Pinnsvetsning för idioter (val av elektroder)

Användarvisningsbild
agfamatic

Pinnsvetsning för idioter (val av elektroder)

Inlägg av agfamatic »

Jag har köpt en billig inverter-pinnsvets och tänkte lära mig använda den. Svetsen är en billig liten sak av kinesisk tillverkning, tillverkaren skryter om att den ska klara av att leverera 250A men enligt vad andra köpare uppmätt verkar det snarare ligga runt 130-150A - dock fullt tillräckligt för vad jag behöver... tror jag... jag har aldrig svetsat förut :oops:

Jag har läst på litegrann om pinnsvetsning så jag förstår det grundläggande i teorin, frågan är dock vad för elektroder man ska välja? enligt en recension för svetsen klarar den 2.5mm och 3.2mm elektroder bra och 4mm med viss övning och välvilja - jag kommer dock mest göra småjobb med svetsen, kanske 1-4mm stål eller så, saker mer i storleken brevlåda än lastbilschassi.

Kollade lite på Youtube om svetselektroder men de verkar ha ett annat system i USA och Kanada för svetselektroder med diameter i tum och sedan en fyrsiffrig kod så jag blev bara förvirrad :-?

Har ni som är svetsare några bra tips på elektroder?
Enklast för nybörjare? Billigast? Bra hållfasthet?
Vad är skillnaden i praktiken mellan sura och basiska elektroder?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Pinnsvetsning för idioter (val av elektroder)

Inlägg av grym »

esab har en svetshandbok, kolla om du får tag i en sådan
där står det mesta du behöver veta

annars
ok 48.00 standard standard pinne, 2mm kanske 2.5mm

kolla tradera , där kommer det en del svetspinnar

lidl säljer svetspinnar ca 2 gånger per år

skaffa några paket och öva, jag annvänder lidl pinnarna för små vanliga saker
skaffade själv en liten kinaivertersvets, skulle ha den till annat, men provade den som svets och den funkar bra med 2 och 2.5mm pinnar

jag har en del olika, men för min del så vill jag ha pinnar för rostfritt om jag gör något litet med rostfritt, så man slipper byta tråd i migen
Användarvisningsbild
maverick4door

Inlägg av maverick4door »

Min erfarenhet av elektroder: Esab ok 46.16 är en lätt tändande elektrod som passar nybörjare. Passar även transformatorsvetsar. För allmänt bruk. Kan jämföras med Oerlikon overcord.

Ok 48.00 ger högre hållfasthet i svetsfogen, men den är lite svårare att tända för en mindre svets, eller för en nybörjare.
Bägge finns att köpa hos Jula t ex.

Ingvar
hawkan

Inlägg av hawkan »

43.32 eller 6013 är en bra elektrod att börja med. Enkelsvetsad och ger snygga svetsar.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Måste bara slå ett slag för Orlekon Spezial tråd, både lättstartad och ger bra resultat!
Sen kanske jag är lite partisk då det var mest dessa som vi använde på mitt förra jobb, men jag gillar dem :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hawkan skrev: 19 september 2024, 08:52:25 43.32 eller 6013 är en bra elektrod att börja med. Enkelsvetsad och ger snygga svetsar.
43.32 är lätt att tända, men där slutar nog fördelarna.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Jag håller helt med Säter, jag kör med antingen Esab 48,00 eller Oerlikon Spezial, relativt svårtända och försök inte "hacka" igång dom för då sitter dom fast utan håll en hand nära spetsen och tänd som du repar igång en tändsticka mot ett plån. Vill du ha seg höghållfast svets (timmerkranar, traktorlastare mm.) så bottna med en 48,00 och fortsätt fyll med 55,00, då behöver man inte fundera över om det håller för det gör det.

Dimensionen på din lilla svets bör inte ha grövre pinnar än 2,5 mm, du klarar dig långt på dom.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jula hade iaf förut nåt "blandpaket" med elektroder, så kan man testa lite olika.

Övning ger färdighet, det gäller det mesta, i synnerhet svetsning, men extra mycket just pinnsvets, det kräver en hel del övning för det ska bli bra.

Det är den svåraste svetstekniken att lära sej som nybörjare skulle jag säga, jag lärde mej i ordningen gas, pinne, mig/mag vilket nog är ganska bra.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Teknikern skrev: 19 september 2024, 09:56:50 försök inte "hacka" igång dom för då sitter dom fast utan håll en hand nära spetsen och tänd som du repar igång en tändsticka mot ett plån
Det förutsätter att man har en speedglasskärm eller liknande.
Det kanske alla har nuförtiden?

Ibland använder jag 2.5mm Femax när man ska häfta ihop saker.
Fördelen är de aldrig nappar och tänder även på beläggningen.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Skaffar man inte speedglasskärm är man bara dumsnål, min har hängt med sen dom kom på marknaden och den har aldrig varit ett fel på så klart bästa investeringen om man seriöst vill svetsa snyggt och se vad man håller på med. Handhållna skärmar är för amatörer som inte vet bättre, samt snåla bönder. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

När speedglass kom var dom ju riktigt dyra, numera kan man köpa motsvarande hjälmar med elektroniska glas för bara några hundralappar.

Tidiga speedglass hade ju en otroligt irriterande funktion att dom drog ström hela tiden om man inte stängde av dom när dom inte användes, vilket man ju glömde, och sen funkade det inte pga batteriet, och så fick man köpa de svindyra små 12V-batterierna.

Moderna varianter laddas ju av solceller.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Man börjar inte med 48.00, då tappar man bara sugen. Börja med 43.32 det är en bra allroundpinne. Sen när det går bra med den kan du försöka med 48.00.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Teknikern skrev: 19 september 2024, 10:26:00 Handhållna skärmar är för amatörer som inte vet bättre
Jag får väl jämställa mig med dessa då. :)
Senast redigerad av säter 19 september 2024, 17:16:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Melkutt skrev: 19 september 2024, 09:00:18 Orlekon Spezial
Den känner jag inte till.
Är det någon ganska ny produkt?
Det är väl Supercord som motsvarar 48.00?

Jag fick ett par paket franska elektroder som skulle motsvara 48.00.
Dessa tyckte jag gick jäkligt fint.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

Teknikern skrev: 19 september 2024, 10:26:00 Skaffar man inte speedglasskärm är man bara dumsnål, min har hängt med sen dom kom på marknaden och den har aldrig varit ett fel på så klart bästa investeringen om man seriöst vill svetsa snyggt och se vad man håller på med. Handhållna skärmar är för amatörer som inte vet bättre, samt snåla bönder. :mrgreen:
snåla bönder har en snarankeps med färgad plastskärm, som svetsglas :rofl
Skriv svar