Koppling mellan stegmotorerna och CNC Shield
Koppling mellan stegmotorerna och CNC Shield
Hej
Har börjat få tillbaka suget på att fortsätta med mitt CNC bygge som har varit stilla ett tag (2021)
Tyvärr verkar det som jag har slarvat bort det mesta info jag hade då och har fått googla lite då jag kommer inte ihåg vad denna modell jag skapar heter.
Jag har kommit så långt att det var dags att koppla in mina stegmotorer som är "Nema17 Stepper Motor 40mm 64oz-in 1.7A 17HS4401J"
När man kollar på stiften (Hängande nedåt) så är färg ordningen Blå, Röd, Grön, Svart.
Men den videon jag hittade har en annan färg ordning, Röd, Blå, Grön, Svart.
Som ni ser så har röd och blå skiftat sig och kollar man på nätet så verkar det som de jag hittar så är röd längst ut.
Kontakterna följde med så och jag har inte kontaktera om dom så min fråga är ska man kontaktera om dom eller vad??
Har börjat få tillbaka suget på att fortsätta med mitt CNC bygge som har varit stilla ett tag (2021)
Tyvärr verkar det som jag har slarvat bort det mesta info jag hade då och har fått googla lite då jag kommer inte ihåg vad denna modell jag skapar heter.
Jag har kommit så långt att det var dags att koppla in mina stegmotorer som är "Nema17 Stepper Motor 40mm 64oz-in 1.7A 17HS4401J"
När man kollar på stiften (Hängande nedåt) så är färg ordningen Blå, Röd, Grön, Svart.
Men den videon jag hittade har en annan färg ordning, Röd, Blå, Grön, Svart.
Som ni ser så har röd och blå skiftat sig och kollar man på nätet så verkar det som de jag hittar så är röd längst ut.
Kontakterna följde med så och jag har inte kontaktera om dom så min fråga är ska man kontaktera om dom eller vad??
Re: Koppling mellan stegmotorerna och CNC Shield
Motorn har två lindningar A och B. På din cnc shield borde du hitta märkning A+ A- B+ B-.
Man hittar en lindning genom att hålla ihop t ex röd och grön från motorn (utan nåt annat).
Snurra på motorn. När de två tåtarna hör till samma lindning går det märkbart trögt att snurra motorn.
Då vet du vilka tåtar som hör till A och B. Om den sedan går åt fel håll kan du säkert flippa något i en inställning
annars skiftar du A+ och A- (eller B+ och B-).
Heter det lindning? Kändes inte helt rätt men spole var ännu sämre.
Man hittar en lindning genom att hålla ihop t ex röd och grön från motorn (utan nåt annat).
Snurra på motorn. När de två tåtarna hör till samma lindning går det märkbart trögt att snurra motorn.
Då vet du vilka tåtar som hör till A och B. Om den sedan går åt fel håll kan du säkert flippa något i en inställning
annars skiftar du A+ och A- (eller B+ och B-).
Heter det lindning? Kändes inte helt rätt men spole var ännu sämre.
Hej och tack för ditt svar.
har en svag aning om vad du menar men måste fråga en sak, rött brukar ju vara den positiva och svart brukar vara det negativa.
Då är det väll rätt så viktigt vad de kopplas till?
Kollar jag på min CNC shield på telefonen (Har en bild sparad så hittar jag inte A+ A- B+ B-
Hittade en bättre bild på nätet (Samma version 3.0)

har en svag aning om vad du menar men måste fråga en sak, rött brukar ju vara den positiva och svart brukar vara det negativa.
Kollar jag på min CNC shield på telefonen (Har en bild sparad så hittar jag inte A+ A- B+ B-

Det "spelar ingen roll" i detta fall vad som är plus och minus, det är som Hawkan säger bara viktigt med paren. Med stor sannolikhet sitter parets ändar bredvid varandra i dina kontakter, och då bör det bara vara att ansluta dem till din shield (efter att du satt på stegmotordrivarna såklart). Går motorn åt "fel" håll kan man endera switcha om i en lindning eller ändra i mjukvaran.
I en stegmotor har du alltså en positiv och en negativ pol på varje lindning, och dessa pulsas i kontrollerad ordning och takt för att få motorn att rotera. Byter du polariteten på en lindning stegar motorn åt andra hållet, byter du på både blir det som att ingenting har ändrats.
EDIT: Första bästa googleträff: https://reprap.org/wiki/Stepper_wiring
I en stegmotor har du alltså en positiv och en negativ pol på varje lindning, och dessa pulsas i kontrollerad ordning och takt för att få motorn att rotera. Byter du polariteten på en lindning stegar motorn åt andra hållet, byter du på både blir det som att ingenting har ändrats.
EDIT: Första bästa googleträff: https://reprap.org/wiki/Stepper_wiring
hmm ok, ska testa hemma lite.
Har en stegmotor som jag kan labba med så det blir spännande
Tack för snabb svar
Har en stegmotor som jag kan labba med så det blir spännande
Tack för snabb svar
- SeniorLemuren
Kolla den nedre bilden. Till vänster om den gula plinten kan du se B2,B1 och A1,A2. De är sammankopplade med den svarta plinten ovanför X till höger om den gula. Även de övriga axlarna har samma plintar för de olika motorerna.cazz skrev: ↑3 oktober 2024, 09:48:05 Hej och tack för ditt svar.
![]()
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ahh där man kopplar stegmotorerna.
Tänkte inte på det men ska köpa ny CNC shield och nya drivers. Det rök om en av dom
Tyvärr så hittade jag ingen markering på drivers så jag gissar att jag satte dom fel så jag får köpa bättre som är bättre markerade.
Ska köpa i helgen, ska test UNO om den har klarat sig.
Tänkte inte på det men ska köpa ny CNC shield och nya drivers. Det rök om en av dom

Tyvärr så hittade jag ingen markering på drivers så jag gissar att jag satte dom fel så jag får köpa bättre som är bättre markerade.
Ska köpa i helgen, ska test UNO om den har klarat sig.
EN är markerat på ditt stora kort där varje driver monteras och det finns garanterat enable även på pololu-stegmotordrivaren.
mmm får kolla när man kom hem eller så var det något annat som hände.
Tyckte jag var noga med placering av kylflänsen men kan vara något annat.
Jag kopplade in UNO i datorn och skickade upp grbl men gav något fel i slutet men tänkte det kanske inte gjorde något.
Kopplade då in strömmen i CNC shield och sedan startade styrningsprogrammet på datorn men fick ingen kontakt.
Skulle skicka upp igen och se felkoden och börja felsöka och när jag skickade upp och tog felkoden och googlade så såg jag en starkt ljuspunkt vid en av driverna och sedan rök.
Men 150 kr (CNC shield och 4 drivers) är ju inte mycket att blir sur över att man klantade till sig men tråkigt att man får vänta lite längre men har ju andra projekt att testa
Tyckte jag var noga med placering av kylflänsen men kan vara något annat.
Jag kopplade in UNO i datorn och skickade upp grbl men gav något fel i slutet men tänkte det kanske inte gjorde något.
Kopplade då in strömmen i CNC shield och sedan startade styrningsprogrammet på datorn men fick ingen kontakt.
Skulle skicka upp igen och se felkoden och börja felsöka och när jag skickade upp och tog felkoden och googlade så såg jag en starkt ljuspunkt vid en av driverna och sedan rök.
Men 150 kr (CNC shield och 4 drivers) är ju inte mycket att blir sur över att man klantade till sig men tråkigt att man får vänta lite längre men har ju andra projekt att testa