, från huvdbry och eventuell skada - skaffa en diff-prob.
Om du inte är ute efter bästa noggrannhet etc så kostar de inte jättemycket idag. Micsig DP10013 kan fås för 1500:- på Amazon - väl värd investering.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan också koppla ett par glödlampor i serie på varje fas, och Y-koppla dem och mäta över sista lampan med ett isolerat skop.
Problemet är ju att hitta glödlampor idag.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

H.O skrev: 4 oktober 2024, 17:11:30 Spara dig själv och skopet, från huvdbry och eventuell skada - skaffa en diff-prob.
Om du inte är ute efter bästa noggrannhet etc så kostar de inte jättemycket idag. Micsig DP10013 kan fås för 1500:- på Amazon - väl värd investering.
Det finns billigare sätt att mäta.
Kan du använda båda kanaler för mätningen sätter du ena kanalen på en fas 0ch den andra kanalen på en annan fas. Sedan använder du mätinställningen "ch1 minus ch2". De flesta oscilloskop brukar ha sådana inställningar där du kan ställa in hur du vill mäta. Att lägga ihop två kanaler eller subtrahera två kanaler brukar med de flesta oscilloskop vara möjligt.

Sedan måste naturligtvis ingångarna och proberna klara spänningarna. GND på osc brukar vara kopplade till PE (skyddsjorden). Enkelt att kolla med en ohmmeter. Det finns trevliga oscilloskop som är batteridrivna med helt isolerade höljen- Trevliga att använda när man mäter i sådana här sammanhang.

En av mina första mera komplicerade mätningar i verkligheten var i ett större krombad. Detta var nog i slutet på 70-talet. Det var ca 6000 A ut till badet fast spänningen till badet var ganska låg. Tyristorstyrningen var ansluten till trefas och avsäkrad med runt 100A. Kommer inte riktigt ihåg numera men det var ordentliga knivsäkringar. Jag använde skyddstrafo för att ansluta oscilloskopet. Ett standard 2-kanaligt 10 MHz plåtskåp. Jag isolerade detta med tjocka skivor frigolit. Med hål utskurna för luftväxling till oscilloskopet. För att det hela skulle bli riktigt utfört tejpade jag ihop frigoliten med S-märkt eltape. Det var lika spännande varje gång man anslöt GND klämman till en fas.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

All mätning som teoretiskt inte är godkänt faller bort denna gången, det är fortfarande jag som privat som mäter med egen utrustning, men det är i tjänsten. Kalla det löneförmån.
Men då tar jag inga risker och jag trodde först mitt stora problem var referensen till skyddsjord, men är också klassningen på skåpet.

Diffproben såg ju intressant ut däremot, ska kolla mer på att köpa en sådan.
Dom jag sett har legat runt 6kkr, och det är mer än intresset kan försvara, 1500kr däremot är ju bättre.
Prins Valiant

Former Mazda: Om du skall mäta mer realistiskt med långa motorkablar kan trancienter bli betydligt högre i spänning. Detta har med kapacitansen i kabeln att göra. Att spänningen i enstaka överlagrade trancienter kan uppgå till 1500V är inte ovanligt vid olämpliga kablar, längder, parallellkopplade kablar m.m.
Anm. Det är detta fenomen som har gett frekvensomriktare det dåliga ryktet att de fördärvar motorlindningar.
Skriv svar