Koppla LED seriellt eller parallellt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Methane

Koppla LED seriellt eller parallellt?

Inlägg av Methane »

Jag behöver renovera några utebelysningar i pollare som står vid vårt hus. Vi vill behålla armaturerna eftersom de är samtida med huset (tidigt 1990-tal) och passar så bra i stilen.
Det är LED-element som ska ge 800 lumen i varje och med drivdon för 230V. Effekten verkar vara cirka 10W.
Några av pollarna har slocknat och några ger för lite ljus. Mekaniskt fixar jag det mesta.
Drivdonen kasseras och LED-elementen byts ut mot fyra 3W effekt-LED av typen https://www.electrokit.com/led-3w-varmvit-3000k-pa-kort
De har framspänning på 3,6V och strömmen är 700 mA och ger då sammanlagt 880 lumen.
Monteras på en aluminiumplåt för bra kylning.
Mina frågor är;
Vilket är bäst, att koppla dem i serie eller parallellt?
Vilket drivdon för 230V in är då att rekommendera?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Koppla LED seriellt eller parallellt?

Inlägg av Icecap »

Definitivt i serie!

Och kom ihåg: strömmen får MAX vara 700mA!

Med t.ex. 500mA minskar ljuset ganska lite - men levtiden blir avsevärd längre.

Drivdon? Ingen aning men om du hittar ett konstantströms-don som ger 500mA o upp mot 15V blir saken biff.
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Jag skulle säga att det beror på hur du tänkt driva dem. Om du kopplar säg x antal LED+1 motstånd för strömbegränsning i serie så kan flera sådana moduler sedan kopplas parallellt så att ström/spänning passar din drivare (om det är en pryl med konstant spänning).

Har du konstantströmsgenerator kan du inte koppla ovan nämnda moduler parallellt. Då är det bara serie som gäller och du ska inte ha något seriemotstånd
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Koppla dom i serie. Det finns en nackdelen att ha dom i serie och det är att blir det avbrott i en lyser ingen. Jämför seriekopplade julgransbelysningar. Fördelarna är flera. De ska ha så lång livslängd så om någon får avbrott har du maximal otur. Du vet också hur de är uppbyggda så du har inga problem att laga dom.

Parallelllkoppla kan man göra om man har speciella krav. I ditt fall kan jag ej se att du får någon fördel av det. Bara nackdelar. Högre ström, flera seriemotstånd, mera värme, högre effektförlust.

Angående drivdon. Är dålig på bra drivdon för 230V. Finns säkert någon som har bra förslag. Som Icecap sa Håll dig under 700mA ökar livslängden. Förmodligen är det svårt att hitta drivdon med lite lägre ström än 700mA (som inte påverkar ljuset). Då kan du lura drivdonet att skicka liten ström förbi LEDarna. Skickar du 50mA genom ett motstånd som är parallellkopplat med LED får de 650mA och livslängden ökar.
Naturligtvis hade ett drivdon som gett ut 650mA varit bättre. Du hade då sparat på dessa 50mA, eller 0,7 W omräknat i effekt.
Skriv svar